Hej
Vi är i tagen att bygga en bastu i källaren. Vi har kikat lite på ett särskilt aggregat från Pajala svetts teknik ab och undrar om det finns någon med erfarenhet från detta. Det är tydligen så att det inte blir varmare än ca 50 grader inne i bastun men skillnaden är att det är mycket hög luftfuktighet. 50 grader känns lite lite, vad säger ni?

Mvh Björkis
 
Vi har haft pajalasauna sen ja lärde mig gå och har aldrig badat i bättre bastuvärme..förutom vedeldat givetvis, sen har man stängd lucka då man värmer så de går snabbt, å som sagt mkt fuktigt till skillnad mot tex tylö som känns mer som en kupevärmare i en garderob.. kommer bygga bastu i mitt hus nu och beställer en pajala sauna!
Lycka till
 
Ja, 50 grader kändes lite. Jag tillhör förvisso dem som hellre bastar med hög luftfuktighet och lite lägre temp, men jag vill nog ändå ha runt 65 grader.
 
Jag har bastat i bastu med Pajalaaggregat och måste säga att jag är imponerad. Mycker trevligt. Köprekomendation utfärdas!
 
Tackar!! Nu är Pjalaaggregatet beställt!! Väntar med späning men ska bara fixa fönstren... och det innebär både ett och två gråa hårstrån sen är det invigning
 
Blev du nöjd? Var beställde du från? Vad fick du ge?
 
U
Som norrbottning ser man nog mer av dessa än av några andra tillverkares modeller. Men det är inget trolleri bakom Pajala-aggregaten utan bara ett ordentligt tilltaget magasin. Det innebär lite tillspetsat att du kastar vatten på het sten i stället för, som med vissa konkurrenter, på heta elslingor med stendekor. Effekten blir en bastu med ordentlig fukthalt, så nära känslan av vedeldad man kan komma och åtminstone i mitt tycke den i särklass bästa lösningen om man måste ha el. Locket hjälper till att snabba på uppvärmningen av magasinet, den enda egentliga baksidan med mycket sten.

Varför det snackas om låg temperatur med dessa aggregat har jag aldrig begripit. Man ska hålla i minnet att samma temperatur i grader kan upplevas enormt olika beroende på luftens fukthalt - och det är definitivt inget problem att basta ut sig själv ur en bastu med Pajala-aggregat, om man är lagd åt det hållet.

(För sökande och avdelningen onödigt vetande: i princip identiska aggregat såldes för evigheter sedan också under namnet Tobe, om någon minns.)
 
Mikael_L
Hade ett Pajala-aggregat i min ungdoms hus.
Har i minnet att nånstanns vid 55-65 grader kunde inte en kotte sitta kvar i bastun. Själv kunde jag å andra sidan långbasta i simhallens "vanliga" bastu med sina 75-80 grader.

Så helt klart stämmer det, det där med fukthalt och upplevd värme.
 
Mina föräldrar, som uppväxta tornedalingar i Pajala, skaffade naturligtvis ett Pajalaaggregat till vår bastu trots att vi växte upp i södern (Umeå). Jag kan garantera att det inte är några problem att få upp en värme så att det skrämmer den mest härdade finne på flykt! :)
 
Har ett Tylö/Kastor Megaline 8 Kw med 30 kilos stenmagasin av just den anledningen att jag gillar rejält hög luftfuktighet. +60% är kravet och numera med detta aggregat kan jag åstadkomma detta vid väsentligt lägre temperatur än med familjens gamla vanliga Tylöaggregat som krävde rejält påställt aggregat för att inte stenarna skulle bli svala efter hård badkastning. Nackdelen då var att man fick sitta på nedersta laven i början pga att det var så varmt och blev olidligt första 10 minutrarna efter att man höjt luftfuktigheten. Med Megaline aggregatet så funkar önskad temperatur direkt efter 45 minuters uppvärmning av bastun. Bastar jag då en timma eller däromkring vid temp 70 grader eller mer så kan jag direkt slå av aggregatet och ändå kasta vatten under hela badet utan att det kommer ut i botten mellan stenarna. Diggar det stenhårt! =)

//Rob
 
Nu kör jag visserligen vedeldat men jag tycker det är optimalt med ca 50-55 grader och sen ligga o pendla 60-90% Rh med vattenkastning, bränner bra :)
 
Redigerat:
Jodå det har kommit men det är inte installerat ännu - men snart!! Bastade hos go´vänner här om veckan och det var ett pajalaaggregat helt underbart skön värme. Mycket nöjd fast vår egen ännu inte är invigd...
 
Beställer man direkt från dem?!
Hur stora har de, prisbild på en 9 kW?
 
U
Tror enda modellen är på 6 kW. Men kontakta företaget och fråga, vet jag:

http://www.svetsteknikipajala.se/1.html

(Här ser jag också varför det är så mycket snack om låg temp med de här aggregaten. De skriver ju själva så på hemsidan...nåja, det är alltså snarare så att man k-a-n ha låg temp men också rejält varmt.)
 
kuriosa är att min far har svetsat ihop dessa agregat på sin praktiktid på maskinteknik nån gång på 70talet.

Här uppe i norr finns de bara Pajalasauna aggregat hos dom som använder bastun till de den är tänkt å inte bara hänga tvätt i,

kan inte förstå hur man sätter in ett tylö för 1000kr när man lagt ner möda och pengar på bastubygget.. som å stoppa in en kupevärmare ju.

för de fina med pajalasauna är ju inte bara de stora stenmagasinet på 50kg som gör att de blir grymt fuktigt utan även de välisolerade väggarna och locket, så när man värmt upp aggregatet(tar ca30min) så är bastun fortfarande sval å när du öppnar locket å kastar på så blir de ruskigt mycke ånga sen stänger man av aggregatet när man bastat en stund å har ändå ca 30min bastning kvar innan stenarna börjar svalna.. borde va energisnålt tycker ja..
jaja nu har ja gjort tillräckligt med reklam men iaf de finns två sätt att basta.. vedeldat eller pajalasauna=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.