Jag har planerat att bygga ut mitt hus från 1979 med ca 40 kvm och har idag en krypgrund. Jag inspekterar den årligen och den känns fräsch, ingen dålig lukt eller så, men fukthalten är oroväckande hög sommartid och jag inser att jag i förebyggande syfte måste fixa någon typ av avfuktningslösning, sorptionsavfuktare eller termisk avfuktare typ Trygghetsvakten. Jag har dock syllventilation, inte kattgluggar, så Trygghetsvakten kanske inte blir en så ekonomisk lösning som de vill påstå eftersom värmekudden den skapar förmodligen inte stannar kvar i krypgrunden lika bra som när man har kattgluggar.

Hur som helst, min fråga är om jag ska satsa på krypgrund eller platta till utbyggnaden. Platta känns spotant som en säkrare lösning just p,g,a, problemen som krypgrunder kan få, å andra sidan skulle jag kunna utgå från varmgrund redan från början och göra utbyggnaden helt tät, täta befintlig syllventilation på gamla delen och sen sätta in en sorptionsavfuktare och på så sätt säkra hela grunden. Kan det uppstå problem när man bygger platta intill krypgrund?
 
Bumpar denna fråga eftersom jag har samma fundering.
 
Jag har inte byggt ut än så jag är också tacksam för synpunkter. Det lutar dock åt platta med alla fördelar det innebär.
 
Jag isolerade min grund. limmade cellplast på grundväggarna och blåste in cellplastkulor som ligger som ett täcke (20cm tjockt) på marken.
Tidigare hade jag en RF på över 75% (sommarhalvåret). Efter metoden har RF varit som högst 58%. Ett billigare alternativ då man ej har en kontenuerlig kostnad som ex en sorptionsavfuktare innebär. Dessutom höjs temperaturen i grunden vilket innebär varmare golv - lägre uppvärmingskostnader.
 
Jag har faktiskt konsulterat en grundläggare sen jag ställde frågan, och han rekommenderade att fortsätta med krypgrund, men det var nog specifikt i mitt fall p.g.a. den tidigare lite ovanliga konstruktionen (bl.a. extremt lång spännvidd på grundbalkarna). Jag fick bygglov tidigare i veckan och kommer att köra på med projektet under vintern.

När det gäller klimatet i grunden så installerade jag en sorptionsavfuktare + bytte all byggplast och tätade ventilationen under sensommaren. RF sjönk från 95% till <70% på två dygn... Avfuktaren jobbade en del de första veckorna för att få ut fukt från virke etc men under oktober har den i princip inte avfuktat alls (har elmätare uppe så jag har koll på den). Känner mig mycket nöjd med lösningen, det blev en Acetec PD250.
 
d00m skrev:
Jag har faktiskt konsulterat en grundläggare sen jag ställde frågan, och han rekommenderade att fortsätta med krypgrund.
Bra beslut. Jag har sett flera trådar att folk rekommenderar platta på mark vid tillbyggnad, även om den gamla delen har krypgrund eller til och med källare. - Men också flera trådar om folk som har fått problem med fukt i källare men ej kan dränera om för det ligger en tillbyggnad med platta på mark mot källarväggen..... surprise!


Mvh/Abbe
 
Just det, något att tänka på för de som har källare. Nu när jag har avfuktare så kan jag dessutom bortse från riskerna med en krypgrund och i stället se fördelarna som att det är lätt att dra el m.m. Nu ska jag inte ha vatten i tillbyggnaden (eftersom det är är ett musikrum) men där finns det ju också en uppenbar vinst med krypgrund om något går sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.