Hej nu är ju hösten här och man börjar återigen fundera på att tilläggsisolera vinden.
Har egentligen ingen dyr uppvärmningskostnad snittar någonstans 1100-1200 kr i mån på ett år har fjärrvärme.
Just därför är det lite svårt att bli motiverad att ta hit nån och göra jobbet.
har för mig att jag läst någonstans att man bara kunde använda ecofiber på grund av att det andas har ju inget som kan kallas fuktspärr är ju bara papp tidningar och råspånt.
sen har vi ju problemet med ventilationen också har ingen takfotsventilation utan inborrade mögelstopper och ventilation på gavlarna.
Åsikter mottages gärna
ca pris om någon har på att köpa lösa säckar och kratta ut själv?
Tack på förhand
 
Lägg på mer kutterspån, billigt, enkelt och riskfritt.
 
har haft dom tankarna också men isolervärdet på kutterspån är ju i stort sett = 0 helst av allt skulle man ju sugit bort allt och lagt dit något annat om nu inte för isoleringens skull så på grund av brandrisken eller är jag ute och cyklar?
 
Hermansson82 skrev:
har haft dom tankarna också men isolervärdet på kutterspån är ju i stort sett = 0 helst av allt skulle man ju sugit bort allt och lagt dit något annat om nu inte för isoleringens skull så på grund av brandrisken eller är jag ute och cyklar?
Läs här http://www.byggahus.se/forum/isolering/63864-sagspan-kutterspan.html

Tumregel: Trä/spån har ungefär halva isoleringsvärdet mot mineral/glasull. Så dubbla tjockleken så har du samma isolering till en bråkdel av kostnaden.
 
Ingen som vet vart man kan köpa lösa säckar med ecofiber? och ca pris
 
För ca 2 år sedan såg jag att de hade säckar med begagnad ecofiber på Hammars bygg i Mölndal (utanför Gbg). Annars vore det väl en smal sak att hyra ett hästsläp, åka till någon isoleringsfirma som blåser ekofiber - och be dem fylla kärran med uppfluffad fiber, redo för att läggas ovanpå kutterspånet. Jag har själv fyllt säckar med blåsapparaten för att sedan hälla ut i ett mellanbjälklag - gick utmärkt.

Inte lika brandfarligt som kutterspån, hygroskopiskt och hälsosammare än minerallösull.
 
Får väl kanske bli nåt sånt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.