D
Jag har ringt Skatteverket i just denna fråga och de svarade på klar fråga att det är 50,000:- per ägare och det finns ingen begränsning till 100,000:-. För att få ROT räcker det dock inte att du bara är ägare utan du måste också vara "nyttjare" av bostaden.
 
Redigerat av moderator:
Y
anar att min döda far inte klassas som nyttjare, hehe
 
Om det inte vore en begränsning så skulle man ju snabbt ge bort en procent av fastigheten till barnen, kusiner och andra släktingar.
 
D
hempularen: Ja, och jag frågade om den detaljen också hos Skatteverket och de sa visst... inga problem. Men det finns ju alltså den begränsningen att de måste vara "nyttjare" av bostaden (dvs vara bosatta eller ha den som fritidshus=min fria tolkning).
 
hempularen skrev:
Om det inte vore en begränsning så skulle man ju snabbt ge bort en procent av fastigheten till barnen, kusiner och andra släktingar.
Barnen bör väl ha en inkomst för att kunna göra avdrag då, eller? :)
 
Det tänkte jag inte på.
 
D
FredrikR skrev:
Barnen bör väl ha en inkomst för att kunna göra avdrag då, eller? :)
Jo, men det är väl inte ovanligt... kan ju vara en 65-åring som äger fastigheten... Själv är jag småbarnsförälder så jag gjorde precis samma reflektion som du först, men sedan kom jag ju på att barn bara är "andra sidan av myntet" föräldrar...
 
Hemmakatten
Hemmakatten skrev:
Avdraget är max 50.000 i rent skatteavdrag per person och år, dock är det maximerat till 100.000 i rent skatteavdrag per år och fastighet.
Jag tar tillbaka mitt påstående ovan. Det är fel. Det finns inte något maxbelopp per fastighet.

Jag har nyss pratat med skatteverket i ett annat ärende och passade då på att fråga om detta.

Jag tog ett fiktivt exempel. Det är 8 syskon (inte ovanligt i den äldre generationen, min mans far tex är en av 8 syskon). Dessa 8 syskon är var och en lagfarna ägare till 1/8 av en gammal familjegård (som inte räknas som näringsfastighet). Huset skall renoveras och byggas till, dvs. ganska omfattande reparationer.2 av syskonen är döda och har 2+3=5 barn som är lagfarna ägare till 1/16 respektive 1/24 av huset. Totalt är det i detta exempel 11 personer som äger huset. Under förutsättning att skatteunderlaget är tillräckligt är det möjligt och helt korrekt att alla dessa personer begär ROT-avdrag. Det vill säga ett maximalt skatteadrag på 11x50.000kr= 550.000 (vilket iofs förutsätter en avdragsgill arbetskostnad på 1.100.000kr) per år.

För att sammanfatta.
1. Man måste vara lagfaren ägare till fastigheten
2. Fastigheten måste vara taxerad som ett småhus (får inte vara en näringsfastighet, jordbruk)
3. Om det gäller ett permanentboende måste alla som vill göra avdrag bo i huset.
4. Undantag från punkt 3 är att om ens föräldrar bor permanent i ett hus kan barnen göra ROT-avdrag
5. Om det gäller ett fritidshus räcker det med att man nyttjar det lite då och då.
6. Ett dödsbo kan inte göra ROT-avdrag
7. Man måste vara myndig, 18 år, för att få göra ROT-avdrag
8. Man kan inte göra ROT-avdrag för mer än man har skatteunderlag till.
 
Redigerat:
Kan också tillägga att man verkligen måste utnyttja den del av huset som repareras. Om man hyr ut ett rum till en inackorderad och låter måla om dörren till det rummet, får ägaren göra avdrag för målningen av utsidan av dörren men inte för insidan. Hyresgästen får inte göra något avdrag alls, eftersom han inte äger huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.