Någon som vet var man kan köpa stora projektordukar (och mekanismer) till ett rimligt pris. På de ställen jag hittat så blir det grymt dyrt så snart man kommer över en viss storlek, och min duk som ska vara cirka 8x4 m kommer att spräcka det med marginal.

Jag har också lite idéer om hur man skulle kunna göra en duk som inte kräver nedsläckning (en förenklad teknisk lösning på samma tanke som Sony's svindyra svarta dukar), men det kräver någon som kan trycka med stor färgnoggrannhet på så stora tygbitar. Förslag?
 
Absolut billigast i riktigt stora system är väl dessa http://www.goosystems.com/ en särskild färg som du målar på annan förberedd slät yta, skivmaterial, särskilt slät vägg etc.

Annars finns det vissa icke specialtillverkare som kan leverera duktyg till ok priser. Tyvärr är det som vanligt, man får vad man betalar för. Men det är ett område utan bra prispress och få bra budgetalternativ.

http://www.persiennbutiken.se/index1.html

Vad har du för kvalitetskrav? Ska du ha top of the line är det troligen firehawk som gäller, men det kostar.
 
Färg duger inte, då jag inte har en lämplig vägg bakom.

Kvalitetskraven är måttliga, om det kniper så kan jag ta något lämpligt tygstycke om alternativet är att hosta upp 50-100 kkr för en duk i den storleken.

Som jag nämnde så funderar jag på en duk som inte kräver mörkläggning, och det kräver i vilket fall speciallösning (även om jag fortfarande behöver mekanismen).

Min idé där, som jag ska testa så snart jag får upp mina datorer, är baserad på Sony's svarta dukar. De innehåller pigment som enbart reflekterar de tre primärfärger som projektorn skickar ut, vilket naturligt ljus innehåller ganska lite av, vilket gör att naturligt ljus knappt reflekteras allt. Underbara dukar, de är som en bra TV trots att de står i ett välupplyst rum. De är också svindyra och finns bara i små storlekar. Min idé är att undvika deras komplicerade pigment, och istället trycka ett punktmönster på duken i röd, grön och blå. Gör man det mönstret tillräckligt fint och med tillräcklig färgrecision så bör man få samma effekt, eftersom ögat inte kommer att uppfatta de små punkterna.

Då behöver jag dock hitta någon som kan trycka med bra färgåtergivning på tygstycken i storleken 8x4 m...
 
Ser ut precis som vad jag letar efter, dundertack Daniel!

Nu ska jag bara låta min ekonomi stabilisera sig efter flytten först, och testa mina idéer i liten (dvs billig) skala först.
 
Får man lov att fråga vad det är du skall ha den smått gigantiska duken till? Hemmabio? Och vad är det för projektor?

En normal duk får du nog ha rätt högt gain-värde på med den storleken. Sedan är ration lite lustig, 2:1. Är det måhända en sorts kompromiss?
 
Hemmabio. Jag har cirka 4m i höjd där duken ska sitta (har några meter till, men takformen och några balkar sätter ett praktiskt stopp där. Cirka 9m bredd, men vill ha plats för högtalare också (eventuellt, beroende på duk, så sätter jag dem bakom duken). Rummet är cirka 9x11 m.

Jag vet att ration är lite lustig, men trenden går mot bredare format, så det är lika bra att ta i lite extra. Den är ju ganska nära 16:9. Det finns ju redan idag bioformat som är betydligt bredare än 2:1, och ibland så kommer man över filmer i de formaten. Än så länge räknar jag mest mellan tumme och pekfinger ändå, jag kommer att mäta och räkna ordentligt när det blir skarpt läge. Det är mycket möjligt att den blir lite smalare.

Projektorn är inte köpt än, jag har två gamla, men de är dåliga (ena är förhistorisk med 640x480 upplösning, andra är iofs rätt bra, men med ett delvis bränt blått bildelement). Jag kommer naturligtvis att sikta stenhårt på ljusstyrka.
 
Det låter i mina öron som en väldigt (onödigt?) stor hemmabio? Hur många sittplatser hade du tänka ha egentligen? Det första du skulle göra är ju att kolla vilket avstånd du kommer att få mellan ögon och duk, sen börjar spana på hur stor duk du skall ha.

Sitter du ca mitt i rummet, om det är 11m långt, alltså kanske 6m till duken så bör du ligga någonstans runt 4m i dukbredd (THX rekommendationer, men de brukar stämma rätt bra överns med vad folk upplever som en behaglig storlek).

Mest är jag faktiskt intresserad över att veta varför du vill ha det så ofantligt stort? :) Ska det rymma så mkt människor som man skulle kunna få in där så är det inte riktigt "hemmabio" i mina öron iaf :p
 
Mest är jag faktiskt intresserad över att veta varför du vill ha det så ofantligt stort?
För att jag kan! :)

Edit: Dessutom planerar jag att ha den för spel, och ju mer av synfältet man tar upp, desto mer inlevelse.

