Hej!

Jag följer ett nybygge i närheten där jag bor och har noterat att dom på källarväggen först putsar, sen sätter cellplast och sen platonmatta. Jag har aldrig läst eller sett att man sätter platon utanpå cellplasten? Vad säger ni kunniga?
 
Jag tycker det låter märkligt. Jag har aldrig sett något sådant system, å andra sidan har man inte sett allt :)
 
Cellplasten isolerar grundmuren och platon vattenavvisar det höga vattentryck man har från omgivande mark. Självklart inte optimalt men har man valt att placera huset i vägen för de naturliga vattenflödena så har man.
 
JBa skrev:
Cellplasten isolerar grundmuren och platon vattenavvisar det höga vattentryck man har från omgivande mark. Självklart inte optimalt men har man valt att placera huset i vägen för de naturliga vattenflödena så har man.
Normalt sett så sätter man platonmattan direkt på källarväggen och sedan isoleringen utanför. Eventuellt sedan en fiberduk utanpå detta.

Det skall inte finnas något vattentryck i marken utanför. Detta skall dräneringen se till.
 
Nja man skulle ju önska att man inte hade ett vattentryck i marken men det är svårt när man tex bygger ett sluttningshus och huset hamnar i de naturliga vattenflödena som finns i marken. Då gäller att leda ner vattnet till dräneringen som ligger strax under plattan i höjdläge.

Förstår inte riktigt varför du skulle vilja placera platonmattan närmast muren och isoleringen utanpå. Du kommer då stänga in all fukt inifrån och kapillärskiktet blir närmast muren. Om man lägger isoleringen närmast muren får du kapillärskiktet mellan isoleringen och platonmattan. Med isoleringen mellan mur och platon blir det enklare att hålla muren torr.

Iaf om man lyssnar på Isodrän och hur de rekommenderar att lösa problem med stort vattentryck utifrån.
 
Men vattnet ska väl rinna ner till dräneringsröret i dräneingssinglet man har (ska ha) utanför alla platon och cellplaster osv?den lilla mängd som ev kommer förbi tar platon hand om. Även om det normalt set inte behövs ngn platon ens enligt min åsikt men visst finns det alltid spec omständigheter..
 
JBa skrev:
Förstår inte riktigt varför du skulle vilja placera platonmattan närmast muren och isoleringen utanpå. Du kommer då stänga in all fukt inifrån och kapillärskiktet blir närmast muren. Om man lägger isoleringen närmast muren får du kapillärskiktet mellan isoleringen och platonmattan. Med isoleringen mellan mur och platon blir det enklare att hålla muren torr.

Iaf om man lyssnar på Isodrän och hur de rekommenderar att lösa problem med stort vattentryck utifrån.
Monteringsanvisningarna för Platonmattan säger att den skall monteras direkt mot källarväggen. Hela tanken med alla plopparna är att dessa skall bilda en luftspalt utanför väggen där fukten kan avgå. Utanpå detta kan man sedan tilläggsisolera, men det är inget krav.

Isodrän är en helt annan tillverkare med ett eget system. Normalt använder man här inte någon platonmatta. Vid kraftigt tillrinnande ytvatten så nämner dom dock att man kan montera en "spaltbildande matta" utanför isodränen som en barriär.
Inte alls samma funktion på platonmattan i de två olika konstruktionerna alltså. För att bilda en barriär borde man likväl kunna använda en slät matta.

Hittade dock nu att icopal har ett system med Källarvägg-Cellplast-Knoppmatta-Fiberduk.
Känns märkligt eftersom fukten innifrån inte kan passera cellplasten förutom vid skarvarna.


Edit: Skrev fel, isover ändrat till icopal
 
Redigerat:
Krawk skrev:
Känns märkligt eftersom fukten innifrån inte kan passera cellplasten förutom vid skarvarna.
Cellplast är inte ångtät eller funkar som funkspärr över huvud taget.
 
Fukt behöver inte vara i ångfas.
Vart tar ev. kondenserande fukt vägen? Skivan är inte dränerande (tom svagt kappilärt sugande) eller spårad. Förhoppningsvis transporteras fukten utåt, till luftspalten, men det känns sådär betryggande.

Nåväl. Detta får man hoppas att icopal har funderat på.
Jag hade i vart fall inte byggt så när det finns alternativ som känns tryggare.


Edit: Skrev fel, isover ändrat till icopal
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.