Hej.
Vi ska bygga ihop två huskroppar, och funderar på vilken färg vi ska ha på plåttaket (bandtäckt) i slussen mellan husen. Huskropparna har faluröd panel, vita knutar, vita hängrännor/stuprör och rött tegeltak.
Ska man bryta av med ett aluzinktak, eller ha det diskret rött, eller svart?
 
Jag röstar på tegelrött plåttak. Hade ni haft plåtarbeten i aluzink hade det funkat också.
 
Min känsla säger att svart plåt hade passat, men det är svårt att säga säkert utan att ha sett huset live.
Jag tycker sällan jag sett att det passar med rött tegel/betong med rött plåttak. Har ett hus i närheten som gjort en farstukvist med röd bandtäckning och övriga huset har takpannor. Ser förj-vligt ut i mina ögon.
 
Lite som jag hade i tankarna. Ser plåttak i direkt anslutning mot tegeltak som nästan har samma färg lustigt ut. Å andra sidan, vi har inget som är svart idag. Röda! vindskiveplåtar och täckplåtarna runt skorstenen är oxå röda. Kanske snyggt att bryta av med svart?
 
vi har just byggt nytt med tegelröda pannor på taket men vissa utbyggnader har bandtäckning. Vi valde den rödare kulören (ni fattar). Detta då vi uppfattar att tegelröd plåt bleks på ett ofördelaktigt sätt och kan bli gul/brun/orange bara på ett tiotal år.

Så tänkte vi......
 
Ni bör köra samma röda kulör som på beslag runt skorsten och vindskivor. Tveklöst!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.