Vi ska inte bygga ett spec, stort hus. Det blir 150 kvm.
Skulle jättegärna vilja flytta till årsskiftet men det verkar inte hinna med. Ska på byggmöte på th 15 juli så vi får se då vilket inflyttningsdatumet blir. Men jag hoppas ni fått rätt siffror känns lite jobbigt att det ska ta nästan 6 månader till, suck...
 
Vi gjorde avropet i maj och nån vecka efter det så fick vi veta att huset skulle komma v 38. Sista leveransen är v 52 sen är det ju lite kvar att göra + slutbesiktning. På avtalen från entreprenörerna står det att dom ska vara klara 19 v efter uhsleverans. Så det blir någ i mitten av jan. Vi ahr hela tiden fått veta att inflyttningsdatumet spikas vid byggmötet. Men man var ju lite optmist innan avropet. Nu har vi ju tyvärr sommaren som gör att detgår lite långsammare. Den slipper ju ni i iallfall. Men vi har så mkt att göra på tomten så det är nog bara bra.
 
Byggtiden för ett hus typ Trivselhus ÄR ca 16veckor. Den som tror att han kan pressa den tiden biter sig själv i svansen. Vad tror ni 50% av alla fel som gör beror på? Pressade byggtider, inte utorkat material osv.
Det är ett psykologiskt problem i och med att man så gärna vill komma igång. När man väl kommit igång vill man flytta in och när man väl flyttat in........då vill man ändra :)

Sätt byggtiden i lite proportion. Ni ska förhoppningsvis bo där i många många år, vad är då ett par veckor hit eller dit?
Gör bara inte generalfelet att sälja ditt nuvarnade boende med ett utflyttningsdatum som är samma vecka som slutbesiktningsveckan. De pengar du eventuellt sparar kan bli en besvärlig soppa i slutänden.

Mina tips: Ta det lugnt, ha marginaler och låt saker och ting ta den tid det behöver!

/Experten
 
Vi har ett hus som vi ska sälja när vi ska flytta och man vill ju inte vara alltför tajt så några veckor vill man ju ha som marginal. Men man vill ju också sälja huset så man så snabbt som möjligt får veta hur mkt man får för det. Fyra månader innan borde man väl kunna sälja det. Tre är ju väldigt vanligt. Mäklarna trodde iallfall att det funkar.Det är väl lite pirrigt innan vi vet hus mkt vi får ut. Men vi har ju räknat på lite lägre än vad vi tror att vi får.
Vi kommer iallfall kunna ha bra koll på snickarna eftersom vi bor tomten brevid. Vi har nämligen styckat av vår tomt och bygger på den nya. Det gamla huset är lite för litet.
 
Visst är det svårt att veta när det är dags att sälja. Det beror ju självklart på hur attraktivt det man har att sälja är. Ett attraktivt hus i en attraktiv stadsdel kan man säkert sälja 6mån innan inflyttning medan mindre attraktiva har kortare tid.

Det bästa är ju att sälja först och skaffa en hyresrätt. Men hur lätt är det i Stockholm ???

Men se alltid till att ha en "plan B" om nått skulle "skita" sig på vägen......


 
hmm jo skaffa en hyresrätt kan man ju se sig i stjärnorna om, bor ju i sthlm som sagt. Men en plan B är att vi kan ju bo hos svärmor några veckor :-/
 
Bodde själv hos svärmor under byggtiden. 3 månader. Var perfekt egentligen. Full markservice, barnpassning osv.

Men det handlar kanske om vilken svärmor man har:)

/Experten
 
Litet tips kanske....
Försök att spela in era telesamtal med säljaren.
Försök att ha en liten bandspelare med vid möten osv.
Har hjälp mig när TH "kärvar", oftast som jag har märkt är att dom verkar motvilliga att skicka mail svar .
Sista exepmlet var vår kakel ugn som "försvann",samt ytbehandlingen av denna .
Svårt att backa när dom hör sin egen röst...... ;)
 
Vi har byggt med Trivselhus och flyttade in 15 veckor efter att stomresningen gjorts. Vårat är på 191 kvm så jag antar att det inte räknas som ett litet hus. Allt var klart för inflytt - förutom övervåningen som ej var inredd mer än med bärande väggar, fönster och element. Alltså, att det borde ta minst 16 veckor känns mer än rimligt. Dock så skall jag väl tillägga att de inte jobbade heltid på vårat hus, men det gör väl ingen.
Det som kändes viktigt för oss var att grunden skulle få tid på sig innan golven lades.

För övrigt undrar jag var som hänt med denna tråd...det fattas massa text!? Varför är det borttaget? Det gör det lite svårt att hänga med. All information är väl viktig och om man en gång lagt in det så tycker jag det borde få ligga kvar.

Gällande att inte "hänga ut" vissa kontor och säljare så låter det ju fint, men samtidigt så kanske det är just det som gör att saker och ting förändras. Den enskilde personen kan man ju låta vara, men kontoret/orten borde väl inte spela någon roll.
Det är ju inte säkert att alla vi sitter och surfar här om ett halvår och hur skall då folk kunna veta??

Lotten76 - jag hoppas allt börjar lösa sig för dig!!

Vänligen,

anna

 
Verkar ju sjukt att sitta med en bandspelare för att spela in samtal under möten eller telefon! Vart är vi på väg?
Om det nu är så att det inte går att få utfästelser i skrift kan man ju undra hur seriöst det är och lika mycket kan man ju undra vad det är som gör att man fortsätter med en sådan säljare! Jag hade ju backat ur för länge sedan.

/Experten
 
Håller med Annas. Det är viktigt att golven får torka ut. Vårt hus stomrestes första veckan i November förra året och var färdigt för inflytt sista veckan i februari. Men julhelg mm så verkar 16 veckor ligga nära. 200 kvm vinklehus med torn så räknas väl inte heller som litet/enkelt.

Angående bandspelare... har det gått så snett med relationen till säljaren så byt. Säljare eller husleverantör. Visst som någon på forumet sagt, man ska inte gifta sig med säljaren, men i vårt fall tog hela processen från allra första kontakt till inflytt över ett år och under den tiden har man periodvis nästan daglig kontakt med säljare och byggtekniker. Går det inte att hålla projektet civilicerat och be om att få viktiga muntilga överenkommelser på pränt så byt hellre säljare.

Berit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.