Sitter du ca mitt i rummet, om det är 11m långt, alltså kanske 6m till duken så bör du ligga någonstans runt 4m i dukbredd (THX rekommendationer, men de brukar stämma rätt bra överns med vad folk upplever som en behaglig storlek).
Med all respekt, men det där ger jag inte så mycket för. När jag växte upp så var rekommendationen att en TV skulle vara ungefär så stor att en utsträckt knytnäve dolde bilden. Sedan har rekommendationerna växt och växt och växt. Jag vill ha växtmån.

Skulle jag vilja ha en mindre bild sedan så är det bara att zooma lite eller flytta projektorn, men det känns dumt att hosta upp 10-tusenlappar på en duk som man sedan kanske ångrar att man inte köpte större.
 
Redigerat:
Troberg skrev:
För att jag kan! :)
Med all respekt, men det där ger jag inte så mycket för. När jag växte upp så var rekommendationen att en TV skulle vara ungefär så stor att en utsträckt knytnäve dolde bilden. Sedan har rekommendationerna växt och växt och växt. Jag vill ha växtmån.
Nej, jag håller med, men det är för hemmabruk, och tv-apparater du tänker nu. De måtten som jag nämnde här kommer från "biostandard". Alltså den storlek du skulle ungefär skulle uppleva om du går på bio och sätter dig ungefär i mitten. De här måtten är inget som har växt och växt, dom har varit konstanta en ganska lång period.

Den bildstorleken är också framtagen med ögat som grund, sett till hur stort synfält vi har, att bilden bör täcka upp ungefär 36 grader (inte 100% säker på grader, men kan inte kolla upp det här på jobbet). Går man markant över den storleken börjar bilden bli väldigt jobbig att titta på. Tänk dig att du går på bio (tänk någorlunda vettiga biografer, nyare SF, THX godkända etc och inte den minsta, äldsta biografen ute på landsbygden), och duken var dubbelt så bred, man skulle få väldigt svårt att ta in hela bilden, frågan är om du t.o.m inte skulle behöva börja vrida på huvudet för att se från kant till kant med de måtten du tänkt.

Stort är bra, men FÖR stort blir direkt obehagligt. För att ta ett annat exempel, den bildstorlek du tänker här (ca 2x thx rekommendationer) skulle om vi drar ner det till en vanlig 42-tums TV innebära att du sitter (jag har mest räknat lite grovt i huvudet nu, men på ett ungefär) ca 65 cm ifrån den. Du kan ju prova att sitta 65cm ifrån en 42-tums tv, det är möjligt att det funkar för dig, men jag tycker att bilden blir på tok för stor för att någorlunda behagligt kunna "ta in" hela bilden. Detta är baserat på att du sitter ungefär (lite "bakom mitten) i mitten av rummet (6m mellan öga/duk dock, du kanske tänkte placera sittplatserna längre bak) vilket skulle vara bra rent akustiskt om du skall ha någon form av surroundljud installerat.


Rekommenderade bildstorlek ÄR är alltså en ganska stor bild om man börjar mäta lite, när jag utgår från det här så innebär det att jag skall ha ca 68-70" bild hemma hos mig själv, och jag har då ca 2,4m mellan öga/bild vilket inte är speciellt långt om man börjar jämföra med "vanliga" vardagsrum. Tyvärr får jag nöja mig med 60 tum, då jag av flera skäl i detta rum valt bort projektor (att flytta från dedikerat biorum till en lägenhet är ingen höjdare :( ) och större tv-apparater än så kostar på tok för mycket för min plånbok.

Du kommer också få andra problem, storleken är inte allt, även om den är en viktigt, om int den viktigaste parametern om man nu skall dela upp dom, så gör bildkvalitet också väldigt mycket för känslan. Du kommer få stora problem (det beror måhända på hur kräsen man är men...) att få till en bra bild på en 8m bred duk. Det kommer i princip kräva att du går upp till projektorer med rena biografspecifikationer, och det är INTE billigt, 100k+ för att ens hamna i närheten.

För att sätta lite perspektiv på det hela, salongerna i nya SF-staden i Entré i malmö: Mellansalongen där tar 107 personer med en 10m bred duk, de mindre som ligger på 60 personer har gissningsvis en duk på mellan 7-8m. Behöver du verkligen upp i sådana storlekar? Hur många är ni som skall se på film egentligen? :)

Dessutom kommer du få problem med upplösningen, en sådan gigantisk bild på det avståndet kommer att se pixlig ut om du inte går över 1080p, och det blir återigen tokdyrt, vad hade du egentligen tänkt använda för källa och projektor? Verkar som du skall köra med en gammal CRT projektor? Det är verkligen inget fel i dom, och de kan ge en fantastisk bild, men är den tillräckligt stor för en sådan gigantisk duk?


