optimum
Nybörjarfråga

Hur sätter man plattor i hörn?
Invändigt hörn.

Som bild A eller B?

Eller annat?

(sett uppifrån)



mvh Roland
 
  • Hörn.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
kakellist och ovh ev. hörn.
 
Båda går bra rent tekniskt.
Alt A funkar fint att använda när lod och våglinjer skevar och man vill fula lite.
Alt B ger estetisk snyggast yta och då fog/mjukfog "äter" lika mycket av plattan.
 
Mjukfog skall alltid undvikas i möjligaste mån.

Jag körde enligt Alt 2 först och enligt mig blir det inte snyggare än alt 1. Numera tänker jag aldrig mer köra på alt 2 då alt 1 är så mycket lättare.
 
Alternativ B,
vid A får du ingen fog. Ibland tom lämpligt med silikonfog i hörna
 
optimum
Ska man inte alltid ha silicon i hörnen?
Och längs golvet?


mvh Roland
 
Så här står det att läsa i branschreglerna som förvisso inte är lag utan rekommendationer. ;)

Mjukfogar eller ej:
Mjukfogar skall endast utföras där de är
konstruktivt motiverade på grund av väntade rörelser.
I möjligaste mån bör mjukfogar undvikas då de normalt inte är helt
mögelresistenta eller underhållsfria.

Mjukfogning skall bland annat normalt utföras:

– I hörn och vinklar där underlaget på
båda sidor är betong, gjuten mindre än ett år före plattsättning.
– I nyproduktion då risk för rörelser i underlaget kan väntas.
Till exempel vid väggvinkel då skivkonstruktion möter betongvägg,
eller skivkonstruktion möter skivkonstruktion.
– Vid övergång till andra material i väggar såsom dörrfoder, fönsterkarm,
dörrkarm och tröskel.

Mjukfogning skall inte utföras:

– I underkant keramisk väggbeklädnad
som överlappar uppvik av plastmatta på golv.
– Vid fog mellan keramiska golvplattor och klinkerram, ”slukrist”, intill golvbrunn
– I normalfallet golv/väggvinkel.

Det är en fördel om entreprenör och beställare går igenom och kommer
överens om var mjukfogar skall förekomma innan arbetet påbörjas.

Vad gäller frågan så sätter jag personligen alltid efter alternativ A där man skär den andra plattan så nära det någonsin går om man inte ska ha mjukfog där.
 
T
Om alternativ B ska funka måste väggarna vara exakt raka, annars skiter det sig.

Och som alltid, aldrig någon jäkla silikon i golv/väggvinkel. Fattar f*n inte varifrån folk har fått detta ifrån??
 
Hej

Ny på forumet men håller på med renovering av badrum. Står själv i läget att i detta nu börja kakla. Tänkte prova underskiftmetoden och mina väggvinklar är inte hundra då yttervägg på huset buktar...
Jag kommer att köra enligt alt A så jag kan följa buktningen så att inte det blir olika stor fog motsv. Jag hoppas och tror att det går att lura bort detta med mjukfog ändå... jag provar.
Friskt vågat hälften vunnet.
 
Någon som har en åsikt hur man bör göra om det är mosaik på ena sidan och vanligt kakel på andra? Ska göra en fönstersmyg med mosaik och frugan vill att kanten på mosaiken ska synas utåt, som i "A" ovan alltså. Kommer det bli snyggt? "B" känns lättare men tjockleken på mosaiken och kaklet är ju inte den samma, ställer det till det?
 
tank77 skrev:
Om alternativ B ska funka måste väggarna vara exakt raka, annars skiter det sig.

Och som alltid, aldrig någon jäkla silikon i golv/väggvinkel. Fattar f*n inte varifrån folk har fått detta ifrån??
Typ alla "gör det själv" instruktioner fram till nått eller några år sedan har haft detta med silicon inkluderat.
Att undvika siliconfog är väl jättebra, men har svårt att tro att det är en katastrof och allt måste göras om bara för att det finns silicon.
 
Det är enklare med A. Och alltid skära till båda plattorna. Alla felvinklar försvinner. Silicon är lättare att lägga in (för oss, icke proffs). Köp märkes silicon. Den möglar inte så fort!
 
Men hur göra med mosaik? Se mitt inlägg ovan, #10.
 
  • Gilla
Fredrik Nilsson6
  • Laddar…
Dr.SiC skrev:
Men hur göra med mosaik? Se mitt inlägg ovan, #10.
Du undrar om utåtgående hörn!
Tråd Skaparen om inåt! Två olika saker.
Är det utåt, är det enklast med en tunn plast list på utsidan.
 
B
har ändrats med mjuk fog. vill du som privatperson kakla själv och ha det. så kör på det. men den kan bli missfärgad.
även vanliga fogar blir missfärgade. men behöver bara skrubba mer då.
mjukfog får du nästan skära bort och sätta ny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.