Men va då? funktionen påverkas väl inte alls av hur djupt kabeln ligger?? Det är väl inte så att den inte tål frost tex.? jag har fattat det så att det handlar om att skydda den mot skador, det var alla fall den uppgiften jag fick när jag frågade om kabeln ut till garaget. Ju djupare ju bättre skydd och mindre troligt att nån gräver av den eller skadar den vid andra markarbeten. Alltså gäller i så fall att på egen mark kan man lägga den allt från uppe på marken till hur djupt som helst. Spränga sej ner i berget låter rätt mycket overkill tycker jag.
 
  • Gilla
trattalask
  • Laddar…
Funktionen påverkas inte dock skall kabeln ligga på 'tjälfritt djup', dvs 60-70 cm, jag förlägger alltid kabel på 65cm... Det kan skilja lite beroende på var i landet man bor kan jag ana, men jag skulle aldrig förlägga en kabel grundare, och till den kund som inte vill gräva djupare säger jag att han får fylla på med tillräckliga mängder på gräsmattan så att det blir 65cm till kabeln... Alternativet är att lägga kabeln i lynga och gräva ner den med jämna mellanrum om tjälen stöter upp den ...
 
Luftkabel då?
 
Kabeln ska ligga tryggt förlagd. Det kan man ju lösa genom att lägga ett skydd över kabeln som tex de oban nämda rören. Har man tjälfarlig mark så visst kan det vara bra att gräva till tjälfritt men berg rör sig ju inte så där kan man absolut lägga grundare om man skyddar kabeln mot risken för avgrävning
 
För att förtydliga så är det på min egen tomt alltså privat mark det gäller. Det går alltså att lägga ett rör direkt på bergeet där jag stöter på sådant och då funkar det med vanlig gul slang? Sen 40cm där jag kommer ner så långt. Sen ska jag ju passera två ställen där jag kör över med bilen, där gräver jag väl så långt jag kommer ner och sen kör jag med SRS rör där för säkerhetskull. Hur låter det då?
 
ZeeDee, nu blev jag nyfiken. Var i standarden hittar du att den ska ligga på tjälfritt djup? Gäller inte det bara vattenrör?
I handbok 429 står det att kabel i mark utan jordbearbetning ska kabeln ligga på minst 0,35m. Där jordbearbetning förekommer är det 0,55m. Men hittar inget om tjälfrittdjup... Du ska givetvis sanda runt kabeln eller på annat vis skydda den. Det grundaste talet jag hittar i handboken är 0,25m men det gäller vid cykel/gångväg och där erfodras kabelskydd...
Sen blir det tom så att lägger du kabeln för djup för du en annan omräkningsfaktor. Du får ett sämre strömvärde vid djup förläggning, inte mycket men lite... Det kan du tex läsa om i SS4241424. Från 0,25m - 0,70m har du omräkningsfaktor 1,0. Från 0,71-0,9 har du omräkning på 0,97.... Också stiger det hela tiden...
 
Tomas J skrev:
För att förtydliga så är det på min egen tomt alltså privat mark det gäller. Det går alltså att lägga ett rör direkt på bergeet där jag stöter på sådant och då funkar det med vanlig gul slang? Sen 40cm där jag kommer ner så långt. Sen ska jag ju passera två ställen där jag kör över med bilen, där gräver jag väl så långt jag kommer ner och sen kör jag med SRS rör där för säkerhetskull. Hur låter det då?
Enligt standarden är det inte ok med 10-20 som djup, men det har fuskats förr med det och är det bara korta sträckor vill man kanske inte spränga eller bila, annars finns ju som sagt tidigare även rör som är så starka att de är godkända för klamring ovan mark. Det finns svarta delbara rör i 1-metersbitar i hård plast man brukar använda då man ska tumma på djupet, mer om rör: http://www.uponor.se/upload/Documen.../Teknisk handbok/9.2 Kabelskyddsrorsystem.pdf Men kolla hur lång sträcka det rör sig om.
Där bilarna kör ska kabeln alltid ligga i rör, packar du sen bra runt så ska det inte vara någon fara.
Vad är det för kabel då, säkring?
 
Mikael_L
Tomas J, du får väl lägga på 20cm jord ovanpå istället, där det blir för grunt pga berg. ;)

Sen Tomas, är det en massa struntinformation i den här tråden.
Själv skulle jag endast lita på vad slugge och floppman skrivit, då dom faktiskt är arbetande elektriker (visst är ni det?).

Men det börjar kanske klarna lite mer nu. Utan att få reda på något annat från någon pålitlig källa så röstar jag också tillsvidare på 35-40 cm djupt.
 
När det gäller din egen tomt så får du lägga den på vilket djup du vill men rekomenderat djup är ca 60 cm ner hade använt förstärkt 50 rör till detta och sand runt röret.
 
Dagens tips är ju att du försöker komma över EBRs publikation KJ41:1. Där finns specificerat vad energibolagen/kommuner m.fl. kräver av entreprenören vid nybyggnation av nät, kabeldjup vid olika förläggningssätt etc. Enda nackdelen är att den kostar dryga femhundralappen om man vill köpa en. Testa närmaste anläggningsfirma du kan säkert få kolla i den om du ber snällt.

//J
 
Hermansson82 skrev:
När det gäller din egen tomt så får du lägga den på vilket djup du vill men rekomenderat djup är ca 60 cm ner hade använt förstärkt 50 rör till detta och sand runt röret.
självklart är det ju inte så, annar skulle man väl få dra blank koppartråd på väggen ner till strömbrytare, sålänge det var ens eget hus...

luftledning är ett väldigt praktiskt och ekonomiskt alternativ till att gräva, men till en stolplykta blir det inte så snyggt..
dock kan man ta det i beaktelse om man vill ha en ledning mellan 2 fastigheter, så fult är det ju inte, kablar är ju normalt för att samhället ska fungera så kan kan väl stå ut med att man ser dom ibland;)
 
Ett litet inpass: Vad använder man bäst för kabel till luftledning? Finns det någon självbärande eller måste man ha vire? (3G1,5 eller den storleksordningen)
 
Hermansson82: Var hittar du dessa rekommendationer?
 
miko skrev:
Ett litet inpass: Vad använder man bäst för kabel till luftledning? Finns det någon självbärande eller måste man ha vire? (3G1,5 eller den storleksordningen)
självbärande som jag kommer på nu är blandannat Alus (onödigt grov för små grejer)
sen finns det nån som kallas pungkabel med en bärlina innanför manteln.
men vill du ha 3G1.5 så använd EKK och sätt den i en plastad stålvajer med UV-resistenta buntband varje halvmeter.
 
electrocuted skrev:
självbärande som jag kommer på nu är blandannat Alus (onödigt grov för små grejer)
sen finns det nån som kallas pungkabel med en bärlina innanför manteln.
men vill du ha 3G1.5 så använd EKK och sätt den i en plastad stålvajer med UV-resistenta buntband varje halvmeter.
Känns nog rätt att inte krångla till det med dyr sällsynt kabel. Vajer, buntband och EKK låter enklare. Eller FR-N1XV-U/R 3G1,5 och en bra spade
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.