Kopparsulfat ger en något grön kulör. Har använt receptet med kopparsulfat på vårt hus, tycker att det är jättesnyggt.
 
Ok det var så som jag trodde, tack för svaret:). Vi håller på att bygga ett Fiskarheden hus (sidensvansen) och har tänkt järnvitriola virket, min man har svetsat i hop tre "oljefat" delade på mitten och tänkte lägga ner virket i detta bad. Någon som vet hur länge det bör ligga i för att dra åt sig? Hur länge det ska torka innan man sätter upp det?
 
Jag har Järnvitriolat mitt hus och har dessutom ett falurött fritidshus. Falurött måste man stryka om med 5- 7 års intervall då färgpigmenten försvinner.
Järnvitriol behöver man inte stryka om, en gång grått, allltid grått.
Stryk brädorna innan du sätter upp dem. Rinn på grunden ger kraftig missfärgning(rostfärgat).
Jag har galvad spik och på uthusets baksida provströk jag en extra gång efter uppsättning och spikarna blev där rostfärgade (med lite rinn). Om man förstryker brädorna innan man spikar up dem så slipper man det.
Delar uppfattningen att rötrisken är minimal (= falu rödfärg) om man bara har god ventilation på underkanten och bakom fasaden så brädorna kan torka ut ordentligt mellan regnskurarna. Min erfarenhet är tvärtom att alla dessa "moderna" färger har inneburit en massa ommålningar alternativt fasadbyten genom åren eftersom man reducerar virkets möjlighet att torka ut.
På gamla dar tänkte jag ägna min tid åt viktigare saker än att stå och skrapa fasadfärg. Det är den viktigaste fördelen med järnvitriol. Sen är det ett extra plus att man tycker det är snyggt oxå.
 
Ops, missade din fråga.
Brädorna behöver bara ligga i en kort stund, den ohyvlade sidan suger åt sig vätskan dirrekt under förutsättning att den är hyfsat torr innan.
Själv blaskade jag på för hand med stor borste ungefär som med falu rödfärg. Din metod är mycket snabbare.
Det är bra om du lägger upp dem med strö och låter dom torka till lite innan du spikar upp dem så det inte droppar.
 
Hej

Och tack för alla bra tips, nu e d bara att köra igång. Vi börjar med garaget, vårt "huspaket" från fiskarheden kommer v 45 och garaget börjar bli klart. Vi bygger ett dubbelgarage med limträbalk, kommer att bli jättefint tror vi. Huset är ett en-plans hus "sidensvansen" och det blir vitt runt fönster och på knutar. =)
 
Hej igen Lars

Det låter jättebra med en "kort stund" kan du uppskatta den i ungefärlig "klocktid":) 10min, 20 min, en halvtimme eller mer?:rolleyes:,vi ska börja imorgon å det ska bli skiiitkul.
 
Den snygga gråa "driftwood" patinan man får fram med hjälp av järnvitriol är bokstavligen talat ett påskyndat åldrande av ytksiktet. Det enda man åstadkommer är att träfibrerna dör, utan att erhålla något direkt skydd mot väder och vind.

...men stiligt är det.
 
Järnvitriol är inget att rekommendera på hus byggda med "nyare" panel. Som en tidigare skrev så hade dom det på sitt timmerhus och DÄR funkar det skitbra, det blir snyggt. Men det är bl.a för att den typen av trä tål att stå obehandlat, och järnvitriolen är bara till för att det ska bli snyggt. Järnvitriol har absolut ingen skyddande förmåga utan är bara en utseendefråga. Så därför skulle jag aldrig rekommendera det till ett hus med nyare panel(eftersom virket man ofta använder idag är av sämre kvalité än det äldre kärnvirket som användes förr bl.a) Så troligtvis så kommer panelen bli förstörd relativt fort(om du inte mot förmodan faktiskt köpt något helt snuuuuskigt dyrt kärnvirke som håller den gamla skolans krav) och du komemr bli tvungen att panela om huset.

Lycka till.
 
Vissa säger att spikhuvudena rostar (galvad spik) när man målat med järnvitriol och andra att det blir långa ränder på fasaden från rosten. Har ni några erfarenheter? Bilder?

Hälsn
Kim
 
Spik.
Stryk brädorna innan du spikar upp dom så har du inget problem med att galvad spik rostar Kim.
Jag testade och efterströk en provyta på förrådets baksida och det blev rostiga spikhuvuden (men inget rinn).
Kan inte ta bilder, det regnar så förb....

Lars S
 
Tack Lars!

Det ser ut som att vi mot betalning kan få fasadpanelen färdigmålad från brädgården. Då är saken klar för oss, vi kör med galvad!
 
Slår du på en galvad spik ett par gånger med en hammare slår man ju sönder en del av galven? Där jag testade panelen med järnvitriol ett halvår innan jag sedan vitriolade liggande och skruvade upp panelen med rostfri trallskruv fick jag rostrinn från spiken. Nu var ju detta kloss an salthavet där det regnar i sidled och panelen blir rejält blöt, dessutom med extra salt :) men det kan vara värt att fundera en extra gång. Den där "rostfärgen" retar jag mig fortfarande på där den hamnat, ex vissa fönsterbräden, grundmur etc.

:wow:
 
Bra synpunkt Viltfjäll. Själv har jag ingen erfarenhet av att spika med hammare, körde med spikpistol.
Med den metoden har jag inte märkt något rinn, det är 1,5 år sedan jag spikade fasad.
 
Hej alla glada "panelstrykare":) Ville bara dela med mig av nya erfarenheter. Vi håller som bäst på att järnvitriola panelen till vårt hus (under byggnation) Vi har använt oss av gamla oljefat som vi delat och fogat ihop till ett långt kar, fungerar jättebra, vi har också provat olika lång tid för panelen att ligga i. Det verkar som om det räcker med ett par minuter för panelen att dra åt sig lösningen. I receptet vi använde står det att man ska ha i diskmedel eller såpa för att få bort ytspänningen så att det tränger in bättre. Mitt tips...använd såpa, det blir vääääldigt mycket skum, av diskmedlet, på ytan som sen sätter sig på brädorna. Om ni mot förmodan ändå väljer diskmedel ett annat tips för att få bort skummet är att använda en vanlig gummiskrapa, fungerar utmärkt. Tänk också på, när ni lägger upp brädorna till tork, att lägga panelen med den grova ytan mot varandra, alltså varannat lager uppochner och läkta bra så det blir luft emellan.
:rolleyes:
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.