Hej!

Vi vill gärna renovera vår trappa och hade tänkt slipa ner den men nu har jag blivit osäker på om den är för sliten för att slipas? Om träet har använts så mycket så där inte finns tillräckligt kvar för att slipa, eller att alla spik och sprickor på vissa steg betyder att den är i för dålig skick för att slipas. Vad tror ni? (Se bilderna)
Visar också ett bild på sidan av trappan sett från hallen samt en del av väggen vid trappan som jag inte tycker är så snygg. Tar gärna emot tips på hur jag kan göra det snyggare, både väggen samt trappan sett från hallen.
 
  • IMG_2040.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2043.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2020.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_2021.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Små spikhål går att spackla med plastiskt trä eller lim + spån, större hål efter försänkta skruvar kan man borra upp och plugga. Värre är att det ser ju ut att vara rätt stora flisor urslagna på flera av stegen. Frågan är hur djupa de är.
Dessutom finns det förmodligen en hel del andra småmärken och repor som man inte ser ordentligt förrän man börjar slipa, så att det blir trärent omkring dem. Så är det i min trappa som är av ungefär samma typ och ålder, gissar jag, med liknande gammal ytbehandling.
Kan ni inte bara testa att slipa ett av de där skadade stegen och se hur mycket / hur länge ni måste hålla på innan det blir snyggt? Så får ni en uppfattning om hur pass realistiskt det är att fixa hela.
 
Det finns mycket trä kvar att slipa på så med en bra maskin och en bunt grova papper så kommer du förbi blesyrerna. Det kommer nog aldrig se ny ut dock.
Ett annat altenativ är ju att spackla upp och måla vagnstyckena och sättstegen samt klä stegen med ek. Steg Ett från Duri är ett sådant alternativ och kostar mellan 7-9.000 kr.
 
Nej, det beror ju på om man vill att det ska se som ny ut eller inte...vår trappa som alltså är väldigt likartad (möjligen med inte fullt så djupa skador) håller jag på att slipa av ett steg i taget - jag tar ett då och då mellan annan renovering som jag håller på med. Vangstycken och sättsteg tänker jag måla men planstegen ska jag behålla trärena, bara olja och/eller såpskura. Som ny kommer den inte att se ut men, hm, det skulle jag nog inte vilja att en åttio år gammal trappa gjorde heller!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.