Troberg skrev:
Skulle jag vilja ha en mindre bild sedan så är det bara att zooma lite eller flytta projektorn, men det känns dumt att hosta upp 10-tusenlappar på en duk som man sedan kanske ångrar att man inte köpte större.
Det verkar i min mening betydligt vettigare att minska lite på alla mått, se till så att du hamnar lite närmare duken, så att du har möjlighet att få tag på "rätt" saker till en vettig peng. Det kommer bli dyrt nog ändå att få till en vettig bild. Det enda du behöver se till är ju att du har ett lagom avstånd mellan duk och öga i förhållande till dukstorlek. Kanske kolla hur pass stor duk du kan få tag på och sen börja se vad för sittavstånd det ger och se om det är något du kan leva med?

Ett så pass stort rum kommer ju också kräva en REJÄLT tilltagen ljudanläggning om du vill hålla på den riktiga biokänslan. Speciellt med så högt till tak också. Sen spelar det nästan ingen roll vad du har för duk, även om vi kikar på t.ex. Firehawk, eller Sony's specialare. Dom gör sig ändå bättre i ett dimmat/nedsläckt rum. Dessutom kommer det förmodligen blir problem med hotspotting om du vill behålla dessa bildproportioner du tänkt här, med dessa dukar.

Visst kan du köpa en för stor duk och bara använda en del av den, men tänk på att ordna en ordentlig maskning i så fall, det är inte helt lätt alla gånger att få till riktigt bra/enkelt.

Wideformatet du tänker på som gäller de flesta filmer är 2,35:1, och det kan vara ett vettigt format att satsa på om det är i första hand ren film, gissingsvis från bluray, som kommer att visas?

Jag kan inte riktigt se meningen med att blåsa upp en "hemmabio" till format som är så gott som rena biograf mått, det blir orimligt dyrt om du vill hålla en någorlunda hög kvalitet. Men visst, är du helt låst till måtten, eller måste ha en bio som rymmer så pass mycket luft/golvyta/folk är det inte mycket att be för, men det kommer bli knepigt och dyrt, eller ja dyrt iaf, riktigt rackarns dyrt.
 
Redigerat:
För att ta ett annat exempel, den bildstorlek du tänker här (ca 2x thx rekommendationer) skulle om vi drar ner det till en vanlig 42-tums TV innebära att du sitter (jag har mest räknat lite grovt i huvudet nu, men på ett ungefär) ca 70 cm ifrån den.
Tja, jag har inga problem att sitta 35 cm från en 21" monitor och titta på film.

Edit: Jag har tidigare haft en 4 m bred bild på 3,5 m avstånd, utan att uppleva det som för stort.

För att sätta lite perspektiv på det hela, salongerna i nya SF-staden i Entré i malmö: Mellansalongen där tar 107 personer med en 10m bred duk, de mindre som ligger på 60 personer har gissningsvis en duk på mellan 7-8m. Behöver du verkligen upp i sådana storlekar? Hur många är ni som skall se på film egentligen?
Tja, rummet (som tidigare varit en kyrka) är klassat för 150 pers. Nu kommer det väl snarare att handla om 1-5, men rummet är så stort.

Du kommer få stora problem (det beror måhända på hur kräsen man är men...) att få till en bra bild på en 8m bred duk.
Jag vet att det kommer att bli lite struligt, men det går att lösa, och jag måste i vilket fall göra lite tester för att se hur det går och vad som behöver fixas.

Dessutom kommer du få problem med upplösningen, en sådan gigantisk bild på det avståndet kommer att se pixlig ut om du inte går över 1080p, och det blir återigen tokdyrt
Nja, egentligen inte. Det handlar ju inte om millimeterstorleken på pixlarna, utan parallaxen (dvs deras vinkel, sett från ögat). Dessutom finns det tricks för att lösa det (vilket jag ändå måste, eftersom merparten av det jag tittar på är rippar från "de vanliga ställena", vilka inte är full HD), tex att lägga på filtereffekter i mediaspelaren.

Kanske kolla hur pass stor duk du kan få tag på och sen börja se vad för sittavstånd det ger och se om det är något du kan leva med?
Jag kan få tag på en så stor duk som rummet rymmer.

Ett så pass stort rum kommer ju också kräva en REJÄLT tilltagen ljudanläggning om du vill hålla på den riktiga biokänslan.
Tro mig, det är inget problem. Den anläggning jag har idag orkar spela mer än vad jag kommer att orka lyssna på, och den ska förstärkas med riktiga PA-grejor (PA-högtalare och separata PA-slutsteg) senare.

