Vi är just i början med vårat husbygge och vi bygger med ekeforshus.
Finns det någon annan som byggt med dem, vad har ni då för erfarenhet av dem?
 
Hej Lejasing, har inte byggt men haft lite kontakt.

Vi tyckte husens planlösning (Ekonomen 114) såg ovanligt bra ut.
På försommaren frågade vi efter pris på ett hus, fast spegelvänt och med 38 gr taklutning (std är 27 gr på enplanshus).

Efter lite tjat fick vi priset på std-huset.
Kostnad för ändrad takvikel skulle de offerera efter sommaren.
Nu är det oktober.
Vi har intte hört ett knyst.

Lustig säljare.

//KoW
 
precis min erfarenhet av dom åxå.
väldigt besviken på deras nonschiga attityd.
jag har väntat svar i ett år och dom få svar jag fick var hur svävande som helst.
tittar idag på vårgårda samt värsåsvillan,och hoppas kunna bestämma mig någon gång
 
Hej, vi har eventuellt planer på att bygga med Ekeforshus och den säljare som vi har kontakt med har grymt tålamod med oss. Vi har bara haft mailkontakt men fått en massa olika kalkyler (på två olika hus) mailade och tillomed fått svar på kvällen efter "arbetstid".

Kan tillägga att detsamma gäller säljaren på LB-hus här i Västerås (grymt tålamod).

Andra företag som vi haft/har kontakt med är Smålandsvillan, Myresjöhus och Mälarvillan. Dessa har också varit väldigt bra.

Tillbaka till Ekefors, huset vi kollar på nu är Modern 147. Nån som byggt?
 
nybyggd skrev:
precis min erfarenhet av dom åxå.
väldigt besviken på deras nonschiga attityd.
jag har väntat svar i ett år och dom få svar jag fick var hur svävande som helst.
tittar idag på vårgårda samt värsåsvillan,och hoppas kunna bestämma mig någon gång
Vad tråkigt att du fått så dåligt bemötande. Såg att du också bor i jönköpingsområdet..då borde det vara samma säljare. Vi tycker att säljaren är jätte bra och var jätte snabb med att svara och ge oss en offert. Nu har vi just börjat bygga med allt flyter på som det är sagt. Huset kommer på torsdag då får vi se om det är det vi beställde:)
 
Lejasing skrev:
Vad tråkigt att du fått så dåligt bemötande. Såg att du också bor i jönköpingsområdet..då borde det vara samma säljare. Vi tycker att säljaren är jätte bra och var jätte snabb med att svara och ge oss en offert. Nu har vi just börjat bygga med allt flyter på som det är sagt. Huset kommer på torsdag då får vi se om det är det vi beställde:)
det var säljare på kronoberg den gången,jönköping var på semester.
 
Lejasing skrev:
Vad tråkigt att du fått så dåligt bemötande. Såg att du också bor i jönköpingsområdet..då borde det vara samma säljare. Vi tycker att säljaren är jätte bra och var jätte snabb med att svara och ge oss en offert. Nu har vi just börjat bygga med allt flyter på som det är sagt. Huset kommer på torsdag då får vi se om det är det vi beställde:)
Hej, vilket hus bygger ni? Vore kul att få se lite byggbilder :)
 
Gr3fweN skrev:
Hej, vilket hus bygger ni? Vore kul att få se lite byggbilder :)
Vårat hus är lite special..Det är ett ekonomen 134 i grunden men det är funkis och så har vi gjort om planlösningen helt och valt andra fönster och flyttat fönster.
Gå gärna in på min blogg http://linalillalina.blogg.se
Den handlar inte bara om huset men det finns bilder där på planlösning och bygget.
 
Lejasing skrev:
Vårat hus är lite special..Det är ett ekonomen 134 i grunden men det är funkis och så har vi gjort om planlösningen helt och valt andra fönster och flyttat fönster.
Gå gärna in på min blogg [länk]
Den handlar inte bara om huset men det finns bilder där på planlösning och bygget.
Vad spännande, nu blev jag sugen på Ekonomen 142 (funkis) igen (kollade på den först men gillade inte köket). Och så har ni fått in ett loft också.

