Två saker är helt vissa:
A. I det långa loppet slits och nöts varje bostad ned tills dess restvärde är noll, och
B. Priset på begagnade bostäder anpassas till samtida kostnad för nyprodukton.

Därutöver kan markvärdet förändras (öka eller minska) till följd av exempelvis exploatering, migration eller annan social förändring.

Alltså: Utöver en värdestegring på 10,0 procent måste man i räkneexemplet lägga till ytterligare någon eller några procents värdeökning för att kompensera åtminstone sitt eget slitage. Och om denna väldiga prisökning inte orsakas av byggindustrins lika väldiga ineffektivisering måste vi lita ENBART på befolkningsexplosion, ökad inflyttning och ytterst intensiva sociala förändringar. Och helst förändringar till det "roligare"!

Törs vi verkligen lita på det? ;)
 
Allt handlar om VAR och NÄR man köper/bygger hus Åsa !
Området där du bor kanske inte är "redo" för en större värdeförändring ?
Huspriserna baseras ju på så mycket mer än hur fint det EGNA huset är.....omgivningen runt omkring,buss/tågförbindelser,möjlighet till arbete,närhet till storstad o.s.v

Har själv haft förmånen att bevittna oerhörda prisuppgångar långt över 10 % om året för att byn vi bor i helt enkelt har blevit populär att bo i.
Över 9 år har husen i vissa områden ökat med 500 % och det har i princip under denna tid varit omöjligt att förlora på en husaffär. ( ökningen var mellan 2000-2006 )
Många har byggt nya hus som då ansetts som dyra och sålt dem åren därpå med 30 % vinst o.s.v
Ändå kan inte jag bygga till mitt hus för kanske 1 miljon och förvänta mig att värdet genast stiger med samma belopp p.g.a värdet på omkringliggande fastigheter.

Min syster bor 10 mil ifrån mig och hennes hus ligger på samma avstånd som mitt ifrån en storstad men byn där hon bor saknar tågförbindelse annars kan man på pappret jämföra våra byar....( förutom då också att de saknar Öresundsbron )
Ett nyare hus där hon bor kostar ungefär det samma som där jag bor eftersom att byggkostnaderna är likvärdiga ( endast tomtpriset skiljer ) men sedan fortsätter de inte att öka särskilt fort eftersom att de äldre husen inte ens kostar hälften så mycket!
Min syster bor i ett hus på 300kvm och har en tomt på 24.000 kvm,...priset de gav för 7 år sedan var 1.2 Miljoner.
Bankerna och mäklarna i området är idag extremt försiktiga med värdet på bostäderna,varpå kanske värdet har ökat med 500.000kr ?
Detta kan man ju roa sig med att jämföra med ett hus som jag ägde på 100 kvm och 700 kvm tomt som ansågs vid samma tid vara dyrt då jag gav 900.000 kr....
Då jag sålde i helt fel tid och utan budgivning och med 200.000kr i "prut" så fick jag 1.6 Miljoner för huset 4 år senare.
Därefter har priserna stagnerat och värdeökningen har kanske legat på 2-3 % årligen.

Givetvis beror värdeökningen också mycket på VAD man renoverar....Fler sovrum värderas förståss högre än ett större vardagsrum eller finare kök men råkar det finnas fler fastigheter i närheten till liknande priser är det inte säkert att en renovering ger någon utdelning alls.
Då priserna steg som mest fanns det många som hade totalrenoverat sina hus men hade oturen att sälja några månader för tidigt.
Det fanns flertalet exempel på människor som sålde sina fina och nyrenoverade hus runt miljonen,..medan grannarna sålde sina hus helt orenoverade sedan 70-talet för upp till det dubbla över endast 2 år!

Slutcitat kanske snarare skall lyda att man kanske inte skall räkna med att ens hus stiger i värde snabbt utan planera långsiktigt.
Få långsiktiga husaffärer är dåliga affärer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.