Vi behöver hitta ett hus som kan rymma en ganska stor familj dvs 6-7 sovrum. Vad har ni för tips på prefab hus?
 
Inget direkt tips men de flesta hustillverkare har ofta massor med "arkitektritade" hus för kunder som har haft samma krav som ni har. Hör av er till olika tillverkare så får ni säkert förslag på hus som de har levererat men som inte finns i deras ordinarie kataloger eller utbud. Om inte annat så är de flesta tillverkare ganska flexibla så lämnar ni era önskemål så får ni säkert förslag på vad de kan erbjuda och också en fingervisning om vad det kommer att kosta.
 
vi har byggt i lösvirke inspirerade av Vimmerby Katthult 308. Ett rejält hus för en stor familj.
 
Vi var i kontakt med ett antal husleverantörer (typ Trivselhus, Götenehus, Myresjöhus). Många av de har en viss maximal bredd i huset, som går att förlänga (som en limpa ungefär). Med ett stort antal sovrum blir det långa korridorer, alltså kvadratmeter som inte går att utnyttja. Det fanns också en säljare som ritade konstiga utbuktningar i färdiga husmodeller, när vi tyckte att något av rummen var lite för litet...
I vårt fall blev det till slut ett egenritat hus, och en lösning med stommet från en husfabrik som mest bygger grupphus.
Men det är absolut värt att fråga husleverantörer, säljarna sitter med pärmar med speciallösningar till andra familjer, och där kan det finnas något som passar bra även för er. Ni får i alla fall ett tillfälle att diskutera era behov, och hjälp att skapa en bild vad ni egentligen är efter.
 
Hej!
Vi ska bygga hus med fem sovrum och har som tidigare inlägg varit i kontakt med ett flertal hustillverkare varav några har tagit fram förslag på skisser. De flesta har varit väldigt villiga att skissa på förslag på planlösningar. Om vi valt att gå vidare med ex. Sävsjö Trähus så vet jag att vi hade fått gå vidare med en av deras arkitekter i att utforma vårt hus. Även Trivselhus, Sjödalshus, Karlsonhus och Nässjöhus har varit mycket serviceinriktade i kontakterna.
I dagsläget är inget klart då det faktiskt varit svårt för dem att få fram (eller snarare klämma in) våra utrymmen inom angiven boarea (detaljplanen sätter gräns för maxytan). Vi ska kontakta lokal arkitekt och se om det kan lösa våra knutar med planritningen.

Bifogar en länk där du kan se ett Karlsonhus med sex sovrum:
http://www.karlsonhus.com/1/1.0.1.0/223/gard_och_torp.pdf

Har en bekant som bygger Myresjöhus Mästergården och i samråd med dem har förändrat planlösningen en hel del, bl.a har de lagt igen golvet på övervåningen för fler sovrum/större allrum.

Så mitt råd är precis som de övriga, väj ur några husleverantörer som verkar intressanta för er, presentera era behov och se vad de kan erbjuda.
 
Kanske ett smålandsvillan nybro? Om man vänder trappen o sätter den i "matrummet", har badrummet uppe i kupan så kan man kanske få plats med 4-5 sovrum uppe o två där nere, - men förvaring med så många barn...Var ska man få plats med alla kläder?? Och alla saker? Med min trapplösning (som jag inte vet om den öh är möjlig) så får en stor skjutdörrsgarderob plats i hallen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.