R
:D Ska dock testa med den där 12.7mm först innan jag ger upp..
 
Om du tittar på schablonen i översta bilden på gds-sidan, så ser du hur jag tror den ska se ut om ska ha sockerlådssinkning med hjälp av guidering.
 
Om kammen har den här sekvensen: ½" kam-½"tomrum-½"kam osv. fungerar det med sockerlådan om och endast om du lyckas fräsa ända ut mot kantera på kammen. För det behövs inte en notfräs på ½", det räcker med en fräs som tar ända ut, t.ex. en kopierfräs, alltså med kullagret ända ute vid stålets egg. Hur små såna som finns minns jag inte med en med 8mm skaft och 12mm kullager går utmärkt, för då går du in på ena sidan och ut på andra med knapp marginal, närmare bestämt 0.7mm.

Men jag undrar fortfarande över frågan om instruktionsboken. Har den försvunnit på vägen? Och sen tror jag egentligen inte att det är en kam för det du ska göra, utan för något annat, t.ex. halvförtäckt laxstjärtsfog.
 
R
bigsnucke skrev:
Om du tittar på schablonen i översta bilden på gds-sidan, så ser du hur jag tror den ska se ut om ska ha sockerlådssinkning med hjälp av guidering.
Precis, och det var den bilden o sidan jag hänvisade till i något utav inläggen i trådens inledning. Jag förklarade att det var en sådan lösning jag ville åstadkomma.

Mr Handyman skrev:
Om kammen har den här sekvensen: ½" kam-½"tomrum-½"kam osv. fungerar det med sockerlådan om och endast om du lyckas fräsa ända ut mot kantera på kammen. För det behövs inte en notfräs på ½", det räcker med en fräs som tar ända ut, t.ex. en kopierfräs, alltså med kullagret ända ute vid stålets egg. Hur små såna som finns minns jag inte med en med 8mm skaft och 12mm kullager går utmärkt, för då går du in på ena sidan och ut på andra med knapp marginal, närmare bestämt 0.7mm.

Men jag undrar fortfarande över frågan om instruktionsboken. Har den försvunnit på vägen? Och sen tror jag egentligen inte att det är en kam för det du ska göra, utan för något annat, t.ex. halvförtäckt laxstjärtsfog.
Ja, kammen har sekvensen ½" kam - ½" tomrum - ½" kam, osv.. Instruktionsboken gav inte heller mycket..
 
Mr Handyman skrev:
. För det behövs inte en notfräs på ½", det räcker med en fräs som tar ända ut, t.ex. en kopierfräs, alltså med kullagret ända ute vid stålets egg.
Men då får fräsen/skären vara korta, annars för han väldigt långa "fingrar". Träbiten sitter ju ända upp mot mallen. Åtminstone i normalfallet...

Trådskaparen skulle ju nästan kunna få min instruktionsbok, för efter det här kommer jag nog inte använda min de närmsta tio åren... Dessutom går det mycket fortare att göra sockerlåds"sinkning" på bordsfräsen, då jag kan köra alla på en gång...:D
 
R
Mr Handyman skrev:
Om kammen har den här sekvensen: ½" kam-½"tomrum-½"kam osv. fungerar det med sockerlådan om och endast om du lyckas fräsa ända ut mot kantera på kammen. För det behövs inte en notfräs på ½", det räcker med en fräs som tar ända ut, t.ex. en kopierfräs, alltså med kullagret ända ute vid stålets egg. Hur små såna som finns minns jag inte med en med 8mm skaft och 12mm kullager går utmärkt, för då går du in på ena sidan och ut på andra med knapp marginal, närmare bestämt 0.7mm.
Kan du rekommendera något från ex http://www.toolbox.se/produktlista.asp?path=19n-kat1n med skaft på 6mm?? :)
 
Jag kollade på fingersinkschablonerna till Festool VS 600, och på
bilderna där framgår tydligt att kamspröten på fingersinkschablonen är avsevärt
smalare än mellanrummen, förstås för att tillåta för kopierringens utrymme, det som i den anglosaxiska världen kallas för offset.

Ska jag dra slutsatsen att du inte har någon instruktionsbok?
 
Det var ju inga billiga saker det där, CMT är dyrt, i och för sig väldigt hög kvalitet. Vet inte om priset är bra, men det här är väl det närmaste man kan komma där.

Nej, förresten så fungerar det inte med den. Även om man utgår från att kullagret och fräsen inte är 13mm utan 12,7mm kommer det nog att fungera halvrisigt eftersom kullagret inte kan följa med åt båda hållen samtidigt. Kontakten med sidorna av kammen kommer att vilja röra lagret åt olika håll och det blir nog sådär. Fast det kanske går ändå, men jag tror inte att det är en rimlig investering med så oklara premisser.

Prova med metoden nedan för sockerlådorna och gör laxstjärtar med den kam du har.
 
Redigerat:
Är det sockerlådan man är ute efter så kan man lika gärna göra så här, precis som bigsnucke säger. Med fördel
kan man bunta ihop rubbet med bitar före och efter som förhindrar urslag. Jag
la upp en Sketchupbild på det en gång med jag hittar den inte nu.
 
R
Mr Handyman skrev:
Jag kollade på fingersinkschablonerna till Festool VS 600, och på
bilderna där framgår tydligt att kamspröten på fingersinkschablonen är avsevärt
smalare än mellanrummen, förstås för att tillåta för kopierringens utrymme, det som i den anglosaxiska världen kallas för offset.
Ja, såg dem nu också. Och det verkar vara problemets lösning..! Kamspröten är smalare än mellanrummen. Om det nu inte fungerar med en typ http://www.toolbox.se/visa_en_produkt.asp?path=19n-kat1n-kat2n-kat5n&produkt=3736 som är just 13mm.

Tack för svaret!


Mr Handyman skrev:
Ska jag dra slutsatsen att du inte har någon instruktionsbok?
Skrev jag inte nyss att instruktionsboken inte gav mig speciellt mycket? Alltså har jag en instruktionsbok, men den ger inte speciellt mycket. Väldigt tunn och ytlig.

Ni verkar lite hetsiga idag :D
 
R
Mr Handyman skrev:
Är det sockerlådan man är ute efter så kan man lika gärna göra så här, precis som bigsnucke säger. Med fördel
kan man bunta ihop rubbet med bitar före och efter som förhindrar urslag. Jag
la upp en Sketchupbild på det en gång med jag hittar den inte nu.
Intressant o lärorikt!! :)
 
Oops, det missade jag förstås. Till Festoolen är den faktiskt riktigt utförlig vilket ju är unikt bland Festoolprodukter.
 
R
Instruktionsboken jag fick med mig sade mig verkligen inte mycket.. Men denna tråden hjälpte mig att räta ut en hel del problem.

Nu ger jag mig för ikväll.
 
Jag menade dessutom en "stor" fräs med 30mm spindel...(Lite sent för att kunna skriva tydligt...) På den varvar jag 8 mm notfräsar med 8 mm mellanringar. På så vis görs alla sinkor i en enda passering. Behöver man fräsa en bredare bräda än vad man har notfräsar/mellanringar får man vända och köra från andra hållet.(Lite mätpyssel) Fast det kräver ju tillgång till en vertikalfräs och en förstående fru. Min är inte tyst. Fräsen altså...
 
R
Nu har jag köpt en sinkfräs men det fungerar fortfarande inte. Det blir helt galet.. Skären passar inte alls för varandra när jag försöker sammanfoga dem (och dessutom är de för djupa) :(

Vad är det för fel nu då? Bifogar lite bilder igen
 
  • 4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 5.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 6.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.