Oj!

Hur kallt har ni andra i era hus just nu? Imorse läste jag av 15 hela grader i köket, men visst, det var innan brasan kommit igång riktigt!

Jag har en trappa som går upp till övervåningen, den är helt oisolerad och ligger ovanför källaren. Funderar just nu på hur man kan få den lite varmare, någon med bra tips? Just nu är det toffeltvång hemma hos oss!:rolleyes:
 
Vi har bott 10 år i ett gammalt hus med dålig isolering och dragiga golv. Det har varit 13-14 grader inomhus när det varit som kallast ute (när man stiger upp på morgonen). Det har varit så kallt på golvet att man får ont i fötterna (även med dubbla strumpor) och så dragit i fönstrena att ljus blåses ut när det blåser ute.

Nu har vi flyttat till ett nyrenoverat gammalt hus (från 1918) och det är SÅÅÅ skönt med golvvärme så det är inte sant. Vi har lägre uppvärmingskostnad och total elkostnad tack vara värmepump och lysrörsspottar. Inte en vanlig glödlampa eller vanlig el-element har kommit in över tröskeln.

Det jag vill säga är att det går att renovera och få bra komfort och ändå vara "rimligt" byggnadsvårdande. En seriöst intresserad hade säkert trillat av stolen. Men vi har ändå spröjsade tvåglasfönster, pärlspont i taket osv.

Lycka till med det nya huset köpe en värmepump från Jula (eller två) kostar 5000 och du kan koppla in den själv...
 
Inte får man väl koppla in en värmepump själv-detta måste göras av en behörig fackman eller ??. Jag har tittat på Julas också men undrar då vad inkopplingen kostar?
värmepumpen är billig men är den ok.
 
Spännande tråd leahtova! Jag o min sambo är kanske också lite av naiva o galna drömmare som just har köpt ett fint litet renoveringsbehövande i ungefär samma trakter i Skåne. Om en vecka får vi tillträde till huset. Känns läskigt (men samtidigt kul) att inför vintern plötsligt säga upp en varm hyreslägenhet där allt bara funkar. Oljefyllda radiatorer, dragiga, kalla golv på torpargrund, ingen tvättmaskin. Också en oisolerad övervåning/vind. Det kommer att bli underbart!
 
Välkommen till trakten.
Har själv en stuga i Tjörnarp ovanför Höör. Har du köpt ett objekt så lär du dig snart centralpunkterna i Höör; macken i rondellen där man hyr släp, återvinningsstationen, XL-bygg som är dyra och sen Kvist & Knast där man till slut handlar. Vill du handla riktigt billigt kan du prova Byggmax i Hässleholm. VVS kan du handla på Rinkaby rör i Kristianstad.

Det ligger en värmepumpsfirma vid Kvist & Knast (huset bredvid). De säljer seriösa märkespumpar. Sen finns Trendimport i Höör. Det är de som säljer och importerar billiga Investpumpar.

Sen när det gäller installation av värmepump så ska man anmäla det till kommunen även om jag misstänker att de precis inte översvämmas av anmälningar. http://www.hoor.se/Global/Blanketter/Miljö och boende/BLE 041 Anmälan Luftvärmepump.pdf

/John
 
Så många som verkar finnas här i trakterna, intresserade av byggnadsvård!

Jag tackar och bugar för tipsen! De lär behövas...Jag är väl lite konstig, men värmepump är inget alternativ för mig. Jag håller mig till biobränslen.;). Någon annan som provat pelletskamin? Eller andra varianter på uppvärmning som kan användas till ett vattenburet system. Jag har läst om Lohberger kökspannor, men aldrig hört talas om någon som har någon?
 