Sen spelar det nästan ingen roll vad du har för duk, även om vi kikar på t.ex. Firehawk, eller Sony's specialare. Dom gör sig ändå bättre i ett dimmat/nedsläckt rum.
Mörkläggning går att fixa, men jag tänkte först testa med min idé för att se hur bra det funkar. Det är en syd-vägg, så solen lyser inte direkt på skärmen under någon del av dygnet (möjlighen en kort stund på morgon och kväll på sommaren), så det är värt ett försök.

Dessutom kommer det förmodligen blir problem med hotspotting om du vill behålla dessa bildproportioner du tänkt här, med dessa dukar.
Möjligt. I så fall får jag experimentera med olika lösningar. Är det en egen duk efter min idé så kan man ju kompensera genom att ha olika nyans på duken, annars kan man kompensera genom filter i mediaspelaren. Det borde vara ganska lätt att projicera en bild i en neutral grå färg, sedan ta ett foto av hela duken från betraktarens position och sedan göra ett filter av den resulterande bilden. Inte jättelätt, men hanterbart.

Wideformatet du tänker på som gäller de flesta filmer är 2,35:1, och det kan vara ett vettigt format att satsa på om det är i första hand ren film, gissingsvis från bluray, som kommer att visas?
Oftast så är det telecine-rippar som bevarar dessa format bäst.

Jag kan inte riktigt se meningen med att blåsa upp en "hemmabio" till format som är så gott som rena biograf mått, det blir orimligt dyrt om du vill hålla en någorlunda hög kvalitet.
Jag tror att jag kan få en rimligt bra kvalitet för, säg, 50-60 000, plus ljudet (som jag betraktar som en separat fråga). Jag ska dock göra lite inledande tester först med min gamla projektor och lite annat stuff jag har liggande.
 
Redigerat:
:D Jag gillar dig Troberg. Detta är något i hästväg.
Imponera med bara en stor duk är lätt.

Hade jag haft ett så stort rum som dig så hade jag satsat på lite andra grejer, att verkligen få in känslan av en biosalong när man stiger in i rummet är en grej som är schysstare än en övermäktig duk.
Den duk som du senast listar från Misco verkar vettig.

Hur har du tänkt isolera detta rum? Vilka högtalare ska användas? Personligen tycker jag att dynamik i ljudet är viktigare än en stor jävla bild...så ett tips till dig är att lägga tid på ljudet, så att du inte blir helt uppslukad av "stor bild" bara, för det kommer bli en tråkig upplevelse, tro mig.

Lycka till! Kommer följa tråden med spänning.
 
Eventuellt kommer jag att sätta akustikplattor i taket, det är lite "katedral-ljud" nu. Jag avvaktar dock, eventuellt ska jag lägga ett lager (värme)isolering där också.

För ljud så hade jag tänkt använda sex stycken PA-högtalare, två lite större för höger och vänster, två lite mindre (för att vara PA) som center och två till av den mindre modellen som bak. Tre stycken separata slutsteg för att driva dem i ett rack bakom duken. Egentligen är kvaliteten inte dunderviktig, jag har en konstant motorväg i öronen av tinnitus, så jag vill bara vara säker på att fylla lokalen ordentligt. Conrad har rätt så billiga PA-prylar, och hela paketet kan hamna någonstans kring 12 kkr.

Enda problemet just nu på ljudsidan är att min befintliga surroundstärkare inte har utgångar så att man kan ta signalen direkt från förförstärkaren, innan slutsteget. Det innebär att den också måste bytas ut.

Jag kommer att ha lite plats på sidorna av duken. Kanske man skulle försöka komma över en röd ridå och fixa någon mekanism för att dra undan den? :)

Jag har kört ett preliminärt test, med min gamla projektor och min gamla ljudanläggning, på kvällen när jag inte behöver mörkläggning, och med väggen som duk. Rummet är stort, det gick åt 100 mm högtalarkabel. På grund av hur väggen ser ut och hur långa sladdar jag hade så blev bilden lite mindre, bara cirka 4 m bred, men det var mäktigt. Det kommer att bli skitbra med allt i fullskala!
 
Ta gärna någon bild när du är färdig hehe, skall bli kul å se. Alla har vi som sagt lite olika krav, det är lätt att snöa in på sina egna parametrar, vilket jag kanske gjort lite här innan. Jag skulle själv aldrig t.e.x kunna köra med en PA anläggning till ljudet.
Nu har jag tyvärr själv flyttat in i lägenhet, föhoppingsvis inte allt för länge, för hjärtat mår inte riktigt bra av att jag fick överge mitt förra dedikerade biorum. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.