har ett garage på ca 60kvm, 10m långt och 6m brett.
ska använda mig av 12st 2x36w T8 lysrörsarmaturer med reflektorer..
garaget kommer målas kritvitt överallt utom betonggolvet och jag har ca 2.50 i takhöjd..(tyvärr)

själva inkopplingen bryr vi oss inte om nu, det har jag tagit upp i annan tråd.

men själva monteringen? 3 rader med 4 armaturer eller 4 rader med 3 armaturer?

hade tänkt vinkla armaturerna längs sidorna, kanske inte fullt 45 grader men tillräckligt mkt för att lysa åt sidan utan att minska belysningen nedåt.

detta är altså enbart takbelysningen,
längst in/fram i garaget har jag en arbetsbänk på 3,5m som ska få egen arbetsbelysning.

vad tror ni? nån som har några goda tips o råd?
samt vad är lämplig färgtemperatur i ett garage med relativt mkt belysning? cool white / warm white / Intera / Fullspectrum.. ja, allt va de heter..

ni kan förresten nog hellre kalla det verkstad än garage då endast gud vet vad som sker där :p
alltifrån finmekanik/lödning till grova svetsarbeten...
 
Redigerat:
Sätt dem på sådant vis så du får belysningen där du verkligen vill ha dem. Svårt för oss att svara på vad som passar dig bäst faktiskt.

Jag kommer köra en massa i mitta tak men kommer ha i hörnen runtomkring garaget också.
 
jag vill givetvis ha det så det sprider ljuset över lokalen så mkt som möjligt, där jag vill ha lite extra får jag använda mig av punktbelysning..
 
glöm inte en vanlig enkel armatur i mitten som man kan tända när man bara ska hämta något.
 
840-färg och byta tändare mot elektroniska dito. Det senare gör att du kan tända så ofta du vill utan att rören slits.
 
Kör på 36W 840, kallvita. Eller 40 wattare?
 
just 840 verkar vara vanligast och billigast.. blir väl såna då..

jo, det blir något enkelt med rörelsesensor som ledbelysning...
 
Mikael_L
kickassford skrev:
har ett garage på ca 60kvm, 10m långt och 6m brett.
ska använda mig av 12st 2x36w T8 lysrörsarmaturer med reflektorer..
garaget kommer målas kritvitt överallt...
AHA, ljusterapi ... :D


Jag tänkte först sätta 45 grader vinklade armaturer i vägg-tak vinkeln, för jag tycker det är bättre att lysa upp sidan (och insidan) av bilen än taket.

Men nu blev det en massa hyllor längs väggarna, så dom skulle avskärma ljuset.

Nåt att tänka på kanske.

840-rör +elektroniska tändare tror jag också på. (men inte 540 eller nåt sånt)
 
Ljusterapi, javisst.. kom hit och ta en öl eller två i min "terapilokal" för endast 3000kr/tim - nä skämt åsido.. man kan aldrig få för mkt ljus.. finns det nåt värre än att inte se vad man håller på med??
dessa armaturer var dessutom gratis så varför snåla på antalet? :p


även jag kommer att fylla ena långsidan i garaget med hyllor och förvaring så där får jag nog flytta in armaturerna en aning så det inte avskärmar..
 
Mitt garagetak är 6.8x10.7m och jag tänker snart montera 4st rader och 4st armaturer i varje rad.
Dock kommer jag använda mig av 1x36w armaturer.
Tre rader är uteslutet i mitt fall eftersom det sticker ner en IPE balk i mitten.
 
OT: Vill man ha ljusterapi är 950- eller 965-färg lämpligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.