Hej söker lite åsikter om vad man skall göra har gjort en radon mätning i huset och fått fram ett värde i källaren på 190 Bq/m3 + - 34.
Så till frågan hade ganska fuktigt i källaren och en speciell lukt ( fukt skulle jag tro ) införskaffade en avfuktare och nu är all lukt borta. :)
För tillfället så bor ingen i källaren men tanken är att det blir sov rum där nere när det blir tillökning. Källaren är redan inredd och klar hade gärna sluppit sanera men känner mig tveksam. Tacksam för alla åsikter
 
B
hur har du det med ventilation där nere i källaren?
du verkar ha golvet färdigt också.
men om du kan så ha ett ventilerat golv typ nivell eller ett platton system.
 
Ja det är ju något sånt man skulle haft men golv och allt är färdigt. Men kommer antagligen få bryta upp detta när avloppsstammen skall bytas.
nån som vet en ungefärlig kostnad källaren är på ca 50 kvadrat.
Eftersom jag är rätt säker på att huset inte har blå betong så tror jag ju att det kommer från vattnet underhuset så ventilerat golv hade nog gjort susen.
 
200bq är ju inte speciellt alarmerande.

En enkel sak att börja med är att se till att du har ordentligt med tilluftsdon i källaren. Någonstans ska luften in och har du ingen lufttillförsel i källaren får du ett undertryck som kommer dra fram radonhaltig luft från marken/golvet.

Ska du byta avloppet är det ju enkelt att samtidigt lägga ner någon sorts radonsugrör och då lär saken vara bif.
 
har inget annat än självdrag i källaren.
Med andra ord steg ett ventiler och sedan göra en ny mätning då kanske?
 
Gränsvärdet är ju 200 just nu så jag skulle inte vara orolig. Öka lite ventilation bara...
 
Ja men det pratas ju om att sänka till 100 och då är det ju klippt..
Får bli ett par ventiler till att börja med och mäta igen så småningom :)
 
B
kan du göra en ungefärlig ritning på din källare?
iallafall lite mått och hur många rum.
 
Ja ventiler är steg ett.

Att bara öka ventilationen (en fläkt eller motsv) i en annan ände av huset kommer göra problemet värre om du inte samtidigt ser till att minska undertrycket i källaren.

Spontant, med det lilla vi vet om din källare skulle jag:

1. Öka tilluften i källaren.
2. Lägga ner radonsugrör när du fixar avloppet
3. Om det inte räcker, vidta extra åtgärder.
 
Det är ingen stor källare när man kommer ner så är det ett allrum på ca 15 kvadrat sen är det två st små sovrum på ca 5-6 kvadrat en hall som leder in till toalett/dusch och ett förråd sen har vi bara tvättstugan kvar som sagt inte stort sammanlagt 50 kvadrat.
Tror inte riktigt jag hänger med när du skriver undertryck?
Tanken var att kanske få in en ventil i allrummet direkt nedanför trappen och ev en i tvättstugan på badet sitter en pax fläkt
 
Tillägg:

2b: Se till att täta alla sprickor och genomföringar i golv och väggar i samband
med avloppsfixet.




MathiasS skrev:
Ja ventiler är steg ett.

Att bara öka ventilationen (en fläkt eller motsv) i en annan ände av huset kommer göra problemet värre om du inte samtidigt ser till att minska undertrycket i källaren.

Spontant, med det lilla vi vet om din källare skulle jag:

1. Öka tilluften i källaren.
2. Lägga ner radonsugrör när du fixar avloppet
3. Om det inte räcker, vidta extra åtgärder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.