Hej!

Som säkert så många andra Älvsbyhusbyggare så märker man eftersom vad man "glömt". I vårt fall gäller det TV och tele. Varje vecka har sina "bryderier" och allt eftersom vårt hus nu blir färdigt så märker man nya saker som man måste lösa.

Det vi nu inser är att vi fått tomdosor för tv-antennuttag, dvs ett hål i väggen med en tom plastdosa i på ett par ställen, samt teleuttag dvs hål i väggen med plastdosa och kablar som hänger ut.

Vi har totalt missat att det var ett tillval man skulle göra för att få färdiga antennuttag samt teleuttag så nu undrar vi hur man "drar in" detta, hur mkt det kan kosta och om man kan göra det själv? Är det något man måste "riva upp" väggen för att fixa? Dvs bör man få det gjort innan tapeter är påplats för att slippa förstöra dem?

Totalt okuniga är vi vad gäller sånt.

Tacksam för svar!

 
Jag tror inte att det finns som tillval.....men elvsbyhus betalr för att telejack......vi frågade samma kille som skulle koppla in det om han även kunde koppla resten (7st) samt dra om första jacket till det rum vi skulle ha ADSL. Har för mig att det kostade en femhundring.......Älvsbyhus hade redan betalat den dyra kostnaden som var framkörningen.
 
Telejacken kan ju han som kopplar det första hjälpa er med.
Vad gäller antennuttagen så går det ifrån plastdosorna tomrör upp på vinden med en röd hatt på, dra bara antenn kablen ifrån antennen och ner i rören och sätt sedan dit uttaget eller täckbrickan i plastdosan. Ni måste inte riva upp någonting, och ni kan lugnt tapetsera och göra detta när ni känner för det.

Kristoffer
 
Du har räddat helgen! :D

Tyvärr är ju allt färdigkopplat, dvs montörerna är klara och till veckan kommer tapetserarna.
Men vad skönt att du säger att inget behövs rivas upp. Har våndats hela helgen. Om det är rör kopplade till tomdosorna så är det alltså enkelt att bara dra kablarna där igenom och till den antenn man ska ha om jag förstår dig rätt?

Vad gäller telejacken, där hänger det kapblar ut från dosorna. Är det "bara" att koppla fast de i en täckbricka/uttag?

 
Japp. Bara koppla :)

Det vi ångrar nu är att vi inte valde till fler uttag...Ändå la vi till en del.
 
Japp du förstår rätt, ifrån anntennen,ner i rören, ut i dosorna med antingen uttag eller bara täckbricka. ;) (täckbricka kan man använda om man t.ex. har antennen liggandes på vinden då uttagen försvagar signalen ifrån anntennen, istället drar man kabeln direkt till tv:n för att slippa det signaltappet)

Telejacken e bara att koppla men det fixar eran telekille.

 
ligger de dragarkabel i rören för t.ex. antellkabel??
 
Man behöver ingen dragkabel för antennkabel........röret från vinden går rakt ner till tomdosan!

Vi har två tomrör till varje rum! (Nätverk och antenn kabel)
På vinden har jag ett stort korskopplingskåp där jag kommer att fylla med tekniksaker *ler*

/Dick&Christina
 
Hmm....Har Du mer ingående detaljer hur Du tänkt dig? Sitter och funderar på hur jag skall kolla ihop mitt blivande nätverk.... :-/
 
Jag är inte klar än med installationen, men jag återkommer när jag är klar med projektet.
I skåpet på vinden tänker jag samla följande saker: adslmodemet, routern, larmcentralen eventuellt radioenheten för trådlöstelefon. Beror lite på hur mycket störningar den skapar(den är ju digital!)


/Dick & Christina
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.