Eftersom du är intresserad av Byggnadsvård kanske du redan känner till Qvesarums byggnadsvård. Annars är de ju ett trevligt ställe att om inte annat hämta inspiration ifrån. Färg och lite annat säljer de också. Väl värt ett besök iallafall.

www.qvesarum.se
 
piraten skrev:
Spännande tråd leahtova! Jag o min sambo är kanske också lite av naiva o galna drömmare som just har köpt ett fint litet renoveringsbehövande i ungefär samma trakter i Skåne. Om en vecka får vi tillträde till huset. Känns läskigt (men samtidigt kul) att inför vintern plötsligt säga upp en varm hyreslägenhet där allt bara funkar. Oljefyllda radiatorer, dragiga, kalla golv på torpargrund, ingen tvättmaskin. Också en oisolerad övervåning/vind. Det kommer att bli underbart!

Lite nyfiken, hur går det för er nu i kylan?

Mitt hus är kallt nu (14 grader i morse), och jag inser att värmesystem måste in innan nästa vinter...dessutom behöver jag ett badrum med dusch i huset (finns nu ett badrum i en fristående byggnad).

Är det någon som har tips på bra hantverkare när det gäller just badrum? Kruxet är att det är trångt däruppe, så första steget skulle bli en takkupa för att få lite plats för allt under snedtaket. Var börjar man? Det är på övervåningen, och där är förstås trägolv i den befintliga toaletten, avlopp och vatten är framdraget.
 
rapport från ett kallt kök...

Vi har rejält svårt att värma vårt gamla hus nu när det är -19 ute om nätterna. Imorse hade jag 15 grader och det hade väl inte varit så trist om det inte vore för att vi redan har ett värmesystem, ny pelletspanna och brännare, enrörs vattenburet system för elementen osv. Allt går på max och ändå har vi inte mer än 14-15 grader i köket på bottenvåningen. På övervåningen har vi åtminståne 20 grader men kruxet är att vi inte bor på övervåningen ännu...

Kan säga att vi lätt eldar upp för 150:- pellets per DAG nu och när veckorna löper som de gör nu och det aldrig blir mildare. Tja, då blir det dyrt, OTROLIGT dyrt. Kan inte säga att mitt i övrigt fantastiska hus känns så trevligt just nu faktiskt. Fördelen är möjligen att vi se och känner var det drar och är kallt. Troligen blir det att lyfta hela storarumsgolvet till sommaren och se över hur bjälklaget är befattat. Det blir ett jättejobb. Med tanke på att huset ska målas klart och fönstren är planerade att bli renoverade. Hur många timmar har ett dygn? Ska omprioritera mina jobb lite och slänga ut den gamla vedspisen i köket och montera en av de bättre beg spisar som står i vedboden och väntar istället :)
Borde bli trevligt om man kan stödelda lite ibland...
 
Vi kör ett gäng extra trasmattor på vintern och försöker hålla oss i från ett av rummen på ovanvåningen som bommas igen. Det gör definitivt skillnad och är väldigt byggnadsvårdsmässigt acceptabelt. På vissa ställen blir det överlapp på mattorna, kanske inte så snyggt, men vill minnas från bilder jag sett att man gjorde så tidigare. Ett annat gott tips är tjocka fördragbara gardiner.

hilife och leahtova: Det låter faktiskt som om det skulle vara prisvärda alternativ för Er med gardiner/mattor.
 
Vet man allt som ska göras/repareras i ett gammalt hus då köper man nog inte ett sånt :) Man måste vara lite naiv, det är fullt tillåtet. Drömma och se det färdigt inom sig gör att man kan gå vidare (=stå ut :) )Härligt med människor som tar hand om gamla hus, vare sig man tänker byggnadsvårdsmässigt eller bara bostadsmässigt!
 
leahtova skrev:
Lite nyfiken, hur går det för er nu i kylan?

