Vi är nära att skriva på för ett nybygge med myresjöhus och har fått en del prisuppgifter. För FTX ville dom ha 68tkr varav 57tkr tydligen var material. Detta var för System Air VR700DCV. Tyckte det lät mycket?

Jag vill helst ha FTX med kylbatteri samt bergvärme+golvvärme. Jag tänker att då får man gratis kyla på sommarn, billig värme på vintern och är fri att byta värmekälla i framtiden.

Nackdelen är ju att det blir en rätt dyr historia. För bergvärme tar dom 99tkr i material + borrning och installation. 120-150tkr sa han totalt, sen drar dom av 48tkr för FLVP som är standard. Det skulle alltså bli 140-170tkr extra för hela systemet...

Ett alternativ är ju fläktkonvektor för kylan. Det låter billigare. Vad kan det kosta?
 
Priset på bergvärme fattar jag inte riktigt. Är detta inkl alla golvvärme grejor?

Du kommer inte att kunna kyla huset så bra med kylning av tilluften. Utan det blir väl mera av typen sval luft som känns lite bättre (den blir ju avfuktat också). Eller kan de ha tänkts sig att kyla tilluften ordentligt... då måste alla till rör kondensisoleras. Hur man då gör med donen vet jag inte.

Men lite svalare luft tillsammans med markiser kanske räcker.

Alternativet är fläktkonvektor. En i kassett form, monterad i hallen (taket) på övre våningen och eventuellt rör/don in till ett sovrum, kanske.
 
Ja golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning med FLVP är standard. Tar man bort FLVP drar dom av 48tkr. Bergvärme kostar 99tkr för VP+frånluftmodul+lite annat material (låter som stort påslag för en Nibe 1245 och FLM30). Sen tillkommer borrning och inkoppling som byggledaren sa att dom brukar betala runt 30tkr resp. 25tkr för +moms)

Jag trodde kyld tilluft skulle vara effektivare än en fläktkonvektor? Tänker att tilluften går till alla rum så det sprids bättre men jag kanske har fel?
 
Frånluftmodul (FLM30) skall du inte ha, du har ju FTX (då är frånluften kall, när det är kallt ute).
99t högt, jovars! Hälften kostar pumpen, sedan är det lite smått o gott som tillkommer. Eller kan det va så att borrarns grejor också är med i det priset.

Vid kylning med luft så går det åt ett relativt stort luft flöde. Det finns speciella system för detta, då recirculerar luften inne i huset plus att den kyls.

Om badrummet är max 5 kvadrat, så kan ni spana in LK Golvvärmepaket 5 m2 (som innehåller en LK Minikretsventil M5).
 
Ja precis FLM30:n får man ju dra av isf.

När jag funderar närmare så är det nog deras prispåslag som gör det dyrt. Har hört av en kille som byggt med dom att dom lägger på 25% på allt.

Ett sånt där Heru kylbatteri tex. som man kopplar till FTX:en räcker inte det nåt vidare? Tilluften borde väl bli runt 8-10 grader då om kylvätskan från hålet är säg 6 grader?

Badrummet är 13kvm. (antar att du läste min andra tråd)
 
Tänk på att om du drar ner tilluften till 8 grader så kommer rören bli kalla. Då MÅSTE du kondensisolera dessa, annars blir det vatten på dom (även inne i väggarna). Inget att rekommendera.

Jag har tyvärr ingen praktisk erfarenhet. Jag tror: Du kommer inte kyla ner huset så jätte mycket. Luften kommer nog att kännas friskare, då den är sval. Istället för att tilluften är varmare än luften i rummen, så kommer den vara kallare. Detta gör ju att lite bidragande värme som värmer upp försvinner och lite kylning tillförs rummen. Så lite skillnad borde det allt göra. Sedan får man se upp med kall drag.

Tänk dig lite hur det är när du sent på kvällen efter en jätte varm sommar dag öppnar ett fönster och vädrar. Visst känns det bättre i rummet, men när du stänger fönstret och väntar en stund så kommer det ändå vara lika varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.