Fick vårt badrum renoverat i sommras, när kakelsättarna fogade såg jag klart och tydligt att den var mörkt grå som vi hade bestämt. Badrummet blev klart och vi fokuserade på andra rum. När vi nu väl skulle flytta in i vårt nyrenoverade hus så gav jag mig på att grovstäda badrummet (det var byggdamm överallt...) upptäcker då att jag inte får "rent" fogen - den är ljus/sandgrå på vissa ställen. Har försökt med de flesta rengöringsmedel men utan framgång.
Företaget som gjorde badrummet har självklart gått i konkurs...och jag funderar på om det är någon mening att fortsätta att försöka tvätta eller kan det vara så att de gjort något fel när de fogade?:confused:
/Uppgiven
 
Hej!

Om är enstaka prickar kan det vara genomslag av fix i fogen.

Om det däreomot är större partier som är ljusare så kan det vara så att man tvättat ut pigmentet ur fogen i samband med läggningen, du kanske kan fixa det genom att att färga om fogarna med fogfärg/fogfinish.

/Håkan
 
hahel skrev:
...Om det däreomot är större partier som är ljusare så kan det vara så att man tvättat ut pigmentet ur fogen i samband med läggningen, du kanske kan fixa det genom att att färga om fogarna med fogfärg/fogfinish.

/Håkan
Att man kan tvätta ur pigmentet ur fogen är en myt. Det är snarare det vanliga problemet med för blöt fog vid fogningsarbetet. Det är kalk och annat mineralisk som stannat på ytan.

Storalyan: Sök på "fog" och "syra" och du hittar ett flertal tips på hur man syrar av fogen. Rengöringsmedel biter inte på detta.
 
Tack för svaren - pep hem nu på lunchen och provade med citronsyra på en liten bit..får se när jag kommer hem och det torkat om det blev nån skillnad! :)
 
blött fogarna med vatten först!!!
Sen kan du behandla dom med syran.

Syror löser upp fogmaterial men om fogen är blött så suger den inte syran på djupet. Pensla på syran, låt verka en kort stund ( minuter), det brukar bubbla när syran fräter sönder fogytan. Låt det bubbla en stund och spola rent med mycket vatten. Upprepa om du inte är nöjd med resultat men låt inte syran stanna för länge i/på fogen. För stark syra och för lång behandlingstid gör att fogar löses upp till sand + salter , blir djupare, tvättas ur.
Alla avkalkningsmedel innehåller någon sorts syra som löser kalk och fogar fex ättiksyra, citronsyra, fosforsyra ...
Fogar ska vara vattenmättade vid behandling med syror!
gaia
 
Redigerat av moderator:
Johan Gunverth skrev:
Att man kan tvätta ur pigmentet ur fogen är en myt.
http://www.bostik.se/BostikTDS/SE/P0312_SE_TDS.pdf

Var försiktig vid tvätt av mörka fogar, .... Vid överdriven tvättning lakas pigmenter ur och fogen blir flammig eller ljus.

Jag har lyckats med detta med Cascos Rustik klinkerfog i en mörkgrå nyans.
 
Jodå, det går att tvätta för mycket så att fogen blir flammig, men det kan skilja en hel del mellan olika fabrikat. Sopro's svarta fog är betydligt enklare att lyckas med än andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.