Vi har precis flyttat in i en lägenhet byggt 1993 med ett superstandard parkettgolv i ek (tror jag) trestav i vardagsrummet och linoleum på betong i alla andra rum. Vi vill lägga nytt i rummen, som helst är så likt vardagsrummet som möjligt, ca totalt 80 kvm. Vi tror det blir plottrigt om man lägger annat eftersom vardagsrummet vätter via valv till kök, hall och gång till sovrummen.

Vi har en rejäl höjdskillnad mellan vardagsrummet och övriga rum, som vore snygg att få bort.

Det är en hyresrätt så vi vill inte betala så mycket, livslängd ca 10 år räcker och vi är inte känsliga för repor i golvet. Dock vill vi inte ha fogar som reser sig t.ex. pga vattenstänk i köket och vi vill inte ha något där ytskiktet börjar försvinna efter fem år. Prisklass runt max 300/kvm är nog vad vi kan tänka oss men förstås gärna billigare.

Vi vill också ha något som är mjukare och varmare än de förfärliga mattorna på betongen.

Men jag blir helt yr på vad vi ska välja (parkett, fanér, laminat, vinyl?) och behöver hjälp!

Vilka golv lägger man stöddämpande material under? Till laminat brukar man ju ha det och då blir det tjockare än bara själva golvet.

Är det rimligare att lägga dyrare golv i kök och hall pga slitaget och då stå ut med att det är olika golv i olika delar av lägenheten?
Vad rekommenderas i kök och hall? Vi funderar på fanér men håller det?

Vi har plats att lägga tjockt golv, t.ex. 14 mm parkett i hallen ovanpå mattan men köket är trixigt. Hur gör man normalt - ska golvet in under kyl och frys? Det finns inte plats till någonting under frysen pga överskåp ovanför så vi funderar på att bygga fast frysen (d.v.s. lägga golvet framför så det inte går att dra ut frysen) och hoppas att den inte går sönder...

Även en dörr till ett sovrum är för nära golvet så man knappt ens får plats med tunt fanér eller laminat. Kan man med OK resultat slipa undersidan på en ihålig dörr med folie/sprutlack eller vad det nu är, á la -93? Vi kan tänka oss att vitmåla dörrarna för det blir nog snyggare än den halvtrista yta dörrarna har idag.

Finns det vinylgolv som ser OK ut nuförtiden i träimitation, som man kan löslägga? Om man limmar vinylgolv, hur länge måste man vänta innan man sover i rummet? Vi har en tvååring som det inte känns kul att lägga i limångor..

Tacksam för alla tips på typ och märken! Gärna också tips på vilka klickgolv som går att klicka ihop och inte kräver massor med bankande eftersom vi ska lägga ganska mycket.
 
Jag skulle INTE bygga in frysen utan bygga om överskåpet istället. Frysar går sönder.

Samma/lika golv i hela lägenheten är det som blir snyggast enl. mitt sätt att se på det så jag skulle välja ett golv som är tillräckligt bra för att tåla kök/hall-slitage. Men sovrum och barnrum där möbler och mattor täcker merparten av golvytan kan man annars lägga billigare golv i förstås.
Ett parkettgolv av så hög kvalitet som jag hade råd med eller ansåg att det var värt i en hyresrätt, för 300 kr/m2 får Ni ett tillräckligt bra golv tror jag utan att ha kollat dagspriserna.
Kvaliteten följer priset i princip så ju dyrare dess bättre skarvar som tål fukt och ju bättre fungerande klicksystem vilket ger mindre bankande och snyggare skarv.
Tarkett la vi i vår lägenhet där vi bodde förut, det fungerade väldigt bra i både hall och kök, det är iofs 10 år sen så om det fortfarande gäller vet jag inte. Såg på deras hemsida att dom kallar det "trägolv" och fanns i olika tjocklek.

Har aldrig haft linoleum men det är väl normalt inte nåt kallt golv? Vinyl borde vara ungefär lika i det fallet (har aldrig haft vinylgolv heller lägger parkett, klinkers eller laminat alltid :)), laminat avsevärt kallare men trägolven lika i bästa fall.

Dörren är det minsta problemet, såga bort så mycket som behövs i underkant bara. Ihåligheten i dörren fyller man med den del som man sågar bort Ni förstår hur jag menar när Ni sågat :)
 
Ett tips är ju att fråga hyresvärden om inte de kan tänka sig att förse er med golvet medans ni lägger det.
 
Jag hade lagt in ett mörkt gummigolv av den typ som bla visas i Arga Snickaren. Bättre att bryta helt än att försöka likna befintligt golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.