T
Nu har vi lite bilder... "pilen" pekar åt det håll kallvattnet kommer in.
På bild två pekar pilen även på problemkranen/ventilen.
 
  • P10105177.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P10105166.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr är det nog ridax alt 2 som gäller för dig, dvs varmvattenberedningsdelen har en läcka mellan tappvatten och värmevattendelen. Din ventil 1 är som du konstaterat korrekt och till för att fylla värmesystemet med tillhörande expkärl. Ventil 2 är avstängning för tappvatten in till varmvattenberedaren, den sitter på ett ventilrör tillsammans med backventil och säkerhetsventil för varmvattnet.

Om din beredare är kopparfodrad och svalnade ner vid strömavbrottet skulle den kunna skadats om du inte har vakuumventil monterad, alltså en liten möjlighet att koppla ihop strömavbrott med att felet uppträder.

Dessvärre kvittar det ju vad som hänt, skadan är nog entydig och kräver troligtvis byte av VVB-delen.
 
T
Tyvärr är det nog ridax alt 2 som gäller för dig, dvs varmvattenberedningsdelen har en läcka mellan tappvatten och värmevattendelen.

Kan du förklara lite mer utförligt vad denna sitter?
Finns det nån möjlighet att se dessa?

Vad kan man tänka sig för kostnad
 
Det är den högra tanken med borttagen frontplåt, den innehåller en varmvattenberedare som värms via värmepumpen med samma vatten som används i ditt värmesystem. Det har alltså uppstått en liten läcka inuti denna tank mellan värmevattendelen med ca 1bar tryck och varmvattendelen med ca 4bar tryck. Detta ger att kallvatten hela tiden läcker in i värmevattnet pga tryckskillnaden och effekten blir att systemet långsamt fylls hela tiden till dess säkerhetsventilen släpper ut överskottet. När du stänger ventil 2 upphör ju detta genom att kallvattnet stängs av in mot VVB och läckaget i tanken avtar.

Tyvärr vet jag inte vad denna VVB kostar men kanske i storleksordningen 5-10kkr, men att komma undan utan att byta den går nog inte. Tillfälligt skulle du kunna skaffa en enkel elberedare undertiden du undersöker hur du bäst ska lösa problemet.
 
T
då till nästa fråga... ska en tank som är tillverkad 2004 redan börja läcka?
Vad kan garantitiden tänkas vara på en NIBE beredare?
 
Ja det låter som ett inre lekage.
Det du har ser ut som en Nibe VPA 200/70
enligt nibes listpris på hemsidan så kostar den 11.688 kr
Men jag tippar på att den går att köpa nån tusing billigare på rätt ställe.
 
T
Jag har ju jobbat på nibe en sommar för nåt år sedan... får väl börja dra lite i kontakterna!

Men man blir ju så förbannad, tillverkad 2004, inte fan ska den redan gå sönder!
Då tänker jag ju definitivt inte köpa en likadan... jävla skitgrejer!
Undrar hur det fungerar med garantin, hittar ingenting på deras hemsida, kommer bara in på försäkringar hela tiden. 6 års trygghets.... det har ju inte gått 6 år ännu.
stod nåt om att försäkringen ingick?? borde väl vara samma som fabriksgaranti i så fall? nån som vet?
 
T
Så arg så jag kokar just nu! så det kanske passar bra att ta en kalldusch...

Har plöjt igenom diverse papper, hemside dokument men inte fått något ordentligt svar på vad som händer här näst.
Saker som snurrar i huvudet : dolt fel?, vad täcker min försäkring, gäller någon garanti? De som sålde huset har angett 2005 som installationsår på pumpen, men i manualen står det klar och tydligt 20040316. Antar att jag får lugna mig tills imorgon och då ringa de som kopplat in pumpen. om jag nu bara kan klura ut vad det står... fruktansvärd handstil.

kikat lite på www.maniamatur.se hittade där vpa 200/70 för strax under 10 000
 
D
Hmm... nu börjar jag bli lite nervös... vakuumventil... måste kolla om jag har en sådan så min VVB inte knycklas ihop om pumpen stannar. Men förstår inte riktigt varför den behövs. Om trycket i VV-beredaren sjunker för att vattnet svalnar, borde det inte fyllas på vatten från ledningsnätet?
 
ridax skrev:
Hmm... nu börjar jag bli lite nervös... vakuumventil... måste kolla om jag har en sådan så min VVB inte knycklas ihop om pumpen stannar. Men förstår inte riktigt varför den behövs. Om trycket i VV-beredaren sjunker för att vattnet svalnar, borde det inte fyllas på vatten från ledningsnätet?
Du tänker helt rätt och skälet för den är att om man av någon anledning stänger KV tilloppet i fastigheten eller avstängningen till VVB och den sen kallnar ned ska den inte skadas av vakuum som kan uppstå. Det är närmast att se som standard VVS-handboksåtgärd när förrådsberedare installeras. Fallet jag nämnde tidigare är långsökt men en installation av denna beredartyp utan sådan ventil kan nog inte sägas vara fackmässigt korrekt.
 
vist blir ma sur när saker går sönder, men jag har inte hört att det ska vara dålig kvalite på dessa, så det ska vara riskfritt att köpa en ny lika dan (bara för att et exemplar var dåligt, så behöver ju nte alla vara det)

antar att du kan få det på försäkringen, men det kan säkert variera.
dolt fel är ju bar mot fel byggnationer.
 
T
Tackar än en gång ni som hjälp till med att få klarhet i mitt problem.

Imorrn ska det ringas runt...

CarMan, tycker du man ska upp på en större tank?

Vi är bara två pers och en i ugnen...
Blir väl lite mindre start och stopp
 
tanken är ENDAST en varmvatten beredare & påverkar bara hur mycke varmvatten du har.
den är "helt" bortkopplad från radiatorsystemet
 
T
Glömde ju meddela hur det hela gick...
De som bodde här innan mej hade tecknat försäkring så allt täcktes av detta.
Ny vpa till mig för 0kr.

Har även kollat vattnet och mitt Ph låg på 5,9!

Har nu slängt i ca 220 Kg kalk i brunnen och ska väl leta reda på något lämpligt filter.

De är ju dock ohyggligt dyra utan att vara speciellt komplicerade... verkar ju lätt att bygga själv!

Tack än en gång alla hjälpsamma själar
 
Kan du förklara för mig vad som var trasigt? Hade det med surt vatten att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.