Köpte nyligen en plasma, något av en snikvariant vad gäller utgångar åtminstone för vi har inte mycket till utrustning. Började leta efter möjlighet att plugga in ett ljudsystem så småningom men det enda jag hittar är vad som ser ut att vara en kontakt för fiber. På en tv?? ok jag är lite gammalmodig och våran förra var en tjocktv :cool: men vad behöver jag för att få ut ljud ur tv'n via fiber?
'optical digital audio output' tror jag det står.
I övrigt har vi bara en hdmi och 2 scart, samt en usb fast där står det ungefär 'for service only' så den kan vi inte använda antar jag.

jag skulle nog kunna läsa mig till en del av detta men manual fick man bara på skiva och läsaren i burken har havererat nyligen :)
 
Med andra ord en optisk digitalutgång. Jag gissar då att TV:n har en inbyggd digitalbox (annars förloras lite av meningen). Hur som helst, i princip vilken hemmabioförstärkare som helst kan du använda. Tror knappt det finns någon på marknaden som inte har åtminstone en optisk digitalingång.

Men allra säkrast är ju att kolla i manualen. De flesta större tillverkare brukar ha dessa för nedladdning via sina hemsidor.
 
Ok där ser man, senast jag var insatt i audiovärlden så var det bara röd och vit sladd som gällde :surprised:

Ska kika på om LG har manualer uppe, tack för tipset.
 
Annars kan du plocka ut ljudet via scarten...
 
Moderna TV:ar och moderna ljudanläggningar har HDMI också.

TV'n behöver väl inte ha inbyggd digitalbox, det räcker väl med att digitalboxen, vilken sort det nu är, har tillräckligt med utgångar!
 
HDMI skickar även ljud digitalt. Har du t ex ett xbox 360 kan du koppla det med hdmi till tvn och sen optisk till stereon.
 
Roary skrev:
HDMI skickar även ljud digitalt. Har du t ex ett xbox 360 kan du koppla det med hdmi till tvn och sen optisk till stereon.
Detta under förutsättning att TV:n har pass-through från HDMI till den optiska utgången. Men det bör stå i manualen.
 
Fast scart till "röd vita" kontakter är väl det smidigaste? Alla stereo aparater har väl fortfarande dom gamla hederliga ingångarna? Eller har jag missat något?
 
Danne031 skrev:
Köpte nyligen en plasma, något av en snikvariant vad gäller utgångar åtminstone för vi har inte mycket till utrustning. Började leta efter möjlighet att plugga in ett ljudsystem så småningom men det enda jag hittar är vad som ser ut att vara en kontakt för fiber. På en tv?? ok jag är lite gammalmodig och våran förra var en tjocktv :cool: men vad behöver jag för att få ut ljud ur tv'n via fiber?
'optical digital audio output' tror jag det står.
I övrigt har vi bara en hdmi och 2 scart, samt en usb fast där står det ungefär 'for service only' så den kan vi inte använda antar jag.

jag skulle nog kunna läsa mig till en del av detta men manual fick man bara på skiva och läsaren i burken har havererat nyligen :)

Skriv gärna vilken tv det gäller. Scart kontakt typ denna är troligen den billigaste lösningen http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=82950883 om det är den du är ute efter.
 
Det spelar för vår del inte stor roll vad som är vanligast på äldre stereos för vi har ingen, vi kör med spotify eller bärbar :surprised:
Det är en LG, 50 PQ 1000 heter vår tv om jag tolkar lappen rätt, jag har inte fått tummen ur om något ännu.
 
Det beror väl i det stora hela på vad det är för ljudsystem du skall koppla in? Det har inte nämnts i tråden, såvida jag inte är blind?

Om du berättar vad för något det är du har tänkt koppla in så blir det lite enklare :)
 
Det vet jag inte ännu, vi får se vad som dyker upp för jag är inte kräsen :)
Det var mer en tråd om hur audio fungerar idag generellt, stenåldersmänniska som jag är :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.