Mitt hus är kallt nu (14 grader i morse), och jag inser att värmesystem måste in innan nästa vinter...dessutom behöver jag ett badrum med dusch i huset (finns nu ett badrum i en fristående byggnad).
Skånelänga 1700-nånting, enkel standard, Linderödsåsen:

När det var -18 grader om nätterna så var det 10 grader i köket på morgonen. Samma nu när det har blåst så in i h-e, sen igår. Det låter kallt men om man har för vana att direkt ur sängen klä på sig långkalsonger, dubbla strumpor, t-shirt och långärmat så funderar man inte på det så mycket sen, bara sätta igång med kaffet, steka några ägg o fundera på dagens projekt medans kaminerna tar sig.d^_^b

Kamin i köket, 50-talsmodell. Värmer bra men sluuukar ved och har inget värmemagasin förutom muren. Rätt ny insatsspis i vardagsrummet, värmer bra och är snål, samt håller 15-17 grader till morgonen när det är smällkallt/blåser f-n.
Eldar jag i båda har jag definitivt varmt i huset dagtid. Matar man på i köket tills kaminen glöder så har man lätt 35 grader inomhus sen.. vadå kallare i hus än lägenhet?

Till nästa säsong ska jag se om man kan få igång den gamla bakugnen, det är 6 kubikmeter sten om jag räknat rätt och eldar man det varmt så lär det hålla värmen tills dansken kommer..

Varmvatten och dusch, vad är det?.. :rolleyes: En gång i veckan värmer jag 50 liter vatten på kökskaminen sen blir det bad i zinkbalja som förr i tiden.. hoppas grannarna inte kikar förbi då, de måste tro man är helt tokig. :blushing:
 
Man kommer rätt långt med ett par tuber med acrlylatfog och lite isolering. Så länge det blåser/drar in så är det mycket svårt att få upp någon värme.

Jag har ett tillbygge där det blåste in vid golvet och efter jag tätat med lite fogmassa så det inte blåst in längre så steg temperaturen 5 grader vid golvet. Innan gick värmepumen nästan hela tiden, nu går den bara lite då och då.

Steg nr 1 borde därför vara att täta så det inte blåser in. Gå lös med acrlylatfog, tätningslister, tejp, byggskum osv. Alla medel är tillåtna. Detta kommer göra rätt mycket för temperaturen.
 
Haha! Låter som någon är galnare än jag! d^_^b Bastu är ju ett bra alternativ om du vill fortsätta bada zinkbaljan men skona grannarna från chocker:D.

Jag tycker inte heller att kylan är så farlig, man klär på sig och har det bra. Den som klagar mest är ex-sambon som kommer hit ibland vid barnöverlämning....(men det kanske mest är för att ha något att klaga över.)

Jag har en trappa som är helt oisolerad, bara plank och hål mellan dem, den drar rätt in i köket (från källaren och grunden), jag funderar på att isolera den med vindpapp. Fogskum och annat ofog kommer inte in i mitt hus:eek:, men jag hittade ullband för isolering av fönster och dörrar och det är mer i min smak.
 
Kul att du vågade köpa huset, och humöret verkar vara på topp fortfarande! Min erfarenhet av byggnadsvårdande renovering säger att det går mer tid än pengar, men då lejer vi bara bort det vi absolut måste, el och enstaka vvs-kopplingar.

leahtova: Om du, liksom vi, funderar på att bygga ut, tänk väldigt noga på hur du gör det, det är så enkelt att förstöra ett hus med utbyggen. Kolla i ett mäklarblad och räkna hur många utbyggen som ser ok ut. När vi nyss gjorde det var det mindre än en på tio som var ok, och då har vi inte ens vägt in byggnadsvårdsaspekten, utan bara utseende.

Håller på och ritar i Google Sketchup för fullt nu. Bygger sen pappmodeller i 1:100, det är rolig arbetsterapi och samtidigt ett bra sätt att se hur det blir. Idealet är förstås att bygga också en modell av hur det ser ut nu.

hilife: Tråkigt med värmesystemet. Vi kör pelletsbrännare på kombipanna från 1965, det går åt en del, men det är inga som helst problem med effekten.

Vi räknar med att ta upp samtliga golv för tätning och upprätning vad det lider. Tre av golven på nedre våningen har legat sen 1870, så de behöver nog lite tillsyn. Det är väl nästan omöjligt att få nån ordning på värmen om man inte renoverar golven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.