Nu vill jag se massor av förslag, foton och planritningar på utbyggnationer av klassiska "tråkiga" 1,5-planshus av katalogmodell, alltså typ 14 meter långt och 8,4 meter brett! och liknande....

Berätta vad ni tyckte var bra/snyggt/praktiskt/dåligt/fult med era förslag.

Ska man satsa på vinkel, förlängning, eller förskjutning av den nya delen?

Taklösningar (om man inte bara förlänger)?

Hopbyggnad med närliggande enplansgarage?

Själv är jag ute efter cirka 30-45 kvm större boyta på bottenplan (vill ha delvis öppet till nock i den nya delen) plus ev lite mer yta på ÖV genom att bygga bort snedtak. Längs ena långsidan och halva ena kortsidan finns det bäst plats på tomten.
 
Får väl först säga så här, en bra tråd som def. intresserar mig.

Har köpt ett LB-Hus från 1974 vilket är precis ett sådant "tråkigt" hus som du beskriver. 8,4 m brett och 11,4 m långt...

Har två saker i detaljplanen som ganska kraftigt begränsar min tänkta utbyggnad. För det första så får jag inte ha några dörrar eller fönster på den sidan mitt emot entén (huset står endast 2 m från tomtgränsen på denna sida) För det andra så har jag en riktigt långsmal tomt vilket gör att utrymmet på samma långsida som entren bara medger ca 2 meters utbyggnad åt det hållet. Ex-vis om jag skulle vilja gjort en vinkel.

I mitt fall funderar jag på att förlänga hustet 4,8 m (4 nya takstolar), samt att göra en utbyggnad mitt på huset för att brytta av med ngt och skapa ett bättre allrom på övervåningen m m.

Riktigt fult från början och tokigt blir det;

-när det bara finns ett litet toafönster på framsida (entrésidan), samt att det inte finns några fönster eller dyl på andra sidan (förutom takfönster som är tillåtet).

- när entrédörren mer eller mindre skrapar i taksprånget. Huset känns brett och lågt, tung nederdel.

- samtliga fönster, med undantag för ett takfönster och toafönster, ligger på gavlarna av huset.

- vardagsrum är förlagt åt norrsidan, där man inte får ha några fönster.

- åt södersidan ligger toa, tvättstuga och trappa (delar som kan leva med mindre ljus)

Har varit i kontakt med byggnadskontoret som har sagt OK till att man sätter betongglas på den sida där man inte får ha fönster och dörrar. Vilket underlättar lite i omarbetningen av planlösningen...

Skickar med en bild (SketchUp) på hur det är tänkt att det ska se ut i grova drag. Fasaden ska vara av trä och taket kommer nog slutligen att bli betongpannor.

Ser fram emot fler förslag på utbyggnad av fula hus ;-)

/PC
 
  • Köket 19-12.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.