Status
Tråden går ej att kommentera.
Jag håller på och bygger en verkstad. Ska gjuta en platta.
Får jag själv gjuta ner godkända rör i plattan? Ska ha en från hörnet av verkstaden till en billyft som står i mitten.
Tacksamm för svar.
 
nej det får du inte, men om det "råkar" finnas ett rör där när elektrikern kommer så gör väl inte det nåt...
förresten, när jag tänker efter så gäller väl detta bara om det ska dras FK i röret, om det ska dras kabel typ EKK eller EKLK så får du säkert lägga röret själv.
 
Passa på att dra extra tomrör om det kan tänkas behövas till andra ställen i verkstaden.
 
Är det någon som vill verifiera att det stämmer det "Electocuted" nämner gällande rör och installationskabel? :)

//Patrik
 
Det som man inte får göra om man inte är behörig är sådant som avses att användas till elinstallation. Så att lägga ett rör med tanken att man ska dra i en kabel senare är behörighetskrävande oavsett kabeltyp, så där blev det lite fel för Electocuted.
 
Den här frågan kommer upp varannan vecka med ytterst små variationer! Är sökfunktionen trasig eller varför är det aldrig någon som hittar alla gamla trådar med samma svar...

Att folk är lata och inte orkar leta eller söka först är ju inte så förvånande. Men jag tycker ni är rätt fantastiska som orkar svara på samma sak om och om igen! ;-)
 
Lite fånig regel de där.. Klarar du av att dra ett rör på rätt sätt med lagom böjj och täta skarvar så är de ju inga som helst problem. Dra VP 20 eller 25 med färdiga böjjar (finns att köpa en böjj löst, så blir de rätt)
 
Nja, jag kan ju montera en kabelkanal som det senare ska dras elkablar (ej lös FK) i? Var går gränsen annars?

Får jag inte bygga en vägg som en elektriker ska lägga montera rör i?

Får jag inte montera kabelstegar som elkablar ska läggas på?
 
Jag svarar en gång till om nån skulle missat: sådant som avses att användas till elinstallation.
Tex. en vägg bygger man inte för att den ska användas i elinstallationen, det är ganska enkelt. Sedan kan man ha åsikter om vad som är rimligt eller ej men det är en annan sak.
 
det jag grundade mitt påstående på var att man ju inte får dra VP-rör som det ska gå FK i eftersom det är en del av elinstallationen, enbart FK har ju inte tillräcklig isolering, därför tjänstgör röret som det yttre isoleringen.
men en EKK eller EKLK har redan rätt form av isolering, och behöver inte mera, därför är inte röret en del av elinstallationen. utan bara ett rör som elektrikern kan utnyttja för kabelförläggning, han kan ju även dra kabeln nån annanstans om han vill men finns där ett rör så burkar nog de flesta elektriker utnyttja det.

och Maxwells_demon:
jag har ockå märkt att många frågor kommer upp med några veckors mellanrum bara, vissa ännu oftare, så jag skapade en FAQ-tråd som jag tänkte kunde användas till de vanliga frågorna, men tror inte intresset blev så stort då den håller på att försvinna i forummörkret..
 
Jag förstår hur du tänker men om jag lägger ett plaströr tex. 20 mm så är det lika mycket "avsett för elinstallationen" och därmed en del av densamma, oavsett om jag drar fk eller ekk i röret. Vore det inte så skulle ju vem som helst lägga rör,dosor mm och sedan dra "kabel", det är ju inte isoleringen som avgör.
 
och iom att Elmont har besvarat ursprungsfrågan så stänger jag denna.
Vill man fördjupa sig i ämnet så finns det som sagt en hel massa att hitta via sökfunktionen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.