Hej!

Anhållet finns säkert att köpa, det här är en variant som Du kan tillverka själv. Med anhållet fungerar styrskenan som en vinkelhake, och kapning av ett ämne förenklas.

pic00134dl4.jpg

Plattjärnet används vid skarvning av styrskenor. Här kompletterat med en bit plywood.

pic00135cw5.jpg

M6 skruv mellan trä och plattjärn. Två ytterligare skruvar låser fast plattjärnet mot skenan.

pic00136ds3.jpg

Efter kontroll av att vinkeln är rät (engångsåtgärd) kan Du nu snabbt lägga skenan på plats och kapa. Du slipper mätning med vinkelhake.

per
 
någon som vet om det finns ett sånt här anhåll att köpa?
varför är din skena svart?
 
matte2k skrev:
någon som vet om det finns ett sånt här anhåll att köpa?
Nej det finns inte att köpa, inte av Festool iallfall. Det finns ett ställbart anhåll, men det är inget så jättebra för 90 graders snitt enligt min mening. Är bra att använda som smygvinkel, men för upprepade 90 graders snitt är pernittas modell mycket bättre.
 
Den var bra, någon som vet hur korta Festools kortaste skenor är, känns som man skulle ha nytta av en mycket kort skena kombinerat med ovanstående anhåll...

/A
 
Det finns i alla fall en som är 800mm, men de är ju lätta att kapa av. Lägg den i kapen och kör.
 
De kortaste skenorna är 800mm, men de går naturligtvis att såga av.

Dewalt har en modell av pernittas vinkel som även passar på festools skenor.

EDIT: Oj, nu var jag sen
 
Visst går det att dela en skena, men för en sån manick, verkar det inte lika bra att skruva ihop två lister på en bit MDF t.ex. 10mm, en för sågen att åka på och en på undersidan att lägga mot brädan som ska kapas?
 
Jo, jag har gjort en sån. Och visst, den funkar helt ok. Men det vore inte fel att få splitterskydd genom skenan och möjlighet till längre 90-gradiga kapningar (även om man då kanske ändå inte litar på vinkeln i kapanhållet, minsta avvikelse märks ju mycket på typ 1400 mm...).

Dock verkar Dewalt-anhållet inte alltid vara 90 grader (se http://festoolownersgroup.com/index.php?topic=5856.0) .

Fler alternativ diskuteras här: http://festoolownersgroup.com/index.php?topic=7436.msg74966#msg74966


Håll med om att det borde finnas en FS400 med integrerat vinkelanhåll med säkert stopp på 90 grader....

/A
 
Skenan på inlägg 1 är 800 mm. Plywoodbiten kan naturligtvis flyttas till längre skena.

fototeknik003.jpg
Kortast användbara skena bör vara 500 plus materialets bredd. 800 mm är därför ganska lagom.

http://www.toolstop.co.uk/dewalt-dws5026-clamps-for-guide-rails-p5173

Såg den här för 387;- hos Toolstop. Hos Biltema kostar en snabbtving med motsvarande funktion 20:- plus en kort bit plattjärn och lite svets.

fototeknik001.jpg fototeknik002.jpg

Fungerar bra om man nu vill klämma fast skenan.

Skitväder i Karlstad idag och då får det bli lite sånt här pyssel.

per
 
Såna tvingar har jag med gjort, men med tvingar från byggmax. Funkar, förutom till skenorna, bra även för att spänna fast saker i ett Bosch GTA3700, fast vill man ha det perfekt där kan man nog göra en lite bredare fot, och ska man köra vibrerande slipmaskin håller inte den tvingtypen fast arbetsstycket tillräckligt bra. Kan även meddela att DeWalt-vinkeln som det skrivs om tidigare i tråden även passar på Makitas skenor.
 
Jag ser inte bilderna i denna tråden - någon som har samma problem?
 
Samma här. Kan man inte se bilder i såpass här gamla inlägg?
 
Att en bildfil eller likvärdigt skulle ligga kvar med samma adress i över 10 år brukar inte vara vanligt. Konton avslutas, adresser ändra mm mm mm. 10 år är en lång tid på internet......
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.