Hej alla husbyggare!

Jag är ny i forumet och har en fråga som jag inte vet riktigt var den hör hemma så jag ställer den i den här avdelningen. (Moderatorerna får hemskt gärna flytta den till rätt avdelning om misstag har skett).

Min fråga lyder såhär:

Jag bor i en 2-rummare på bottenplaten som har ett vertikalt avloppsschakt som löper från tak till golv i mitt vardagsrum. Schaktet är kvadratiskt och är inbyggt i väggen mellan vardagsrummet och toaletten (se bifogad bild) och innehåller hela husets vertikala avloppsstam.

Då jag knackar på schaktets väggar ekar det rejält från de tunna gipsskivorna. Det finns helt enkelt ingen isolering inne i schaktet. Tack vare detta hör jag rätt kraftiga spolljud varje gång någon ovanför mig spolar eller går på toaletten. Och det är rätt ofta....

Till saken hör det också att lägenheten är nybyggd och jag har fortfarande garantin kvar hos PEAB som byggde lägenheten. Efter samtal med dem visade det sig att stamrören är i plats av s.k. SuperSilent-typ (vad det nu innbär, annat än det mest uppenbara). Såvitt jag förstår är det väl praxis att de vertikala avloppstammarna görs i koppar/metall just för att undivka resonansljud. PEAB har isolerat schaktet med mineralull men utan framgång. Kan man åberopa byggfel eller hur fungerar det egentligen?

Väldigt tacksam för svar!
 
  • oversikt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag vet inte om jag hänger med riktigt här. I ena meningen säger du att PEAB har isolerat schaktet och i andra säger du att när du knackar så ekar det och du drar slutsatsen att det inte finns någon isolering där :confused::confused:

Men iallafall, isolering bör hjälpa ju mer desto bättre. Supersilenta plaströr finns och används en hel del men bäst är ju gjutjärnsrör.
 
Antar att du bor i lägenhet, har någon av dina grannar samma problem? Om inte så lär dom ju ha fuskat eller missat nått i din lägenhet, eller frångått på grund av utrymmesbrist.

Finns det inspektionslucka till schaktet? I och med att du bor på bottenvåningen borde det finnas en renslucka där. Kolla så den är isolerad och inte bara en tunn plåt, för den släpper igenom en del ljud

Att isolera själva röret med riktiga rörskålar (isolering som sitter på värme och vattenrör) är bättre än att stoppa in lösa skivor i schaktet. Vanlig lösning när man har stora ljudkrav, eller kombinera dessa två.

Vet du om det är ett eller två lager gips? Ett lager släpper igenom mer ljud än två, kanske går att komplettera. Går även att byta gipsen till en med bättre ljudklassning.

Att byta ut den delen av stammen mellan golv och tak till gjutjärn är också ett alternativ, dock dyrare vilket jag inte tror dom kommer betala + att dom ljudklassade plastavloppsrören faktiskt är rätt bra trots ditt problem. Hoppas det löser sig i alla fall.
 
rogge_vvs skrev:
Jag vet inte om jag hänger med riktigt här. I ena meningen säger du att PEAB har isolerat schaktet och i andra säger du att när du knackar så ekar det och du drar slutsatsen att det inte finns någon isolering där :confused::confused:.
Ja... Det var lite luddigt formulerat. Schaktet är alltså endast isolerad på två av de fyra sidorna, det vill säga, endast halva schaktet är fylld med mineralull medan övriga delen är tom. Man har helt enkelt inte fyllt schaktet tillräckligt. Hursomhelst så hjälper det knappast då ljud sprider sig ut iallafall.

Jag kan komplettera med att säga att längst nere i schaktet sitter det en S-skarv genom vilket stamröret är ihopkopplad med horisontella rör i husets platta (se bild). Skarven är till skillnad från stamröret gjord i vanlig grå PVC-plast och är ej ett Silent-rör och är till 1/4 ingjuten i golvet. Jag misstänkter att man då stammarna byggdes helt enkelt "missat" ca 10-20 cm då de vertikala stammarna lades och valde att skarva med en sväng då man kopplade ihop de vertikala och horisontella stammarna.

Ljudet måste helt enkelt uppstå då vatten slår i skarven och fortplantar sig uppåt. Sedan varierar ljudet i intensitet beroende på hur hög fallhöjd vattnet har, allt från höga dunk i hela schaktet (från avloppet högst uppe i huset) till lägre brus (våningen ovan min lägenhet)

Schaktet består av två lagers 13mm gipsskivor. PEAB har ebjudit sig att lägga på ytterligare en skiva på schaktets utsida (mot lägenheten), något jag avböjde då det skulle förfula lägenheten.

Såsom jag ser det måste S-skarven bytas mot en Silent-skarv eller att hela röret byts (som Mackan88 anmärkte). Det skulle då innebära att schaktet öppnas upp och golvet måste bilas upp med allt vad det innebär. Frågan är om PEAB har gjort något fel eller om en sådan konstruktion är felaktigt utförd...

Tack rogge_vvs och Mackan88 för att ni tar er tid för att besvara mina frågor. Det uppskattas enormt.
 
  • schakt.jpg
Som jag skrev tidigare, troligast är att det kommer ljud genom service-luckan (utgår från att det är en vanlig plåtlucka som är någon mm tjock och saknar isolering på baksidan) då luckan sitter nära golvet och således nära S:et. Det är ju där allt dunkar i när grannarna ovanför överdoserat mängden toalettpapper. Så det hjälper inte speciellt mycket med att lägga på ett extra lager gips eftersom det är luckan som släpper igenom ljud. Om dom nu inte bygger över luckan vill säga:p

Lösningen är samma som innan, fylla hela schaktet ordentligt med isolering, sätta på rörskåla och isolera service-luckan. Som rogge_vvs skrev, ju mer desto bättre :) sen borde du inte höra något därifrån. Lycka till, och skriv gärna hur dom tänker fixa problemet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.