Martin_B
Tittar på en Makita 6317DWDE som kommer i plastfodral med laddare och två batterier inkluderat, för 1999:-

Vad har ni för erfarenheter av denna maskin? Är den värd priset med tanke på att man får dubbla batterier och plastlåda?

Eller finns det andra kvalitetsmärkesmaskiner (Makita, Bosch, DeWalt, Metabo eller andra kvalitetsmärken), som ger MER för pengarna?
 
maskinen duger säkert. Om du testar sökfunktionen så finns det ett antal trådar där den omnämns.
prismässigt kan du nog hitta den för drygt halva svenska priset om du letar lite.
 
Martin_B
Nimajneb skrev:
prismässigt kan du nog hitta den för drygt halva svenska priset om du letar lite.
Vad menar du med "drygt halva svenska priset"? Att den finns billigare i utlandet? Eller i Sverige? I Sverige har jag då inte hittat något billigare... Om du vet var den finns billigare i Sverige, får du gärna skicka länk.
 
Jag har 2 st 6337 DWDE. Det är samma maskin, men med 14,4 voltsbatterier. Jag har haft mina i 4-6 år och jag har inget att invända mot kvaliteten. Den ena köpta jag för 6 år sedan för motsvarande 2400 SEK med två st 1434-batterier på 2,6 Ah. Den andra fick jag på köpet när jag köpte en slagskruvdragare (6935?) för 239 USD på Home Depot i Tampa, Fl. Två av mina batterier börjar bli lite trötta, men två är fortfarande OK. Man får ladda lite oftare bara. Om man har fyra batterier så finns det nästan alltid något som finns lite kräm kvar i, under tiden man laddar de andra.

Jag skulle inte köpa den maskinen idag. De är robusta och starka, men är ganska tunga och de har i regel NiMH-batterier. Serien är alltså lite omodern. Köper man skruvdragare idag så skall de ha Li-batterier. Om du är prismedveten så köper du från UK eller USA. Du hittar mer info i de klistrade trådarna högst upp. Om jag skulle köpa nya maskiner idag så skulle det bli Makita LXT eller Panasonics motsvarighet. Eller Festool, men det finns enligt mig inga rationella argument för att lägga en halv förmögenhet på Festool. När det gäller habegäret för verktyg och maskiner så har många här på forumet låga krav på att det skall finnas rationella argument.

Spontant menar jag att den maskin du tittar på kan vara intressant för 1500 SEK. Inte mer
 
Martin_B skrev:
Vad menar du med "drygt halva svenska priset"? Att den finns billigare i utlandet? Eller i Sverige? I Sverige har jag då inte hittat något billigare... Om du vet var den finns billigare i Sverige, får du gärna skicka länk.
Skulle tippa att du hittar den i UK fär runt 1300kr, som Mattiasp skriver, kolla i dom klistrade trådarna.
Sedan är jag inte så negativ till NiMH batterierna, i många fall får man bättre batterier om man köper nya NiMH än LI.
 
Martin_B
^^ tack för alla tipsen. Ja det kändes faktiskt som att det var några modeller äldre än de nyaste modellerna om man säger så. Priset på 1999:- finner man på K-Rauta i Jönköping. Det är sänkt från 2499:- står det. Men då är det alltså inte värt så mycket som 1999:-.


Makita är ju riktigt fina maskiner, och just denna nämnda Makita har ju ett mycket högt vridmoment för voltantalet. Men jag tittar även på blå Bosch, inte minst för att de skriver att de skall tåla ett fall från 2 meters höjd rätt på betong och skall fungera efter detta. Låter ju lite för bra för att vara sant förstås. Känns som att någonting skulle kunna gå sönder i ett sådant fall, eller åtminstonde bli vint o snett. Men det känns klart tryggare när Bosch själva skriver att den tål sådana fall.

Jag bryr mig inte så mycket om batterityp, det enda som är viktigt för mig, är att det är mycket kräm i de, så man kan köra de länge utan laddning (så då bör den ha lite högre amperetimmar), att den levererar tillräckligt med spänning för att maskinen skall vara stark, så 12 V är väl ändå litegrann i minsta laget, samt att batterierna skall ha lång livslängd och klara många laddningscyklar. Vikten är mindre viktig för mig, jag har inget emot att ta i lite. Jag är van vid tunga maskiner så det är inget problem.

Just nu har jag en 18V maskin från Biltema, deras gamla "flaggskepp". Den har bara 1,3Ah men man kan köra rätt länge på den ändå faktiskt. 0-400 / 0-1400 varv klarar den av på två växlar.
 
Martin_B
Kan tillägga att batteriet till Biltemaskruvdragaren faktiskt är otroligt hållbart. Köpte paketet för sådär 8-9 år sedan och batteriet går lika bra för det.
 
Jag gissar att den har en ruggiggt långsam laddare. Det är mycket skonsamt för batteriet att laddas långsamt.
 
Martin_B
Ja den är inte supersnabb precis. Gissar på något mellan 30-60 minuter. Är batteriet helt slutkört så är det nog närmare 60 minuter eller så.
 
Martin_B skrev:
Men jag tittar även på blå Bosch, inte minst för att de skriver att de skall tåla ett fall från 2 meters höjd rätt på betong och skall fungera efter detta. Låter ju lite för bra för att vara sant förstås. Känns som att någonting skulle kunna gå sönder i ett sådant fall, eller åtminstonde bli vint o snett. Men det känns klart tryggare när Bosch själva skriver att den tål sådana fall.
Då kan jag rekomendera dewalts xrp maskiner de tappas dagligen (nåja:cool:) på jobbet utan att ha mulat mer än något enstaka bits.
Min dragare har jag till och med vält ner från en 4,5 meters stege, rätt ner i betongen.
Borret bröts och batteriet flög åt fanders och maskinen blev väl några skrapsår rikare men mer än så hände faktiskt inte.

Generellt sett så är de gamla makitorna (med nimh batterier) några riktiga slitvargar, tunga och klumpiga kan jag väl tycka att de är men de går som gamla volvos, riktiga tanks.

Dock har de blivit lite smidigare och en hel del lättare med nya li-ion batterier, någon sådan har vi inte heller lyckats slå ihjäl än... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.