Hejsan!

Jag vet att detta kanske är en i princip omöjlig fråga att svara på. men jag ger det ett försök iaf.

Jag har hittat ett gammalt torp som jag är intresserad av och verkligen vill ha (som permanentbostad). Jag har varit och tittat på det och föll direkt för läget och kåken, men inser att det är väldigt mkt jobb att göra på huset! (Se länk till husbeskrivning sen)
Det jag vill ha är en, i runda slängar, totalkostnad för att få huset beboeligt och schysst. Det är vissa saker som måste fixas innan det ens går att flytta dit. Det finns bla inget avlopp. Det är gammal el (måste detta bytas ut?) Halva vinden är oinredd och tom oisolerat vid ett takfönster, vilket ju uppenbarligen både kommer sluka värme och pengar och eventuella fuktskador?
Senare problem är byte utav tak och panel. Takpapp invändigt mm...
Vill i princip veta om det överhuvudtaget är värt att ta ut en besiktningsman ?:)


http://www.maklarhuset.se/ViewObjek...=intresseanmalan&popupWidth=500#mainContainer
 
Utan att ha varit på plats är det svårt att se vad som ska göras.
En vild gissning skulle ligga mellan 200 och 300 000.
Men utan besiktning...
 
Ville mest påtala att det var ett hus helt i min smak. Utan att nu veta vad det skulle kosta att rusta upp det så ser det ut att vara rätt mycket som behöver ordnas.
 
  • Gilla
Martinmutter
  • Laddar…
Ser ut lite som huset jag köpte. Dock så¨hade jag ganska nytt tak.

Du behöver ju gå över de flesta rummen. Nytt tak. Nytt kök Nytt badrum. Förmodligen ny värmeanläggning?

Men 200-300' Om du gör mycke jobb själv skulle jag sagt.

Jag räknade med runt 150' på mitt hus. Då gör jag ALLT själv.
 
Anlita kunnig besiktningsman! Sannolikt har du ett problematiskt badrum (läckande 40 år gamla våttapeter... ) och akuta behov med yttertaket . Grunden verkar okey från utsidan, men i synnerhet denna typ av gradvis moderniserade byggnader kan dölja mycket i sitt kryputrymme. Uthuset sjunger på sista versen, men du bör försöka rädda det även om det kostar en slant. Det behövs för karaktären i din blivande trädgård.

Ja, du bör åtgärda all el i ett samlat grepp. Och innan du tar itu med detta bör du ha bestämt dig för på vilken nivå du ska lägga torpets blivande standard. Vill du ha full åretruntkvalitet tänker du kanske ha ledningarna snyggt inkapslade i väggarna. Vilket i sin tur givetvis kräver att du vet redan från början vilka väggar du ska ha. :)

Alltså: Tänk klart och ta det lugnt! Det ena hänger ihop med det andra. Om du nöjer dig med renoverad bottenvåning och isolering på vindsgolvet bör du ha en totalbudget om 800-1000 Kkr, givet att du inte gör just något alls själv. Detta inbegriper nytt standardkök, nytt badrum, nya rörstammar, nytt elsystem, vattenburen värme, ny isolering, ny trossbotten och nya invändiga ytskikt. Inreda och isolera vinden enkelt utan VVS kostar ytterligare 100-200 Kkr. Rädda uthuset bör du klara för runt 100 kkr.

Markinfiltarion och trekammarbrunn? Jag skulle budgetera 150 Kkr, och eventuellt förhandla med grannen om fortsatt gemensam anläggning.

Skorstenarna riskerar att bli husets tristaste överraskning. Eftersom de stått oanvända är de med stor sannolikhet rivningsmogna. Vill du ha en alldeles så enkel myskamin räcker det därför inte med att installera ny skorsten. Du måste också riva den gamla. Och jag försäkrar att denna typ av jobb gör man helst INTE när man redan bor i stugan...
 
När det står "renoveringsbehov" i en annons från en mäklare är det säkerligen väldigt illa.

