NR 1:
Min fina tvättstuga
mysterier001.th.jpg

Bakom tvättmaskinen (den högra maskinen) går en slang ut genom väggen
mysterier002.th.jpg
Under marknivå. Vad kan det ha varit till? Ett separat avlopp för tvätt eller vadå?


NR2:
Min vattenförsörjning
w1408.pngmysterier003.th.jpg
Att jag kanske bör dränera huset kan vi blunda för för tillfället:)

Här syns pumpen och inkommande rör så Ni inte tror jag driver med Er.
mysterier004.th.jpg

Men här finns ett rör till!
mysterier007.th.jpg
Precis bakom röret så är en slang nedgjuten också där den svarta kabeln som inte är inkopplad syns framför den vita dosan.
Denna kabel var inkopplad och drog konstant närmare en ampere. Alltså inte över någon brytare.
Jag frågade förra husägaren vad det kunda vara men hon visste ingenting, hon ringde i sin tur den hon köpte huset av men han visste ingenting heller, De som byggde huset har kilat vidare.
Har huset haft 2st brunnar eller vad?

Det har också en tryckvakt, och röret är pluggat som synes. Notera gärna VP-röret som går efter väggen med.
mysterier009.th.jpg


Här mynnar VP-röret ut. I hallen en våning upp. Högt upp i en garderob.
mysterier010.th.jpg
Den är inte inkopplad i någon ände.

Ideér och spekulationer mottages tacksamt.
 
Slangen ser ut som vårt inkommande vatten. Framgår inte hur Ni bor. Kan fastigheten har haft eget vatten tidigare och har kommunalt nu?? och svarta slangen är det gamla vattnet vilket skulle förklara tryckvakten också. Kabeln skulle i så fall kunna vara en värmekabel till vattenslangen för att inte vattnet ska frysa på vintern.
Kanske??? ja e inte röris, tvärtom är det ett av få jobb jag lejer bort :) men en spekulation e de alla fall :)
 
Nej, jag har eget gott vatten. Den svarta slangen sitter i tvättstugan. Mysteriet nr2 utspelar sig i pannrummet, det var jag kanske otydlig med.
Allt i pannrummet är nedgjutet och ingenting ser ut att vara nyare gjort än något annat. Inga tecken efter uppbilning eller omgjutning någonstans.
Att det skulle kunna varit till någon värmekabel har jag faktiskt funderat på, men huset byggdes för 50 år sedan, kan jag ju tillägga, fanns värmekablar då? men man drog nog frostfritt när man bygger nytt antar jag. Jag har 25 meter ner till berg. Ingenting verkar ha gått sönder sedan jag kopplade bort kabeln iaf.
 
I det där lilla huset ute på gården har du nog en gammal pump och ett element på 200 W. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.