Är på gång att inreda nytt kök. Varför skaffar de flesta häll och separat ugn istället för spis? Ugnen sätts ju ändå ganska ofta under hällen, och inte i så kallad arbetshöjd? Bli även fundersam hur fläkten funkar, om ugnen nu sätts på annat ställe än under hällen.
 
Vi renoverade köket förra året och valde då en spis - 90 cm bred Smed ( kan verkligen rekommenderas!) istället för inbyggnadshäll och ugn . Det har vi inte ångrat!! Nu ska vi bygga nytt hus och kommer då att välja ort den häll och ugn som medföljer huset för att ta likadan spis igen - Smeg 90 cm bred.
 
Jag har också tänkt som du. Varför välja häll och ugn när man sätter det på samma sätt som en vanlig spis? Men jag har ju inte tänkt göra så, jag vill ha ugn i arbetshöjd! En bra sak är väl att om ugnen går sönder så köper man ugn, men har kvar häll och tvärtom. Men det kostar ju också dubbelt mot vad en vanlig spis kostar! :(
 
Hej.

Vi har valt häll och ugn monterad under. I efterhand så ångrar vi oss och skulle hellre ha valt en "riktig" spis med inbyggd ugn just pga. att fläkten inte blir tillräckligt effektiv. Att ugnen har en egen fläkt som blåser ut i rummet hjälper inte heller:) Och ja, vi har en fläkt som ger mer än vad som är rekommenderat.

Kommer i framtiden att välja en hel enhet.
 
Vi ska byta ut vårt kök men kommer att behålla vår 'gamla' spis (den är väl typ 6 år eller nåt). Visst kan det vara snyggt med en stapel med ugn i bra arbetshöjd, men det är inte speciellt jobbigt att böja på benen heller :)
Vi tycker att det funkar alldeles tillräckligt bra med en gammal hederlig spis/ugn, dock med glashäll
 
Jag ersatte spisen med induktionhäll + ugn rakt under vid renoveringen och det var en sån enorm lättnad, tyckte jag! Förut fick vi alltid spill och kladd som letade sig in bakom spisen mot väggen och på sidorna mot två bänkskåp och jag tyckte det var jätteäckligt... Nu ligger hällen i bänkskiva av rostfritt stål, som i sin tur ligger mot ett stänkskydd av Virrvarr laminat med silikonfog emellan och jag ÄLSKAR hur lätt det är att hålla allting riktigt rent. För att inte nämna hur underbar induktionshällen är jämfört med den vanliga glashäll den ersatte. Och idag har vi en bra kolfilterfläkt istället för vanlig kåpa (bor i bostadsrätt med restriktioner mot motordriven fläktanslutning) och har inga problem med os i lägenheten.
 
Just rengöringsaspekten tror jag är det främsta argumentet för de flesta, och ett väldigt tungt sådant. Det är helt underbart att inte behöva dra fram spisen!
 
Vi valde häll plus ugn monterad under för det var enda möjligheten om man som vi vill ha induktionshäll och varmluftsugn i en lägenhet utan 3-fas. Visst, det innebar att vi fick en betydligt mindre ugn än vad vi fått annars vilket jag tycker är lite synd, speciellt som den jag hade innan var 70 cm bred. Men induktionshällen är helt underbar. Det blir det definitivt i nästa kök också, lite bredare då bara.
 
Rengöringsaspekten har jag inte alls tänkt på. Går det inte att få det hyfsat tätt mellan en fristående spis och skåpen och väggen intill?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.