D
I början av året upptäckte jag att Göteborg Energi gjorde en generell feldebitering av fjärrvärme i samband med årsskiftet. De gjorde en prishöjning den 1/1 men för sista kvartalsfakturan under 2008 så debiterade de en dag (1/1) till det nya priset. Eftersom mätarna fjärravläses och avläsningen sker (enigt dem) lite slumpmässigt från kl. 00.00 den 1/1 till flera timmar senare, så är det i alla fall inte ett dygn som man de-facto har konsumerat till den högre taxan. Dessutom står det uttryckligen i mitt fjärrvärmeavtal (säkert standard för alla) att de inte har rätt alls att debitera en prishöjning innan avläsning har skett, om avläsning har skett inom rimlig tid från det att prishöjningen skett. En avläsning gjord "några timmar" efter att prishöjningen skett måste ju i mycket hög grad anses gjord inom rimlig tid, så alltså har Göteborg Energi överhuvudtaget inte någon rätt att fakturera en prishöjning efter förmodad förbrukning.

Jaja, lite tekniskt kanske, men i alla fall. Göteborg Energi har överdebiterat helt klart och emot deras egna avtalsvillkor. Det handlar om småsummor egentligen (ett par tior kanske, beror på förbrukning), men jag klagade. För Göteborg Energi som har så många kunder borde det dock handla om hundratusentals kronor. Jag klagade men kundtjänsten slutade höra av sig och kunde aldrig reda upp problemet utan struntade i det hela.

Först när jag anmält Göteborg Energi till "Reco fjärrvärme"-nämnden (Svensk Fjärrvärme) så blev det någon reaktion hos Göteborg Energi och de kompenserade mig personligen för överdebiteringen. Jag har efter detta egentligen inget otalt med Göteborg Energi.

Men Göteborg Energi har alltså fortfarande tiotusentals kunder som de har överdebiterat och som de är mycket väl medvetna om att de har överdebiterat och de har inte någon som helst avsikt att korrigera detta verkar det som (förutom att de har utlovat att de ändrat debiteringssystemet så att överdebiteringen inte återupprepas, tack för det). Detta tycker jag är svagt.

Reco fjärrvärme då? De är totalt ansvarslösa anser jag. Här får de in en anmälan om att ett generellt debiteringsfel har skett. En av deras anslutna leverantörer har överdebiterat samtliga sina kunder i strid med gällande avtal. Vad gör Reco Fjärrvärme åt anmälan? Göteborg Energi säger till dem att de har kompenserat mig och utan att fråga mig om detta stämmer (vilket det iofs gjorde, men de kunde ju ha varit fel) så struntar de i ärendet bara för att EN ENDA kund har kompenserats när det finns 10,000-tals andra kunder som också har drabbats men inte förstått det.

Nästa gång är det jag som inte upptäcker en överdebitering utan någon annan kund. Då skulle jag vara tacksam om Göteborg Energi såg till att rätta till felet för samtliga drabbade kunder och jag skulle vara tacksam om Reco fjärrvärme verkade för att kvalitetssäkra verksamheten för hela kundstocken och inte enbart för dem som klagar.

Reco fjärrvärme är i det närmaste betydelselöst om de bara arbetar mot individuella fall utan att se helheten i fallen. Skulle det vara samma sak om jag klagade hos Reko fjärrvärme att det debiterade fjärrvärmepriset var oskäligt och de ger mig rätt och leverantören sänker priset TILL MIG enbart? Då struntar Reco fjärrvärme i att se till att leverantören korrigerar priset mot hela kundstocken, utan bara mot den som klagar?

Vilken kvalitetssäkring är det egentligen???
 
Ett fall för GP?
 
Jag misstänker något liknande som tidigare inlägg. Jag har fjärrvärme sen två år tillbaka, och har snällt betalat alla räkningar trots att jag har tyckt det var dyrare än vad jag trodde. Jag har ett hus på 180m2 på 2 plan och en källare som är delvis uppvärmd. Jag har just i dag 18 grader, vilket är för kallt, men jag har mätt hur många kW som går åt varje dag, i regel 125-140. Nattemperaturen är satt till 16 grader mellan 22-6. Min totalkonsumtion är ca 35 000 kw per år, vilket jag tycker är mycket när jag aldrig har mer än 18 grader inne (och fryser). Jag reser mycket och är borta minst tre månader per år, och då drar jag ju ner värmen ytterligare. Jag har en genomsnittlig månadskostnad på 2100 kronor per månad. Är inte det dyrt? Jag har aldrig haft hus tidigare, och vet inte vad som är normalt. Jag bor i Östergötland och huset är från 1942, med stora öppna ytor.

I somras gick det åt över 2000kw i juni, fastän det var över 20 grader ute. Jag bor ensam. Jag ville inte ha värmen på alls, så jag drog ner allt som gick. Det gick i alla fall åt 15-20 kw/dag. När jag sen var borta i fyra veckor, och ingen gjorde någonting alls här, gick det i alla fall åt mer än 10kw per dag. Jag tror att leverantören ständigt lägger på ca 10 kw per dag. Det gör ju nära 4000kw per år, som jag betalar för mycket. Om alla Tekniska verkens kunder luras på ca 10kw per dag, så blir det ju stora pengar till slut. Jag har påtalat detta för Tekniska verken, men dom lyssnar inte, tycker att det är väl inget att bråka om. Vet någon något om detta?
 
Nästa gång du åker bort en månad(sommartid) så kan du testa att stänga kranarna på inkommande fjärrvärme, då ska räknevärket inte registrera en enda wh och följaktligen skall fakturan vara noll.
 
monamanna:
Vad har du för FV panel. De jag har på jobbet så håller man in knappen i 10 sekunder så kan man bläddra vidare till meny 22 där man ser flödet "igenom" ventilen
behöver du d¨ingen värme i huset så skall flödet vara 0 om det är mer så är det ju risk att FV ventil tjuvläcker å du får betala för detta.
 
Tack för svar. Panelen heter CF ECHO. Jag fick veta det där om att pressa in knappen längre, så skulle flödet visas, nu i höstas när en kille från leverantören var här. Men då hade ju redan sommarmånaderna passerat. Jag kan ju inget om teknik, så jag ser bara det som visas på displayen, men alla andra knappar och rattar som visar olika saker , temperatur in och ut och tryck och kurvor, begriper jag inte. Eller ids inte lära mig, snarare. Men jag vill ju inte betala för mycket utan att fveta vad jag betalar för.
Jag har en allmän känsla av att jag inte är ensam i den här situationen, att inte förstå. När jag frågar bekanta så vet de i regel inte ens hur mycket de betalar för någonting, och de ifrågasätter inget. På det viset kan ju företag fortsätta att ta ordentligt betalt utan att folk vet att de betalar för mycket. Jag har bott utomlands i många år, och tycker att allt är dyrt i Sverige, och att folk inte klagar särskilt, det verkar bara vara jag som gnäller, därför att jag kan jämföra med andra länder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.