det är en allmän sanning att det inte ska finnas några dolda skarvar på vatten- och värmeledningsrör. gäller detta lika för alla typer av skarvar: gängor, presskopplingar, klämkopplingar och lödning? har bland annat lagt märke till att i mitt hus med värmeledningsinstallation från 1950-talet finns en stor mängd dolda gängskarvar som är tätatade med lin. vore detta tillåtet idag?
 
på värme ledning får de finnas dold skarvning
 
vatten = obegränsat med vatten & ett tryck på 8-10bar (inga dolda skarver tillåtna) det finns desutom inge mätare som visar om det finns ett lekage

Värme = en begränsad vatten mängd & ett trck på 0,5-2 bar (dolda skarver till låtna) Desutom har man mätare som visar om trycket sjunker
 
tack för svaren, är det någon som kan rekommendera den koppling som trots allt är bäst (eller sämst) för dold skarvning av värmeinstallationer?
 
Beror på vad du har för rör ;)
plast? koppar? järn? diameter?
 
kjell a skrev:
i mitt hus med värmeledningsinstallation från 1950-talet finns en stor mängd dolda gängskarvar som är tätatade med lin. vore detta tillåtet idag?
Men bara om det nu inte skulle vara tillåtet idag betyder inte det att man måste göra om gamla installationer så du följer dagens regler, man bygger efter de regler som är godkända just då.
Annars skulle man få bygga om väldigt ofta.
 
de alternativ till rör som jag tänker på är koppar eller alpex. rördragningen i ett befintligt hus blir enklare om jag kan göra dolda värmeledningsskarvar. dimension ca 22mm. vilket alternativ är att föredra?
 
Jag skulle kört med pexen, har utökat så själv hemma då det är enklast att jobba med (böjar i vägg och så). Det finns skarvar för järn-till-pex men jag kommer inte ihåg vad dom hette..unifix eller nåt sånt, det var säljaren på byggvaruhuset som kollade upp att det var godkänt.
 
Unifix finns tex hos sigro och ger dig en övergång från stålrör till något annat, tex PEX. Används väl lämpligast när man gör uppdateringar och ändringar av ett existerande system så drar man pex på det nya/ändrade.

// Mats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.