Hej!
Jag har en fråga.
Kan man åka ned till polen och få allt hemskickat? Hur mycket kan det röra sig om i frakt avgifter? Och hur lång tid tar det? :)
 
Hej är det någon som handlat marksten i polen? Priser, utbud??
 
svartjobbarn skrev:
Hej är det någon som handlat marksten i polen? Priser, utbud??
Utbudet var rätt stort och priserna låga, runt halva priset. Tyngden avskräckte dock oss, men har man en stor lastbil så varför inte?
 
Angående marksten, så är det tungt ca 132 kg/m2 vid 6 cm tjocklek, dvs ca 170 kvm på polsk lastbil, därför bör proucenten ligga ganska nära kusten för att få rimlig transportkostnad. Kommer ev själv att köpa därifrån längre fram. Stor sortering av fina stenar.
 
Hej..
Jag undrar om det finns fönster av samma kvalite som här hemma ??
jag lurar på 2 glas rutor med isolerglas + att det ska va alu klätt på utsidan
finns det några priser på sånt ?
 
Enligt den uppfattning jag fick vid besöken på byggvaruhusen så var fönsterutbudet litet och de fönster som fanns ganska omorderna.

 
skrallan skrev:
Hej!
Jag har en fråga.
Kan man åka ned till polen och få allt hemskickat? Hur mycket kan det röra sig om i frakt avgifter? Och hur lång tid tar det? :)
Jag vet bekanta som skickat hem sakerna på pall med Stenaline till Karlskrona det tog bara nån dag, vidare inom Sverige med lokalt åkeri, har ingen prisuppfattning.
Hoppas ni får en trevlig resa.
 
Kul å se att så många tänker åka till Polen..:D

Det jag har saknat är
"Vad skulle det kosta å frakta upp från Gdansk/Gdynia till Stockholm?"

Så Jag ringde upp Ytrans och Poltruck å frågade vad det skulle kosta å skicka 5-6 pall (EUR-pall):

Kan ju säga att jag blev glatt överraskad när dom sa att det inte skulle gå på mer än 5-6 tusen...:D

Nackdelen är dock att dom "bara" fraktar med exportbil vilket tydligen då betydde att dom inte har lossningsmöjlighter (baklyft palldragare o.dyl.)

Så lossningen måste ske med truck, mannakraft eller skickas till en spridningscentral för vidare transport till hemmet ,det kostar i runda släng ca:2000:-


Som jag ser det så är detta ett mycket bättre alternativ än att åka ner med släp eller lastbil.

Åker själv ner till Polen i början av September tar då bara med mig bilen...(så man kan lägga spriten någonstans...:)

Hoppas att detta inlägg va till nytta för någon... annars ses vi i Polen...:D




 
hej om nån behöver hjälp av köp bygg materialer eller transport från polen till sverige jag kan hjälpa och åka med till de polska byggaffärer och hjälpa med allt.


jag pratar både svenska och polska;)
ni kan kontakta mig på min epost baccabacca@o2.pl
 
hej
vet inte om denna tråden är aktuell längre, men jag är intresserad av att dra igång den igen, eller om här finns någon annan polen tråd....
Vi kom hem från Polen igår och var både nöjda och missnöjda....
Castorama (besökte 3 st på 2 dar...) var stora och hade mkt utbud, men det var så mtk så det var svårt att ta in... var även på 2 st Leroy Merlin, samt Auchan, Media Market, Stiga, Top Shop, samt 3 mindre kakel butiker och 1 mindre golvbutik.
Det var väldigt mkt att kika på under 2 dagar, men tycker att alla Castorma och Leroy hade liknande utbud.
Tyvärr han vi inte med Ikea, då vi åkte Ystad-Swenusji (?) och bodde i Sczeczenin där vi hade 25 mil enkel till IKEA....
Maten i Polen kändes lite si så där, så vi satsade på säkra kort, Mc Donlad och Pizza Hut....
Hoppas att det är fler som vill diskutera Polen, själv tog vi lite kort och skrev en massa priser och det lutar åt en inköpsresa längre fram. Denna gången var det bara prisskollning.
Husbygget vätnas starta i mars !
 
H
Gydina, Gdansk

Det har förändras i priser de senast åren i Polen.

Fortfarnade är kakel, klinkers, sanitet, trägolv billigt.

www.wema.pl

besök
 
H
Gdynia, Gdansk

Det har förändras i priser de senast åren i Polen.

Fortfarande är kakel, klinkers, sanitet, trägolv billigt.

Badrum
www.wema.pl

Besök den Wemabutik som ligger emellan Gdynia och Gdansk, den butiken är den bästa tycker jag. Taxi från Gdansk eller Gdynia ca 90 SEK.

Bygghandel
www.praktiker.com

Åker ni till Warsava
Janki (vet inte om det är rättstavat) centrum, där ligger både Ikea och Praktiker,(Praktiker finns i hela landet) I Warsava är det 1600 m2. I Gdynia-Gdansk 1300 m2.

Det finns också en företagsby i Warsava, en massa små butiker intill varandra.
Det är så stort att det även finns gatuman inne i området. kommer tyvärr inte ihåg vad det hette, villeroy-boch hade butik där, det kanske kan vara till hjälp om man frågar på något större hotell eller på en bygghandel de bör ju känna till det. Var själv i Warsava men det var 5 år sedan.
 
Redigerat:
troligtvis kommer det bli en resa till ner till polen och denna gång till Gdynia, Gdansk, för att kolla upp priser innan vi bestämmer oss för om vi ska resa ner och handla med egen lastbil.

Har suttit och kikat på polska ikea nu på nätet och vissa saker som kök verkar vara halva priset mendans vissa andra saker är dyrare i polen. Någon som vet hur stommarna är från Ikea köket i polen - samma som i sverige ? Marbodal ?

Ett visst kakel(mosaik) som vi kikade på skillde det faktiskt 3700:-/m2 !!!!!
den som ser ut som små plåt bitar som är populär bakom diskbänken.
 
H
Ring till dem och fråga, polackerna är väldigt hjälpsamma och de jagar rätt på någon som kan engelska om det behövs eller skriv ett mail till dem och fråga.
 
Kan varmt rekomendera Polen. Var där våren 2008.
Visserligen har det kanske hänt endel med priserna. Man får ju ha koll på vad sakerna kostar hemma.
De har stort utbud i Castorama tex och är vääääldigt tillmötesgående.
När vi var där så gick en engelskspråkig kille med oss runt i affären och förklarade allt vi ville veta. Det de inte vet tar de reda på.
Hade köpt med en polsk-svensk ordbok men hade inget behov av den:)
Vi gick runt en hel förmiddag och kollade priser, sen gick vi och åt lunch på McD och diskuterade vad vi skulle köpa, för att sedan gå in igen och börja handla.
En sak som hände ett par gånger var att ute på parkeringen kunde det komma fram en man som ville sälja fina verktyg ur bagageluckan men sa man bara Nej vänligt men bestämt så gav de sig såsmånngom.

Vi såg ioch för sig denna tripp som en förhandsvisning inför den stora shoppingresan senare, en liten semstertripp. (bodde jättefint+billigt vid gamla stan i Gdansk)
Nu kom barn och annat ivägen så det blev ingen andra tripp tyvärr. Men vi fyllde bilen då och med det vi köpte är vi nöjda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.