Carportbygget börjar närma sig så smått och jag har börjat spåna på om inte det skulle bli bättre att skruva regelstommen istället för att spika.
Väggarna till förrådsdelen tänkte vi bygga liggande på betongplattan och då skruva genom syll och hammarband in i ändträet på reglarna.

2st av denna skruv i dim 6x120 per fästpunkt borde bli lagom eller?

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=134874518

Blir lättare att ändra om/när det blir fel tex. Vill ju sätta våra nya maskiner på prov också :D

Kommentarer?
 
Skruva i ändträ ger väldigt dålig hållfasthet jämfört med att spika i ändtra. Skruva vinkelrätt mot fibrerna däremot håller bättre än spikat vinkelrätt mot fibrerna.


Skruvning har dock en del fördelar, det går till exempel lätt att dra ur en skruv utan att förstöra nåt om man upptäcker att man gjort fel, och om man ska skråspika så flyttar sig alltid grejerna när man slår på spiken.

Jag skulle nog rekommendera plåtvinklar och ankarskruv, bägge är oerhört prisvärt.
 
Har du en bra skruvdragare så är det lättare att skruva än spika... sen som du säger är det lättare att göra om...

Men de 6x120 skruven som du nämner gör att sakerna sitter som berg! Jobbar med dem dagligen, men då har jag en 18v blå bosch :)

2 är lagom...

Så lyssna inte på insnöade gamla snickare nu, SKRUVA ;) Enda fördelen med spik är att den är segare...men går det så långt spelar det ingen roll iaf.

Mindre jobbigt att skruva också...
 
Har precis skruvat ihop stommen till ett hus på ca 40 m2, enda fördelen med att spika jag kan se är kostnaden. Har använt 5*100 skruv, och behöver man ändra nåt är det lätt gjort. Jag har dock lyckats dra av ett par skruv när dom ska skruvas ut.
 
Några tips från en som är lite "skruvad" :)

Självklart skall du skruva ihop stommen ! Sitter klart bäst och går snabbast.

Men du behöver inte ha så långa skruv överallt. Bara vid syll/hammarband för att det skall hålla ihop ordentligt när du reser. Annars räcker det med 6x90mm som man skråskruvar. Det sitter kanonhårt.
5x90 har på gränsen för låg brotthållfasthet för att bygga stommen med.

Dynaplus är dessutom bra för mjukt virke (gran, furu) då den inte förstör fibrerna när man skruvar in skruven.
På XL-bygg har man en skruv som heter Jetting och den är perfekt för hårda träslag men tyvärr förstör den också träfibrerna när man skruvar i skruven i mjukt trä pga. att den har en skärande borrspets. Sitter alltså inte så bra som Dynaplus.

Den skärande borrspetsen hos Jetting har däremot den fördelen att man kan skruva närmre ändträ utan att det spricker. Är också ngt. snabbare än Dynaplus.
 
Tack för svaren.

Låter ju lovande det här. 5x90 var väl ungefär vad vi hade tänkt att använda til kortlingarna.
Tack för infon om skillnaderna mellan Dynaplus och Jetingskruvarna titanium:)

Egon84, varför sitter skruvar sämre än spikar i ändträ? Logiken i mitt huvud säger tvärtom, men jag är ju inte så insatt.
 
Vet inte exakt varför, men det gör det. Prova att dra ur en så märker du.
 
Vid stomme/hammarband kan man använda vinkeljärn för att underlätta det hela?
 
Egon84 skrev:
Vet inte exakt varför, men det gör det. Prova att dra ur en så märker du.
Hmm att dra ut en 90mm spik ur ändträ är lätt men att dra ut 90mm skruv av rätt typ skulle jag påstå är omöjligt nästan, mer troligt är att skruvn går av..

Fast tar man en sådan där gammal konisk spårskruv från 60-70talet så kan jag hålla med dig
 
LLLVäxjö skrev:
Carportbygget börjar närma sig så smått och jag har börjat spåna på om inte det skulle bli bättre att skruva regelstommen istället för att spika.
Väggarna till förrådsdelen tänkte vi bygga liggande på betongplattan och då skruva genom syll och hammarband in i ändträet på reglarna.

2st av denna skruv i dim 6x120 per fästpunkt borde bli lagom eller?

[länk]

Blir lättare att ändra om/när det blir fel tex. Vill ju sätta våra nya maskiner på prov också :D

Kommentarer?
Vet inte hur dessa skruv ser ut IRL men tänk på att det är viktigt med rätt frigång, dvs ska du skruva genom en 45mm regel så ska 40-50mm närmast skallen på skruven vara gängfri om det ska fungera bra.
 
Tossegubbe skrev:
Vet inte hur dessa skruv ser ut IRL men tänk på att det är viktigt med rätt frigång, dvs ska du skruva genom en 45mm regel så ska 40-50mm närmast skallen på skruven vara gängfri om det ska fungera bra.

Vet inte hur långt det är gängfritt men vi tänkte förborra lite dom första 45 millimetrarna för att skona skruvdragarna.
 
Redigerat:
Jag skruvade utan att förborra, inga problem bara att byta batteri var 100:e skruv. Att förborra medför ju en del extraarbete...
 
Dynaplus är kanon. Har skruvat allt jag kommer över med dessa. Perfekta vid stomresning.
De är rackarns tåliga också, har dem till bryggan (saltvatten) och efter två år med i och urskruvningar är de som nya.
Nackdelen är att de är inte helt lätta att såga av, man får kämpa hårt med tigersågen.
Men det kräver att du har en bra skruvdragare. Vid stomresning är det säkert dimensionerna 120x6, 100x6 och 80x6 som används mest.
Det finns smalare, men då med nackdelen att man får ändra bits många gånger. (torx)
 
Förborra ska du inte behöva med en normal dragare men annars ger det en bra ursäkt att införskaffa en trevlig makita eller ngt ;)
 
Det är ju en av alla fördelar med att skruva ihop stommen, man får en anledning att köpa ny skruvdragare:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.