Blir till att dra in planlösningen i photoshop och trixa lite :)
 
Gr3fweN skrev:
Vad spännande, nu blev jag sugen på Ekonomen 142 (funkis) igen (kollade på den först men gillade inte köket). Och så har ni fått in ett loft också.

Blir till att dra in planlösningen i photoshop och trixa lite :)

Japp, vi har fått in ett loft oxå..Annars är det ju bara yta som man inte använder.
 
nybyggd skrev:
det var säljare på kronoberg den gången,jönköping var på semester.
Tycker att du ska ta kontakt med Ninni Hellqvist på ekeforshus.
ninni.hellqvist@ekeforshus.se

Om ni inte redan bestämt er för något annat husföretag.
Hoppas ni blir lika bra bemötta som vi blev.
 
Vad kul att äntligen hitta en aktuell tråd om Ekefors :) Vi står i valet och kvalet mellan dem och Björklidenhus, båda företagen tittar på vår tomt denna vecka och sen får vi se vart vi hamnar i kostnader... Ekeforshus är helt klart vår favorit, men drar det iväg för mycket får vi kanske nöja oss med Björkliden...

Nä nu dags att sova och sluta surfa, lätt att fastna när man sitter med en liten som inte vill somna :)
 
Camilllla84 skrev:
Vad kul att äntligen hitta en aktuell tråd om Ekefors :) Vi står i valet och kvalet mellan dem och Björklidenhus, båda företagen tittar på vår tomt denna vecka och sen får vi se vart vi hamnar i kostnader... Ekeforshus är helt klart vår favorit, men drar det iväg för mycket får vi kanske nöja oss med Björkliden...

Nä nu dags att sova och sluta surfa, lätt att fastna när man sitter med en liten som inte vill somna :)

Vårat hus står nu på plats och utsidan är klar...De har börjat med insidan och som det verkar, verkar det gå som det ska. En dålig sak jag vet är att de skickar med för lite material så snickarna blir inte klara med det de håller på med. Våra snickare får åka och handla brädor och annat själva om de vill bli klara. De får mer från ekeforshus men då får de väntar ett par dagar på leverans. Detta berör egentligen inte oss som byggherrar eftersom det ska stå klart när det ska vara klart annars får de böta.
Annars har jag inget jätte negativt att säga..det är lite små saker här och där men det tror jag det är hos vilket husföretag som helst.
Vi ritade om vårat hus som är ett ekonomen 134 i grunden och man får göra det exakt som man vill...så vårat ser inte alls ut som det längre.
Du får gärna gå in på min blogg och titta lite så kanske du får lite inspiration: http://www.linalillalina.blogg.se
 
Fick ni ett fast pris på ert bygge? Ekeforshus grundentreprenör har nu kollat på vår tomt och tycker det ser bra ut så som vi förstår det får vi ett fast pris med i princip inga extra markarbeten alls... Kan det bli bättre? Det borde väl också betyda att OM nåt dyker upp gäller ändå det fasta priset?

Vi är ganska säkra på att vi väljer Ekefors (ekonomen 142 förlängd så kök och vardagsrum blir större och totalytan blir 151) så det är väl egentligen bara att börja ordna med bygglov..!
Det som till slut vägde tungt över Björklidenhus var
1. Det fasta priset, Björklidenhus säljare trodde snarare på 150 000 extra i grundkostnad vilket raserar det prisvärda hos Björkliden.
2. Totalintrycket och standard. Vi blev helt enkelt mer imponerade av det Ekeforshus vi tittade på än Björklidens.
3. Möjlighet till tillval och ändringar. Hos Björklidenhus är det mycket som inte går och mycket som är dyrt att välja till om man vill. Vi blev lite oroliga över att Ekeforshus säljare svarade på de flesta av våra funderingar med "det kostar inte så mycket extra", men när vi nu fick offerten visade det sig att det kostade verkligen inte så mycket extra..!
 
Camillla84: det har dykt upp ett ganska stort problem som jag tycker ni ska fråga säljaren innan ni skriver på. Ingår dragning av tele,data och antenn i priset för elektriken. Det verkar tyvärr inte som att det gör det i vårat fall då vi kanske får betala extra för att kunna prata i telefon och använda internet och titta på tv. Det kan vara så att det bara ingår tomrör och inget i dem. Kolla upp med eran säljare innan för det kan kosta lite grann extra som man inte räknat med. Vi ska får svar idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.