Hej!

Nu börjar det närma sig skarpt läge för oss när det gäller husplanerna (avstyckningen är påbörjad). Jag tänkte därför att ni här på forumet kanske har bra åsikter om vårt förslag på planlösning. Vi kommer bygga på landet med sjöutsikt åt norr. Stilen som vi tänker oss är likt Mälhamra från Karlssonhus (se här), dvs ett 1 3/4-plans hus med sekelskiftespanel.

Vi vill ha ett separat kök och är inte superförtjusta i alltför öppna planlösningar (det syns väl på vårt förslag).

Jag bifogar vårt förslag som pdf - kom gärna med kommentarer i stort som smått! Huset har entrén mot söder.

Hur tror ni utbyggnaden på baksidan kommer att se ut? Det är ju större än liknande utbyggnader brukar vara. Blir proportionerna konstiga?

Tack på förhand!
 
Ta bort bordet i köket och bygg en glasveranda, det bästa vi gjort.
Ersätt bordet i köket med en köksö.
 
Tack för din åsikt!
Jag skulle även vilja ha en köksö, men samtidigt vill vi gärna kunna sitta i köket och kunna stänga till detsamma. Var hade du tänkt dig en veranda? Har du nån bild på er lösning?
 
Du har PM!
 
Jag tycker att rumsplaceringen är bra men det ser väldigt rörigt ut när väggarna är placerade lite hur som helst. Jag gjorde en snabb (och inte så fin) skiss i paint där jag förenklat ritningen lite, har även lagt in skjutdörrar för att det ska kännas öppet men att det ändå går att stänga om sig. Utrymme kan givetvis tas från badrummet för att få en till garderob. Tvättstugan är mindre nu för att jag tyckte att badrummet såg för litet ut för att möta kraven på handikappsanpassning.

Jag har inte tänkt på fönsterplacering alls men några idéer kanske min ritning kan ge.
 
En traditionell sexdelad plan är en ambitiös ansats, som egentligen gör sig bäst med större mått än tolv gånger åtta meter. Med så små mått bara måste man undvika krångel och jox. Och det är egentligen denna svårighet Appolonia attackerar genom att bryta symmetrin. Men man kan förenkla planen på flera sätt.

Mitt förslag är ett hus som exteriört drar åt jugend, med hörnplacerade fönster, och bibehållen symmetri. Denna fönstersättning förenklar fasaderna, och ger byggnaden lite större dignitet. Access till trädgård från alla sällskapsrum och separat köksingång i anslutning till kök och klädvård (som jag bantat kraftigt till förmån för rymligare toa med handikappmått).

Köket i grundförslaget ligger i fel väderstreck. Jag föreslår en lokalisering i husets nordöstra hörn, och att man disponerar verandan som matrum. Kökets fönsterhörna disponeras som frukosthörna med väggfast bänk.

Föreslår dessutom glaspartier mellan hall och vardagsrum och mot bakre veranda, för att få snygg axialitet tvärs genom huset.

Observera att dörrplacering i bibliotek bör ta hänsyn till bokhyllor. Av samma skäl föreslår jag att biblioteket endast förses med en dörr till övriga rum.
 
Tack för ert engagemang och idéer!

Appolonias förslag är inte så dumt - det kanske inte ser så konstigt ut med en asymmetrisk veranda? Frågan är hur det ser ut om man väljer att ha balkong på endast en del av utbyggnaden? Att ha balkong på hela kanske blir lite i överkant för stort.

När det gäller billy_bavers idé att byta stil på huset, så tror jag nog att både jag och min bättre hälft kommer att ha svårt att släppa vår ursprungsidé på en sekelskiftesvilla. Planlösningen är ju relativt lik den vi skissat på, men med undantaget att köket och biblioteket bytt plats. Den största anledningen till att vi ritade in köket på framsidan är att vägen till och från huset ligger på husets framsida (söder) och att det därför känns mest naturligt att kunna se vad som händer/vem som kommer etc. från köket. Dessutom tänkte vi att det är bra att ha köket i ett soligt läge, men det kanske är fel tänkt?

Vi ska bolla alla era idéer vidare med det husföretag vi ska träffa nästa vecka och se vad de tycker.

Tack än en gång!
 
"Jugend" och "Jugend"... Måste väl tillägga att Jugend var en estetisk strömning runt sekelskiftet 1800/1900. Som ClaesF själv säger är planlösningen i stort sett densamma; man kan mycket lätt anbringa annan stil på fasader och detaljer från valfritt sekelskifte. ;)

Kök blir trevligast utan direkt sol. Därför är det en god regel att alltid lägga kök mot norr eller öster. Av samma skäl kommer ert blivande verandarum att få husets vackraste dagsljus.

Bifogar fasadskiss -

http://www.byggahus.se/bilder/showphoto.php?photo=1415&cat=553
 
Jag tycker det är en väldigt trevlig planlösning ni har gjort. Men så är jag också rätt förtjust i mer slutna konstruktioner med många rum.