Allt beror ju på vilken standard du eftersträvar, men jag skulle tro att renoveringen upp till modern standard kostar ungefär som att bygga ett helt nytt hus av motsvarande storlek.
 
Som Du själv skriver, en omöjlig fråga. Beror ju mycket på vilken klass och kvalitet Du väljer, skiljer 100 000 på "samma" kök tex. beroende på tillverkare. Att Du gör det mesta själv förutsätter jag så det är en materialkostnad mest + lite rörmokare och elektriker kanske.
Skulle vi göra det som vi gjort här hemma skulle ditt torp kosta minst 1 500 000 men köper Du ALLTID det billigaste och väntar på att hitta begagnat kan Du nog göra det för en mille.
Jag delar i övrigt billy_baver:s beskrivning av vad som krävs och ville varna för att vara alltför optimistisk i kalkylen, 2-300 000 i renovering räcker inte! Dessutom blir det oftast dyrare än man trodde och det dyker ALLTID upp grejer på vägen som man antingen måste eller vill göra och som fördyrar. Men vill Du bo där ute runt Grillby så är det ett fint objekt att börja med och Du kommer garanterat att ha fritiden ordnad i många år :) Lycka till! rusta gamla hus e kul :)
 
Klart att det blir dyrt. Men en mille? Det är ett litet hus ändå. 100 000 för att rusta ett uthus? Vi har ju t.ex. vårt till förvaring...

Ett så litet hus kan lätt värmas upp med el och kaminer. Fixa skorsstenarna kanske kostar lite, men var där inte en panna som använts?

Trekammarbrunn med infiltration la vi in för ca. 50 000 nyligen.

Badrummet blir det dyraste helt klart.

Tar du dit besiktningsman kan du kanske, om dom hittar ngt. få det till ett billigare pris!

Golven behöver ju nog bara slipas och oljas t.ex. I taket kanske det sitter ngn fin panel? Panelen utvändigt är det kanske bara några få brädor som behöver bytas? Är det gammalt virke så är det bättre att försöka behålla det! Allting behöver inte rivas och bytas ut, det är ju bara synd! Tar man det i maklig takt kan man ju fixa till det till ett mysigt hus. Men alla vill vi ha olika standard därför är det svårt att ge prisuppgifter.
 
Det visar bara hur olika vi tänker ;) Utifrån min erfarenhet av att ha sett mäklarbilder på hus jmf med hur det sen ser ut i verkligheten gör jag den bedömningen, självklart också utifrån hur ja å frugan rustar hus där vi är i slutet på vårt tredje projekt nu :p
Då handlar det här om att byta tak, byta panel, isolera bjälklag vilket innebär nya golv, isolera väggar och vind/tak, byta fönster och dörrar, nytt badrum, nytt kök, byta all el, byta allt V/A, ny skorsten och en värmekälla ska in och allt man upptäcker som måste fixas när man river ner gammalt. 100 000? lycka till :rolleyes: och då har Du inte börjat med tomten, förråd, garage osv.
Men självklart kan man också byta dom dåliga panelbrädornas nedre del, måla om köksluckorna och köpa vitvarorna på Återbruket, byta dom takpannor som är synligt trasiga, elda i läckande skorstenar, måla om taket i badrummet osv.
Samt allt där emellan, inget är rätt och inget är fel :surprised:
Man kan välja att renovera över lång tid också men dom flesta tröttnar på att bo på en byggarbetsplats och tvingas köpa dyrare än det billigaste alternativet för att bli klara innan vintern :)
Men ett bra förstarenoveringshus kan det nog vara sett till att det inte är så stort, fast det innebär också att man blir tvungen att byta hus eller bygga ut när familjen växer :D färdig blir man aldrig och det är inte heller meningen tycker jag:cool:
 
Jan-Å:

nää, vi tänker verkligen olika:) och det är nog bra för mångfalden tror jag! Jag menade bara att 100 000 till att rusta upp ett uthus, (det var billy bäver som skrev den summan) tycker jag är att ta i. Vi har vårat uthus till förvaring och vi har satt vindskivor av plåt, satt på hängrännor och stuprör, det gick på 6000 har jag för mig. Ett exempel bara.

