Igår kom min överförfriskade granne över och berättade stolt att han
hade börjat elda med PVC-slang i sin kamin.

Är det någon som vet om detta är farligt? Hans rök blåser oftast åt vårt håll...
 
Man måste tänka på att när det brinner så händer olika saker beroende på hur det brinner. En helt annan sak om ett kraftvärmeverk skulle elda PVC slang.

Bara det faktum att om en människa inandas röken så bildas saltsyra (framgår t.ex. av broschyren ovan), gör att det är farligt.

Plus det faktum att det är olagligt.

Du bör göra en polisanmälan snarast, ring 114 14 omedelbart.
 
H
Bra tips här för Matab och knekten. Lite mindre miljöskadligt är det nog med PVC än den brunkol som dom eldar med som ger stora utsläpp av såväl svavel, selen och kvicksilver.
 
holmertz skrev:
Bra tips här för Matab och knekten. Lite mindre miljöskadligt är det nog med PVC än den brunkol som dom eldar med som ger stora utsläpp av såväl svavel, selen och kvicksilver.
Vad drar du in mig en nån PVC slang för?? Håll dig till dina ständigt stigande Pellets priser istället....:)
 
Sicken stolle...om inte annat så förstör han kaminen och skorstenen, rök från brinnande PVC är både frätande och giftig. Luktar inte hallonpåse heller.
Någon akut förgiftningsrisk pga av tokig PVC-eldande granne är det nog inte, men ine direkt hälsosamt heller.
 
Polisanmäla skippar jag nog.. Vill väl inte ha ytterligare en grannfejd på den skånska lantbygden.
Låter bra att han förstör sin kamin, han får skylla sig själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.