1 439 läst · 6 svar
1k läst
6 svar
Dålig ljudisolering i Myresjöhus?
Jag har ett snart två år gammalt Myresjöhus som är dåligt ljudisolerat i ytterväggarna. Det hörs när bilar kör förbi och när folk pratar på andra sidan gatan, 20 meter bort. Dessutom hörs varje regndroppe som träffar fönsterblecket. Fasaden består av lockpanel och det är treglas isolerfönster.
Är detta normalt eller är det andra som har Myresjöhus som känner igen detta?
Vad kan orsaken vara, det är ju trots allt mycket isolering i väggarna? Kan det vara bristande drevning? Myresjöhus använder enligt uppgift inte drevning med isolering utan gummilist.
Vad kan jag göra för att få Myresjöhus att åtgärda detta?
/Anders
Är detta normalt eller är det andra som har Myresjöhus som känner igen detta?
Vad kan orsaken vara, det är ju trots allt mycket isolering i väggarna? Kan det vara bristande drevning? Myresjöhus använder enligt uppgift inte drevning med isolering utan gummilist.
Vad kan jag göra för att få Myresjöhus att åtgärda detta?
/Anders
Du kan antagligen inte göra så mkt, pga att i din leveransbeskrivning/konstruktionsbeskrivning av huset, som du angatligen skrivit på, så står det hur de isolerar väggarna och vad som ingår...
Det är inte så att du har ventilerna för "till-luft", fullt öppna, som gör att du hör så mkt ljud utanför huset? Kan du härleda till var ljudet hörs mest - vid fönster, rakt genom väggen etc?
Mvh
Thomas
Det är inte så att du har ventilerna för "till-luft", fullt öppna, som gör att du hör så mkt ljud utanför huset? Kan du härleda till var ljudet hörs mest - vid fönster, rakt genom väggen etc?
Mvh
Thomas
Isoleringen stänger inte ute ljudet. Dubbel gips på ytterväggarna gör susen.Minsta glipa ,släpper in ljud,som nämdes ovan.
Medlem
· Västra Götaland
· 133 inlägg
Dubbel gips på väggen räcker inte om du inte fogar mellan gips och tak, samt golv och tak, dvs bakom golv och taklister. Likadant vid fönster.
http://www.alltombostad.se/upload/ByggaBoDialogen/98_Akustik.pdf
Läs denna förhoppningsvis (fungerande länk).
http://www.alltombostad.se/upload/ByggaBoDialogen/98_Akustik.pdf
Läs denna förhoppningsvis (fungerande länk).
Jag har inga ventiler utan FTX-system så det är inte den vägen ljudet kommer in.
/Anders
/Anders
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Lånar tråden lite.
Jag bor i en hyreslägenhet som är byggd, gissningsvis, runt 1994-99.
Väggarna är av gips.
Min fråga är då, vad tror ni om ljudisoleringen? Är det troligtvis ganska bra ljudisolerat när det är byggt under 90-talet? Dubbelgips borde det väl sitta på väggarna, eller?
//Patrik
Jag bor i en hyreslägenhet som är byggd, gissningsvis, runt 1994-99.
Väggarna är av gips.
Min fråga är då, vad tror ni om ljudisoleringen? Är det troligtvis ganska bra ljudisolerat när det är byggt under 90-talet? Dubbelgips borde det väl sitta på väggarna, eller?
//Patrik
Liknande trådar
-
Ljudisolering fönster
Fönster & Dörrar -
Har någon byggt ett Myresjöhus av modell Karlavagnen?
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Maximal ljudisolering på 10 cm i bjälklag
Isolering -
Myresjöhus, Fiskarheden, Trivselhus i Stockholmsområdet?
Hustillverkare -
Dålig ljudisolering i Myresjöhus?
Hustillverkare