Y
(jag har sökt, inga träffar på de ord jag testade)

Sitter och skissar på skåpen, man lockas ju att dra till med så stora och många skåp som möjligt, men så slog det mig - vad ska jag ha i alla dessa skåp egentligen?

Tvättmedel... Sköljmedel... men sen då? ett strykjärn, klädnypor... haha.. sen vet jag inte mer? *är ung och bortskämd = ny värld*


pressat3250.jpg
 
Fråga din mamma.
 
H
Förutom vad som tillhör tvätt, städ och rengörings medel.
Medicinskåp.
Du kommer att fylla din skåp det kan du vara säker på :)
 
Redigerat:
Tvättmedel för vitt och kulört. Specialtvättmedel för goretex-jackor. Sköljmedel. Skinn-rengöringsmedel till sofforna. Glasputs, WC-anka, såpa och andra städ/rengöringsmedel. Skurtrasor, extra wettexdukar osv.
Kanonbra med gott om extraplats för köp-flera-billigt-prylar. Storpack/Refill-förpackningar till tvål, extra maskindiskmedel osv. Skoputs-grejer. Dammsugarpåsar.
Vi har två skåp, nästan i minsta laget.
 
Ja jag tror inte att du behöver vara orolig det kommer att bli fullt efter ett tag :) själv har jag en hel garderob med färg och diverse andra målar grejer i är också den enda i tvättstugan tanten är väl kanske inte helt nöjd med detta :)
 
Kulörtvättmedel.
Vittvättmedel.
Fintvättmedel.
Sköljmedel.
Fläckborttagning.
Toarengöringsmedel.
Allrengöringsmedel.
Spishällsrengöringsmedel.
Nya diskborstar.
Nya disktrasor.
Svinto och annat "gnugg".
Fönsterputs.
Putstrasor.
Skurhink.
Moppar (själva huvudet, alltså).
Sko- och klädimpregnering.
Skoputs och alla skoprylar.
Specialrengöringsmedel av olika slag.
Såpa.
Nya hygienprodukter (tandborstar, schampo etc).
Strykjärn.
Dammsugarpåsar.
Klädvårdsprylar.
Klädnypor.
Maskindiskmedel.
Specialrengöring för diskmaskin, ugn etc.

Vi har storförpackningar av flytande tvål, ekonomiförpackningar av hygienprodukter etc. och det är bra med många skåp. Dessutom är det vettigt att kunna ha giftiga medel högt uppe, istället för i diskbänksskåpet i köket som många har. Det är inte så kul när man har småbarn som kan få för sig att Yes diskmaskinstabletter ser mumsiga ut!
 
Hur ställer ni er till linneförvaring i tvättstugan? Vi har en mycket rymlig tvättstuga och skulle lätt få plats med typ alla handdukar, lakan etc där, och visst vore det skönt att slippa förvara detta någon annan stans. Men är det så smart? Blir det fuktigt och trist?

/Elin
 
Beror ju på hur mycket plats du har i övriga huset men annars även
Glödlampor,
Stearinljus,
Servetter,
termos,
pantflaskor
ryggsäckar,
vinterstövlar/vantar/sommarskor beroende på årstid
adventsljusstakar
blöjpaket om du har barn osv

Ös på med skåp, det finns alltid nåt att stoppa i dem:D

Är också lite kluven till att ha handukar osv i tvättstugan pga av fukt. Nån som vet?
 
Vad är det som gör att din tvättstuga blir "mycket" fuktig?
 
Vi har handukar och lakan i skåpen i tvättstugan och det fungerar utmärkt tack vare bra ventilation. Har inte ens funderat på att det skulle vara ett problem? Vår tvättstuga ligger på andra våningen - hade kanske tänkt anorlunda om vi haft tvättstugan nere i en fuktig källare....

/Ingenjören
 
"Min tvättstuga", i allmännyttan, är i ett fristående hus, nybyggt endast för att vara tvättstuga med ventilation där efter.
Och där är kanske inte direkt fuktigt men luften är definitivt varm och hög luftfuktighet iallafall när man kör med torkskåp eller torktummlare.

Därför har jag tvekat inför att ha handdukar i vår tvättstuga eller badrum i huset vi håller på att bygga.
Om handdukarna dessutom blir liggande ett tag och man bara använder de översta i högen hela tiden........
Värme är fuktig, kyla är torr
Bara en tanke jag har. :confused::D;)
 
raveper skrev:
Vad är det som gör att din tvättstuga blir "mycket" fuktig?
Jag tror inte att min tvättstuga är "mycket" fuktig, men sannolikt mer fuktig än rummet bredvid. Brukar hänga tvätt och har en avfuktare. Visserligen har vi en ganska stor mellanlagringscentral för lakan etc i tvättstugan nu, och jag har inte märkt att något varit särskilt fuktigt där nu (visst händer det att vi hämtar tex lakan och handdukar direkt från tvättstugan), men funderar ändå på hur det skulle bli att permanenta detta system. Men mycket talar ju för den lösningen, så det blir nog en hel del skåp eftersom vi har gott om plats, blir det ett problem får man väl förvara annat där.
 
Vi förvarar handdukar i tvättstugan, skulle ha förvarat även lakan där om det fanns plats. Tvättstugan är torr och fin (markplan i hyfsat nybyggt hus). Hade det varit tvättstuga i källare hade jag nog varit mer tveksam.
 
Vi har alltid förvarat alla badlakan, handdukar, tvättlappar etc i tvättstugan. Även all ostruken tvätt. De ligger inte öppet, utan i IKEA-kökssåp med luckor. Har haft det så i både en bostadsrätt och i ett fristående hus. Ingen enda gång har frottén känts fuktig, möglat eller på något vis verkat ta skada av detta. Jag lovar att jag är petig med sånt och det har verkligen inte varit ett problem! Trots att vår tvättstuga var minimal och kunde bli riktigt fuktig och het när tvättmaskin, torkskåp och torktumlare gick samtidigt - och det var kall vinter ute, med imma på fönstren. Aldrig har något varit det minsta fuktigt inne i skåpen! Luktar gott, känns torrt, ser fräscht ut.
 
Ingenjören skrev:
Vi har handukar och lakan i skåpen i tvättstugan och det fungerar utmärkt tack vare bra ventilation. Har inte ens funderat på att det skulle vara ett problem? Vår tvättstuga ligger på andra våningen - hade kanske tänkt anorlunda om vi haft tvättstugan nere i en fuktig källare....
Vi har ett gammalt hus med kombinerat badrum/tvättstuga i källaren. Det är rätt fuktigt, speciellt som husets mest använda dusch finns där, och ännu mer så på sommarhalvåret när värmen är avstängd (vi har förmodligen s k omvänd fuktvandring). Förvarar alla handdukar där och inte haft något problem av det...det ska nog vara VÄLDIGT fuktigt innan man får problem med att textilier blir ofräscha på något sätt.

Vi har också de yngsta barnens kläder i ett högskåp i denna tvättstuga. Deras kläder tvättas ju mycket och det är vi vuxna som på kvällen tar fram och stryker vad de ska ha på sig nästa dag. Finns ingen anledning att låta deras kläder ta omvägen via någon klädförvaring i deras rum två trappor upp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.