Vi har inte haft nåt problem med TH heller. trots lite ändringar i ritningar mm så har det gått snabbt att ändra och skicka in. Fick igen om bygglovet i april och ska nu i augusti börja schakta tomten så kommer huset i v 38, börjar bli så spännande.
Är det nån som bygger i stockholmstrakten?
Vilken deal du fick saralisa! Tänk om man varit lite bätre på att pruta, skäms att säga att prutningen var mininmal,
 
Jag hoppas verkligen vi hinner få in bygglovshandlingarna innan juli (även om handläggarna på SBK säkert har semester lagom till det att vår ansökan kommer in...) men väntar oss inte att bygglov är klart förrän tidigast i september. Får väl se om det är rimligt. Med andra ord ligger vi rätt lika i tid. Försten till inflyttning vinner..! :surprised:

Att ni har ett förhandsbesked kanske snabbar upp processen lite?

Vi var förresten också rätt kassa på att pruta... vår säljare var antagligen alltför duktig!
 
197kkr låter ju sanslöst. Nästan så att jag betraktar TH som oseriöst om dom har så stora marginaler. Låter som om säljaren räknat fel och sedan oups korrigerar sitt misstag.
Knappt jag tror på det faktiskt.
Var det inklusive "visningsrabatt"?

(Håller själv på att rita om och dona med TH. Rätt kul faktiskt. :) men det blir snabbt pengar av små önskningar har jag märkt. :-/ )
 
Jag håller med dig Framerate, jag försökte som fasen men fick 5% på byggnadssatsen .. ca 70.000 och inget annat. Tillägg som trappa i ask, garderob, höjning till 2.6 tak osv fick vi lägga till.

Så jag tycker också att 200.000 i rabatt låter nästan otroligt och nästintill osant.
 
Saralisa, klart att det är kul att du fått ner priset så mkt. Men du måste även förstå de som jobbat hårt för att pruta på samma husleverantör och inte fått hälften ens i rabatt, så är det ju klart att folk börjar undra lite ???

För det är väldigt ovanligt med så höga rabatter ..

Men jag är glad för er och att ni klarat av att få det :)
 
saralisa, tror inte du behöver vara besviken. Misstänker att de flesta förstår att prutande inte lutar sig mot någon naturlag, alla kan inte "lyckas" lika bra. Skulle också tro att de flesta husfabrikanter har ganska goda marginaler, och att en viss töjmån finns säkert inbyggd i offerterna. Hur mycket är säkert beroende på situationen.

Själv känner jag mig extremt obekväm inför tanken på att pruta, men har fattat att det nog kan behövas. Någon hundring extra i månaden gör förmodligen mig och min familj betydligt gladare än banken och hustillverkaren :D
 
Ni är väl kanske riktiga charmtroll..??

Funkar detta även på BN så har ni snart ett försprång i tävlingen...

Ang prutning så tror jag att det finns en del att hämta på entreprenaderna... vi försökte men var inte så fruktansvärt ihärdiga.
 
Är på gång att ev. köpa ett TH och blev rejält peppad av att läsa hur mycket Saralisa lyckats pruta. Jätte-grattis!!!
Är nyfiken: vilket hus var det Ni valde mellan när ni bestämde er för Nergården och har ni utgått från någon av TH´s skisser när Ni ritat Ert drömhus?
 
Hej Sara Lisa!

Jätteroligt att ni lyckats så bra. Det låter som om det kommer att bli kanon ;D. Vi skall bygga Trivselhus i Värmland. Har inte lyckats pruta så bra men känner mig nöjd ändå. Leverans av vårt huset sker v 38, och förhoppningsvis inflyttning vid årsskiftet. Vad hade ni för tidsplaner för inflyttning. Hur har det gått för er att få ritningar och dyl (el /VVS). För oss har det varit trögt. De kommer troligtvis efter semestern. Men det rullar på sakta men säkert.
 
Vi gjorde slutavropet i maj, och vi fick den reviderade slutritningen i dag (som vi skall finjustera lite till, den var inte riktigt ok).

Som jag nämnde tidigare så har vi inte fått el / vvs samt grundritningarna ännu. De får vi efter semestern. Det är lite tight med tid när det gäller grundläggningen. Den skall påbörjas i augusti. Stomresningen görs i september.

Men wow vilken snabb inflyttning ni har. Vi hade önskemål om att flytta in till jul men fick information om att det är nog inte realistiskt utan snarare en önskan. Vi har därför fått inrikta oss på januari istället.

Vi skall bygga 516 utan loft och med kopplat garage.
 
saralisa skrev:
Surt sa räven?

Jag hoppas att detta är ett forum där vi gläds åt varandras framgångar och lyckade affärer. Jag hade inte berättat om jag inte trodde ni skulle bli glada för min skull och sedan hoppas jag att det sporrar andra. Vi hade aldrig en tanke på att acceptera priset innan vi gjort allt för att få ner det och jag bara antog att ni gjort likadant.

En lite besviken Saralisa ???
Ojdå, du missförstod nog våra reaktioner.
Jag gläds visst åt andras framgångar, men jag blir vaksam och lite skeptisk om det låter för osannolikt. En helt naturlig reaktion tycker jag. Hade varit konstigare om man bara gratulerade och sedan själv accepterar en fasadflagga i rabatt i sin egen husaffär.

Jag har inte ens börjat pruta, men har tagit del av den sedvanliga visningsrabatten. Och jag tycker att det är konstigt att ni kan få så mycket rabatt och DESSUTOM visningsrabatt utöver det. Helt sanslös. Och jag menar inte att du talar osanning utan mer att det luktar surt om TH eller i alla fall säljaren om dom har så stora marginaler.

Eller att han gjort något fel i kalkylen innan och korrigerar detta nu.

Kolla noga nu att ni verkligen får det ni tror ni ska ha och att inga knepiga ändringar är gjorda.

Tiderna är sådana nu att säljarna inte borde vara speciellt pressade att sälja, dom hinner ju knappt med alla kunder.

Jag ska ta reda på hur villiga dom är när jag själv börjar pruta. Du har sporrat mig! :)
 
:surprised: Jag tycker att ni skall jämnföra era offerter noggrant och se efter att det inte är någon skilnad i mellan på alla plan även inom konstruktion o.s.v

Stämmer det ?
Då har ni gjort ett jätte jobb genom att få ner priset så mycket ch kan lägga ner det på annat!!!

Per
 
Vi ska bygga ett downhill 401 i järfälla, ,sthlm. Huset kommer v 38 så grundarbetena börjar i augusti så det börjar närma sig...
Angående inflyttsdatum så tar det för oss ca 4.5 månad innan inflytt så det verkar gå väldigt snabbt för er sara lisa. Så vi kommer ha inflytt i jan förhoppningsvis.
Grundritningar har precis kommit och el och vvs är på G. Så det känns som det är ganska lugnt. Förutom att vi har en hel tomt att röja nu på semestern.
 
16 veckor är standard enl TH. Mindre hus 12 v.
 
Det är väldigt mycket som ska snickras, rörkrökas, el ska dras mm, mm, mm. Vårt hus var inte ens klart efter 16 v utan tog flera veckor till... :-/
Låter otroligt med 8-12 v, lurar han er, eller ???
Ställ honom mot väggen och kräv ett ärligt svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.