Hepp hepp!

Nu verkar en "ny" vedpanna gjort inträde på på den svenska vedeldarmarknaden

Priserna och prestandan verkar helt klart attraktiva, frågan är om pannan är attraktiv

Är det någon som har koll på den, kanske rent av har en ! :rolleyes:

Lite allmän info om pannan och tekniska uppgifter samt priser som jag fick idag :p

/R
 
Vad är nytt då?
 
LinaoMarkus skrev:
Vad är nytt då?
Den information jag fått så är den ny på den svenska marknaden, men källan är inte kontrollerad och verifierad men i övrigt pålitlig så jag kan ha fel här, men den var ny för mig i alla fall :D

Då kanske någon kan komma med lite mer och detaljerad information om den :rolleyes:

/R
 
Ser ut å va tryckande fläkt? är det en Maga kopia månne??:)
 
_ap_
tycker den är kusligt lik en Orlan.
 
Jupp ,Orlan ynglar av sig...Maga,Ladan.....:)
 
Vad som slagit mig är att det måste ligga ruggigt mycket pengar i vedpannor, det kommer hela tiden nya tillverkare av likadana modeller men till lägre pris, marknaden är ju översvämmad med billiga keramikpannor nu :p

Att tillverka en Baxi skiljer inte mycket åt från en Orlan te.x, och materialkostnaden är nog också snarlika för dem bägge, men priset är det dubbla på Baxi

Undra vilket TG Baxi har på sina pannor, för att inte tala om ETA te.x :D

/R
 
rog_ohl skrev:
för att inte tala om ETA te.x :D

/R
Det kostar väl att fylla upp pannor med mycket keramik o avancerad Kina elektronik.......:D
 
_ap_
rog_ohl skrev:
Vad som slagit mig är att det måste ligga ruggigt mycket pengar i vedpannor, det kommer hela tiden nya tillverkare av likadana modeller men till lägre pris, marknaden är ju översvämmad med billiga keramikpannor nu :p

Att tillverka en Baxi skiljer inte mycket åt från en Orlan te.x, och materialkostnaden är nog också snarlika för dem bägge, men priset är det dubbla på Baxi

Undra vilket TG Baxi har på sina pannor, för att inte tala om ETA te.x :D

/R
Tillverkarna av dessa pannor har bara ett problem, dom säljer inte i dom länder där vedeldningen är stort, typ tyskland.
Med dom miljökraven som råder i dom länderna måste dom söka sig till länder som i stort sett inte har några krav alls, typ sverige.
Skulle tro att det inte dröjer många år innan vi ser samma krav här också, och då är det bara
ställa sig i kön med lambdastyrda pannor..

Iallafall tror jag det..
 
Tror också att lamda hör framtiden till på vedpannor och kommer att dominera med bättre utvecklad styr&regler teknik ;)

En av anledningarna till att jag valde en viadrus nu är att jag väntar på en bättre och mer prisvärd "premiumpanna" :D

Det som finns på marknaden idag är för dyra i förhållande till det man får för pengarna, jag kan klart säga att jag ställer mig mycket tveksam till att betala 75000kr för en vattenkokare :rolleyes:

/R
 
rog_ohl skrev:
Den information jag fått så är den ny på den svenska marknaden, men källan är inte kontrollerad och verifierad men i övrigt pålitlig så jag kan ha fel här, men den var ny för mig i alla fall :D

Då kanske någon kan komma med lite mer och detaljerad information om den :rolleyes:

/R
Jag förstod trådstarten fel. Trodde det var nån ny teknikgrejj och inte bara en ny panna på marknaden som menades.
 
Eller är det så att man köper en s.k premiumpanna kopierar den ändrar på en del
detaljer som inte påverkar funktionen och vola" så har man en ny panna utan att behöva lägga ner en massa tid på utveckling forskning mm.
En vedpanna eller " vattenkokare "är inte något hightec- eller har jag helt fel?
Pannan påminner starkt om en orlan i funktion bra eller dåligt låter jag vara osagt
men den torde vara bättre än alla combipannor som eldas med ved och uppfylla
kraven om den ska få användas.
 
_ap_
rog_ohl skrev:
En av anledningarna till att jag valde en viadrus nu är att jag väntar på en bättre och mer prisvärd "premiumpanna" :D
Undra hur mycke billigare det blir att först köpa och installera en billig panna i väntan på
en "riktig"?
för det är väl så du menar.:rolleyes:
 
_ap_ skrev:
Undra hur mycke billigare det blir att först köpa och installera en billig panna i väntan på
en "riktig"?
för det är väl så du menar.:rolleyes:
Enkelt uttryckt, fast valet av panna har ju oftast flera aspekter som man väger in :rolleyes:

Viadrus har fått mycket ros och för att vara en mycket prisvärd panna, och väldigt lite ris, det enda som man kan peka ner på är att den kanske skulle kunna vara lite mer effektiv, men annars är det mest bara + för den

Vedpriset är inte en direkt fråga för mig, och jag gillar att jobba fysiskt för att uppväga mitt annars rätt stillasittande jobb, så att hugga någon extra kubik per år gör bara gott för min kropp :D

En vanlig keramikpanna är inte så problemfri och kräver mer underhåll, och verkningsgraden är kanske ibland ifrågasatt på dem, även livslängden är ett problem, detta sammantaget i förhållande till priset för en vattenkokare får en att fundera både 2 och 3 ggr :rolleyes:

Min "drömpanna" skulle ha ett vedutrymme på ~400L totalpannverkningsgrad på >95% , självtändande/helautomatisk,sugfläkt, normal storlek, typ B70*L120*H120 till ett pris på högst 25kkr, livslängd utan nämnvärt underhåll på minst 15år, det är ju bara en vattenkokare trots allt, hur svårt kan det va! :D

/R
 
_ap_ skrev:
Tillverkarna av dessa pannor har bara ett problem, dom säljer inte i dom länder där vedeldningen är stort, typ tyskland.
Med dom miljökraven som råder i dom länderna måste dom söka sig till länder som i stort sett inte har några krav alls, typ sverige.
Skulle tro att det inte dröjer många år innan vi ser samma krav här också, och då är det bara
ställa sig i kön med lambdastyrda pannor..

Iallafall tror jag det..

Öööhh vilka tillverkare menar du inte säljer till Tyskland?
För tex Orlan är väl Sverige en perifer marknad de tillverkar mångdubbelt fler pannor än de flesta svenska tillverkare och Tyskland är säkerligen en av de största marknaderna.

För övrigt är väl kraven ungefär likvärdiga i Sverige och Tyskland, den svenska normen är såvitt jag förstått snarlik med EN 303-5 klass 3 som bl a tyska TUV testar efter. Tex Orlan är väl enbart testad och godkänd av TUV och inte av SP eftersom om de testats utomland enligt den normen så är det likvärdigt med SP:s test?
Har de inte klarat det så får de inte installeras i Sverige iaf inte i tätbebyggt område.
Så jag tror du är lite ute och cyklar här faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.