Panelen på gamla hus brukar vara väldigt bra faktiskt så det är ju inte omöjligt att detta torpet klarar sig på att bara byta lite ruttna brädor.

Menmen, att kunna bo i torpet permanent går ju bra om man inte har så höga krav. Som du skriver så blir man ju nog trött på att ha byggdamm på tandborsten varje dag;-)

Min slutsats är väl helt enkelt att dyrt blir det. Mkt dyrt till och med. Men vissa summor kanske var väl tilltagna. Man ska inte skrämmas! Hihi ;-)
 
nää, vi tänker verkligen olika:)

Vi kanske inte ens tänker så olika i grunden, å ja vill inte alls skrämma nån från att rusta hus de e ju min egen hobby :)
Jag vet bara att jag å kära hustrun aldrig lyckas hålla den där lite billigare linjen :eek: Trots att vi köpt duschväggen av utgående fjolårsmodell i fel modefärg och en felbeställd toastol så försvann dom tusenlappar vi sparade på en tokhäftig kran till det ovanliga tvättstället :p Vi köpte vitt 25x25 kakel på extrapris på Bauhaus till badrummet också men på nåt sätt va pengarna slut när vi va klara ändå :D
 
Eller så kan man bo i ett sakta förfallande hus och bara fixa det akuta i tio år. Undrar om inte det blir billigare i längden?

Avloppet bör väl fixas kanske, 100kkr. Om taket läcker, ytterligare 100kkr. Fasaden med asfaboard och läkt är inte särskilt tålig, men det kan man väl sätta upp nya etappvis.

Badrummet. Om du har tur, så är det inga akuta vattenskador, och om du inte är överkänslig mot fukt och mögel, så kan man stå ut med det som det är. Ställa dit en duschkabin kan ju vara en början. Annars 150 kkr.

Skorstenarna, är de helt utdömda så blir det jonbigt och dyrt. Men du har ju eluppvärmning (som kommer kosta) så det kan amn klara sig utan.

Du får nog räkna med att byta ut alla vitvaror inom några år, de håller inte för evigt. I övrigt är köket inte så snyggt, men det kostar att byta ut allt. Står du ut med att måla över allt så att det ser fräscht ut, och ingen diskmaskin.

Elen ser bitvis modern ut (senaste 40 åren), så det skall väl kanske klara sig. Köp en brandsläckare, brandvarnare och installera jordfelsbrytare så känns det nog bättre.

Vad är tomtens värde där i trakterna?
 
Förresten, än idé kan vara att bygga till en "ryggsäck" med kombinerad farstu och våtutrymme, totalt kanske 15 m2. Får du lite mer plats inne i huset om du river ut befintligt badrum, och så kan du göra om VA ordentligt. Gäller att du få till det lite snyggt förstås.

Blir det billigare än att renovera befintligt, Bävern?
 
Har sett en del renoveringar av liknade, och gör du inget själv ca 1000-1500k beroende på hur du vill renovera (ex göra på det gamla sättet), Annars skulle jag nog satsa 500k och få det klart inom 2 år med mycket eget jobb (20h/vecka) och hantverkare till kluriga moment.

I gamla hus går det åt mycket tid åt att riva ut och fundera ut "hur gör jag nu?".

Problemet är att man inte kan veta innan så rådet om en besiktningman är inte helt fel. Ibland lönar det sig att riva och bygga nytt, för det är i princip det som slutresultatet oftast blir (timmerstommen kvar).
 
Min avsikt var inte alls att skrämmas. Ville bara presentera svart på vitt vad jobbet kostar. Vänd på steken! Om du är händig blir din egen arbetskraft värd lika mycket.

Hur stort är uthuset? Jag utgick från 20 kvm och multiplicerade med 5 Kkr/kvm råttfri och uppvärmd biyta. Målat och klart med nytt lertegeltak och fräscht plåtslagarjobb...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.