Jag har för mig att man skulle byta olja i kompressorn efter att ha kört denna någon vecka eller månad. Nu minns jag inte och jag har kört för fullt i 5 månader utan att byta.

Någon som vet om det är viktigt att byta oljan?

Kompressorn är en Harald Nyborg variant för tusenlappen.
 
Första bytet är nog viktigast då det alltid blir mest lösnötta partiklar från början, ut med skiten och in med ny frisk olja så torde du förlänga livslängden på maskinen.
 
storkarp skrev:
Jag har för mig att man skulle byta olja i kompressorn efter att ha kört denna någon vecka eller månad. Nu minns jag inte och jag har kört för fullt i 5 månader utan att byta.

Någon som vet om det är viktigt att byta oljan?

Kompressorn är en Harald Nyborg variant för tusenlappen.

Første gangen skal oljen byttes innen kort tid. Etter det sjekker man oljenivået regelmessig og skifter ca 1 gang år eller noe sånt avhengig av bruken. Ser oljen grå ut eller på annen måte ser dårlig ut så bytter man den.
 
Milkshaken
Vad ska det vara för olja? Jag har inte bytt olja nån ggn än, trots att min biltema är sen 2006, och normalanvänd.....
Dock är jag noga med att dränera den..:)
 
Vad ska det vara för olja? Jag har inte bytt olja nån ggn än, trots att min biltema är sen 2006, och normalanvänd.....
Dock är jag noga med att dränera den..
SAE 30 brukar rekomenderas,själv kör jag med SAE10/30 eller var det 20/40 och det funkar ochså.Har bytt olja två ggr sen 1991.(2cyl BIAB,3kw)
 
Du får olje det står kompressor på. Siden smøringen fåregår ved at veiva plasker så kan det lett skumme. Kompressorolje er bedre egnet mot skumming og er å anbefale. Får du på biltema osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.