Hej

Jag renoverar ett vardagsrum i ett 70-talshus och har planer på att samtidigt byta fönster och altandörr.
När jag nu plockat bort lister runt fönstren visar det sig att det inte är några reglar alls mellan fönstren altså ett hål på totalt 5x0.9 = 4,5m i husets långsida (enplanshus).
Kan jag förutsätta att fönsterpartiet är bärande? Eller skulle det kunna vara på något annat sätt?

Nya fönster (om jag har förståt det rätt) är inte avsedda att vara del i bärande konstruktion, fungerar det ändå? Vad är problemet har nya fönster sämre bärighet?
Det är fasta fönster jag ska byta till. Dagens är öppninsbara.

Kan man sätta in bärande vertikala reglar i öppningen och byta fönsterdimension? (3x110 istället för 4x90)
Om det fungerar är det någonting som en snickare kan göra eller måste en ingenjör räkna på hållfastighet mm?

Finns det någon här på forumet som har en liknande konstruktion och som bytt fönstren?

Jag bifogar en bild på fönsterpartiet.

/Mikael
 
  • fonster.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tror inte att dina fönster är bärande, utan det finns ganska säkert en bärande balk ovanför fönstren. Visst kan du sätta in stående reglar mellan fönstren om du vill gardera dig och visst kan du sätta in två eller tre fönster i stället för dagens fyra. Jag skulle nog valt två.
 
Bror skrev:
Jag tror inte att dina fönster är bärande, utan det finns ganska säkert en bärande balk ovanför fönstren. Visst kan du sätta in stående reglar mellan fönstren om du vill gardera dig och visst kan du sätta in två eller tre fönster i stället för dagens fyra. Jag skulle nog valt två.
Utan att ha någon kunskap om balkar, skulle det inte bli en rktigt saftig balk om den ska bära takstolar mm över 4.5m?
 
Ja, det är möjligt att det kan bli en saftig balk, nu vet jag inte hur brett huset är, eller om det finns någon bärande mellanvägg, så vilka laster som förs ner vet jag inte.
Jag har däremot inte sett något 70-talshus där fönstren har varit en bärande del av konstruktionen. Om det mot förmodan är så att fönstren är bärande bör det synas på hur de är monterade.
 
Vi har bärande fönsterkarmar (hus byggt 1966). Det syns ganska tydligt eftersom karmreglarna fortsätter uppåt och nedåt om man plockar bort listerna. Dessutom finns det inget annat som håller upp taket längs husets hela långsidor...

I vårt sommarhus har vi ett fönsterparti som ser mycket likt ut det på bilden. Den består av en platsgjuten armerad betongbalk som spänner över 4.5 m (3 x 120 cm panoramafönster samt 90 cm glasdörr). Den är inte helt självbärande utan delar lasten tillsammans med tre vertikala träreglar mellan fönstren, enligt konstruktionsritningen.

Slutsatsen är väl att det är svårt att veta säkert. En ledtråd borde man väl få om de gamla fönstren sitter inspända? Ett alternativ till nya fasta modulfönster, som dessutom kanske blir både billigare och snyggare, kan vara att sätta in reglar och måttbeställda glaskassetter.
 
Karmreglarna fortsätter inte uppåt eller neråt men alla fönsten och dörren är monterade utan någon drevmån, kloss an mot dom liggande reglarna över och under fönstren.

Hmmm få väll riva ner gipsen ovanför fönsterpartiet eller ta hit någon för säkerhets skull?....
 
Är huset platsbyggt eller är det ett monteringsfärdigt? Är det ett monteringsfärdigt och du vet vilket är det säkert någon här på forumet som har erfarenhet av just den hustypen.
 
Dom inta vara bärande,men såga av en karm itaget,montera den nya, kila fast den,sedan karm nr2,osv
 
Huset är från 1972 och på dom ritningar jag har står det AB CAVO-HUS samt Åseda Hus båda i Vetlanda.

Jag har rivit lite mer i väggen och den verkar vara byggt med 90cm breda "moduler" där fönstret är en del av modulen.
Det ligger ingen extra balk ovanför fönstersektionen utan en modul med fönster och reglar går enda upp till hammarbandet (heter det så? balken som takstolarna vilar på).

Jag bigogar en risig på en sektion.

Rött = Fönster
Blått = Reglar
Grönt = Plywood

Hur skulle detta fungera om fönstren inte var bärande?
 
  • fonster.gif
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De är bärande till 100%... nästan mer regel än undantag i vardagsrum från 70-talet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.