En sak som jag ställer mig frågande till är dock klädkammaren under trappan. Jag misstänker att öppningen i golvet bredvid trappan kommer få lite känsla av schakt när man stänger till trappan på det viset som ni gör. Men det är möjligt att jag har fel.

En annan sak är den lilla klädkammaren i det stora sovrummet på övervåningen. Den ser faktiskt helt onödig ut. Varför inte bara ha garderober längs med hela väggen så får ni antagligen minst lika mycket förvaringsutrymmen och slipper dessutom tända lampan i klädkammaren varje gång ni ska ta fram en tröja?
 
En sak till:

Det finns en kamin på bottenvåningen men väldigt ont om plats på övervåningen för att dra ett skorstensrör. Hur är det tänkt att ordnas?
 
Intressanta synpunkter ni har. Kökets placering har vi redan från början velat ha där vi ritat in det, men man är ju inte sämre än man kan ändra sig. Jag tror dock att vi vill ha kvar det i ursprungsläget. Men det är ju klart, att om man vill utnyttja verandan som matplats så är det ju bättre att ha det i norra delen av huset (kanske lägga det i nord-västra delen där matplatsen är nu).

billy_baver: Det var bra att veta hur ljuset anses vara bäst. I min enfald trodde jag att solläge = bra ljusläge, men så enkelt är det klart inte.

När det gäller Herr Anders synpunkter så håller jag med om risken för schaktkänsla med öppning till nedervåningen. Den kan ju lätt uteslutas. Men att ha klädkammare under trappan är jag lite svag för (en vit trappa, men väggar av vitmålad pärlspont). Klädkammaren i stora sovrummet är kanske bäst att utesluta som du säger. Vi vill bara inte få brist på utrymme att förvara lite mer skrymmande saker (resväskor, innebandyklubbor och annat jox). Kaminröret har fallit bort i alla planlösningsvarianter; det var en miss. Det måste naturligtvis vara ovanför kaminen, så någon justering på ovanvåningen kan det bli tal om. Ett litet bekymmer med kaminen är dessa placering i husets genomgångsrum. Vi skulle gärna ha kaminen i närheten av soffan för att kunna mysa framför den, men av skorstenstekniska skäl är det svårt att ha den i glasverandan (det är ju dessutom bäst ur energisynpunkt att ha den centralt placerad). Som den nu är placerad så är risken att man endast ser den när man springer förbi den, eller de gånger som man sitter och äter i matsalen (vilket kanske inte kommer bli varje dag).

En fråga: Apollonia m fl anmärkte på att innerväggarna var rörigt placerade. Vad spelar det för roll egentligen? Är det dyrare/mer komplicerat att bygga? Eller kommer det upplevas rörigt att vistas i?

Och en till: Idag när vi ojade oss över det ständiga klädsläpandet från under- till ovanvåning så började vi på nytt väcka tanken på att ha tvättstugan på ovanvåningen. Är det någon som har erfarenhet av detta? För- resp. nackdelar? Buller?

Mvh
/Claes
 
Tvättmaskinen bör stå i ett våtrum med golvbrunn. Golvet och ytskiktet ska tåla vibrationerna. Är detta uppfyllt ser jag inga verkliga problem med att ställa den på ovanvåningen. Bara fördelar! Och vad säger att tvättmaskinen måste bo i eget rum? Du spar massor av plats med klädvård i något av badrummen.

En enkel och självklar plan blir billigare att bygga. Framtida ombyggnader brukar också bli smidigare. Pengar du kan spara på mindre krångel kan du använda till finare material och bättre resurser till slutfinish!

Apropå skorsten ska du observera att också köksfläkten måste har rökgång ut genom yttertak. På min skiss ser du därför två skorstenar på taket, symmetriskt placerade.
 
Man kan ju använda en kolfilterfläkt om man inte kan ordna rökgång på ett bra sätt men jag rekommnederar en "blåsfläkt" om det går att ordna rökröret
 
Hej igen!

Vi har nu uppdaterat vår planlösning och undrar vad ni anser - speciellt om:

* Köket - blir det trångt med bänkytan som går ut i rummet (halvköksö)?
* Klädkammaren under trappen - är det smart med en klädkammare som bara är c:a en meter bred?
* Utbyggnaden - räcker 17 m2 för att ha en soffgrupp e d. Kommer det att kännas trångt?
* TV-hörnan på ovanvåningen vid trappan - kommer den att kännas trång?

Vi har funderat på billy_bavers förslag att ha köket i NO, men kommit fram till att vi nog håller fast vid att ha köket på framsidan av huset.

Vi har försökt att renodla riktningarna på de bärande innerväggarna, men inte lyckats helt och fullt. Men visst borde det gå att ta ner laster etc. även om väggarna inte är helt i linje med varandra (ex. väggarna i allrummet på ovanvåningen).

Tack på förhand!
 
Hej!

Puff, puff...
Vad tror ni om kökslösningen i mitt föregående inlägg? Blir det för trångt med halvköksön?

Mvh
Claes
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.