tomtebloss skrev:
Försvinner inte garantin på apparaten lika fort som man klipper bort den gjutna stickproppen? Eller är det möjligtvis såna rykten man hör bara?
CE-märkningen förvinner, om jag inte missminner mig.

//Patrik
 
Bo.Siltberg skrev:
Anslut alltid skärmen till skyddsjord, och i båda ändar (dock finns fall/åsikter om att endast ansluta i matande ände).
Man ska ansluta den i endast matande ände ifall man bryr sig om att skärmen ska skärma av från elektroniska fält. Ska den bara fungera som mekaniskt skydd så anslut i båda ändarna.
 
Patrik_Hed skrev:
CE-märkningen förvinner, om jag inte missminner mig.

//Patrik
Detta har diskuterats väldigt långt/högt upp.. Vad jag minns så kom man fram till att det är ok att klippa kontakten och koppla in den fast.. (om de görs av en behörig elektriker/elfirma)

Förresten så betyder inte CE-märkningen ett skit.. man kan få i princip vad som helst CE-märkt
 
Rrrrr skrev:
Förresten så betyder inte CE-märkningen ett skit.. man kan få i princip vad som helst CE-märkt

Du får väl själv CE-märka produkten efter att ha modifierat den.

När det gäller tvättmaskiner och dyl. så står det ibland i produktbladet att den kan anslutas fast i anslutningsdosa. Och då lär det vara fritt fram att knipsa stickproppen (för en elektriker givetvis).

Frågan diskuteras här i Elinstallatörens web-TV:

http://www.elinstallatoren.se/stream.html

Även andra intressanta grejer, hej Thorsmans c/o-dosa.
 
Rrrrr skrev:
Detta har diskuterats väldigt långt/högt upp.. Vad jag minns så kom man fram till att det är ok att klippa kontakten och koppla in den fast.. (om de görs av en behörig elektriker/elfirma)

Förresten så betyder inte CE-märkningen ett skit.. man kan få i princip vad som helst CE-märkt
Jo, jag har själv varit med i diskusionen någon gång, men mindes bara ungefär hur det slutade. :p

Ja, det betyder bara att varan har uppfyllt säkerhetskraven som finns typ.

//Patrik
 
Varför klipper du inte bara propparna och kopplar in det hela på plint i dosan? Finns ju anslutningsdosor med tätningssats (IP44) .
Det var så jag hade det innan. Men nu måste jag flytta maskinerna ca 4-5 meter från 3-fas uttaget. Då räcker inte sladdarna så det är lika bra att sätta upp nya väggutag och fixa nya stickproppar till dom avklippta sladdarna.
 
Om du skall upp med nya vägguttag så in med jordfelsbrytare om du inte har, måste finnas vid nyinstallation av vägguttag i våtrum.
 
En normal tvättstuga i ett bostadshus räknas oftast som torrt utrymme. Men det beror ju lite på hur det ser ut.
 
Golvbrunnen styr väl det lite, inte sant? Finns det golvbrunn i tvättstugan så...

//Patrik
 
Varför skulle utrymmet bli vått bara för att det finns en golvbrunn? Det är hur rummet ska användas som styr.
 
Rikard Ågren skrev:
Varför skulle utrymmet bli vått bara för att det finns en golvbrunn? Det är hur rummet ska användas som styr.
Installerar man en golvbrunn så är det väl tänkt att det ska plaskas runt lite där.
Sedan så har jag fått för mig att jag lärt mig att det är den som styr, mer eller mindre.

Åtminstone så kan det ju ses som en "ledpinne" när man är osäker.

//Patrik
 
Bara för att det finns en golvbrunn i tvättstugan betyder det inte att man ska spruta vatten på golv och väggar, eller ens att möjligheten till detta finns. Jag brukar tvätta min tvätt i maskinen, fast jag har golvbrunn. Har inte ens ett tappställe för annat ändamål.
 
Det som "styr" är rummets normala användning inte hur man byggt rummet. I dag förekommer det att man sätter golvbrunn under diskmaskin i kök och det gör inte köket till ett våtutrymme.
Men det finns (fanns) en mycket gammal regel som sa golvbrunn då är det våtutrymme, troligen hade man aldrig golvbrunnar om det inte var utrymmen som klassades som våtutrymme.
 
elmont skrev:
Men det finns (fanns) en mycket gammal regel som sa golvbrunn då är det våtutrymme, troligen hade man aldrig golvbrunnar om det inte var utrymmen som klassades som våtutrymme.
Ja, då är det väl den jag tänker på. :)

//Patrik
 
Om det nu är så att du har ett tre fas uttag så har du ju tre säkringar fram till dosan då kommer du att klara dig med 1,5 mm kabel.
Du sätter upp en dosa med ip klass 44 och går därefter med en eklk 4*1,5 till två st 1 vägsuttag som du sätter bredvid varandra på grund av att du kommer att använda gemensam nolla.
Är inte jordfelsbrytare installerat i huset rekomenderas detta.
Om rummet klassas som våtrum så behöver du bara ta hänsyn till om det finns dusch i utrymmet och om det gör detta så skall du hålla ett avstånd på 120 cm från dusch stången finns det kabin får man mäta runt denna.
Observera detta gäller bara om jordfelsbrytare är installerad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.