Hej hopp,

Jag är ganska ny här på Byggahus så jag vet inte om detta är rätt forum för detta ärende men jag kör på så får vi se =)

Jo det är så att jag undrar om det är någon som känner till en kurs / kort utbildning man kan gå inom konsten att fräsa?

Mvh
mack_79
 
Om du menar fräsning med överhandsfräs så har tidningen Gör Det Själv nyligen haft en serie om fräsning. Som prenumerant har du tillgång till alla artiklar på webben. I någon artikel skrev de om ngn form av kurs. Jag tror att dessa oftast anordnas av maskintillverkarna och främst är riktade till deras yrkeskunder, men det borde väl gå att lura in sig där även om man inte är hantverkare :D
 
Kursen på GDS hemsida går att ladda ner gratis även som ickeprenumerant. Om den är så bra vet jag inte men som start funkar den nog. Läs runt lite i verktygsforumet också, där har det diskuterats fräsar och fräsning ett antal gånger. Sen är det bara att börja testa lite själv. Fräsning är ingen raketforskning precis så man kan nog komma långt genom att prova sig fram.
 
Som sagt, gäller det handöverfräsning finns det mycket material att läsa på "Verktyg, maskiner och fordon" här i forumet.

Att köpa en handöverfräs och prova sig fram med hjälp av t.ex. GDS-kursen går väldigt bra, gäller det vertikalfräsning är läget ett annat...

Vilket var det alltså du tänkte på?
 
Sök lite youtube så finns där hur mycket material som helst med både grunder och lite mer sofistikerade tips.
 
Hej allesammans,

Nja det var inte direkt vertikalfräsning jag tänkte på.

Jag har sen en tid tillbaka en Festool handöverfräs of 1010, just nu så bryter jag kanter på möbler ( radie ) fräser spår för insänkning av profiler mm. ( allt i mdf )

Jag känner att det som saknas är ett djupare förstående och kunskap inom området Handöverfräsning. Vore ju super om det fanns en fördjupnings kurs eller dylikt inom området.

Annars så är det väl som vanligt, bara att experimentera själv =)

Jag tackar för alla inlägg och tips, kommer att följa upp dem noggrant.

Mvh
mack_79
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.