Hej,

har nyss flyttat in i en tvåa i Linnéstan i Göteborg. Området jag bor i har många mindre lägenheter och är därför populärt bland unga och äldre. Min tanke är inte att bo här så länge, utan om några år leta större boende när det blir dags för familj.
Nu har jag börjat titta på nytt kök, men med tanke på klientelet i området, storleken på lägenheten och det faktum att jag inte ska bo här så länge, så känns det inte som någon större idé att sätta in något dyrt kök.
Jag har tittat på Kvik och Ikea, som såklart ligger bra till i pris, men jag blir lite skeptisk till kvaliteten på dessa efter att ha tittat runt lite på diverse forum. Har även kollat på Marbodal (som jag haft i tidigare lägenhet) och HTH, men då pratar vi såklart lite andra priser.
Vad har ni för tankar kring passande leverantör?

Fördelen med Ikea är såklart att efterföljande lägenhetsinnehavare har stora möjligheter att för en billig peng byta luckor och ändra utseende på köket.
 
Vad är det för kök du har nu? Man kan ju ofta göra ganska mkt. med det man har!

Personligen hade jag ju kanske inte satt in ngt nytt kök alls, lagt tid och pengar på det när jag vet att jag ska flytta snart! Men det är ju olika. :)

50-talskök har jag börjar tycka mer och mer om..och många med mig! Har du ett sådant tycker jag att du ska behålla det!
 
Jo, jag har funderat på att behålla det jag har. Det är från slutet av 60-talet och rätt dåligt planerat. Charmigt? Kanske. Praktiskt? Inte alls!
Jag älskar att laga mat och vill gärna ha ett fräsht och praktiskt kök, så det blir nog nytt. Eftersom jag spenderar en del tid i köket så ser jag värdet i att göra iordning det, även om det bara rör sig om några år. Dessutom är chansen stor att det ger ett mervärde till lägenheten den dan jag säljer.
 
När vi kollade på kök så kändes det som att det mest prisvärda alternativet var Electrolux Home. Då fick vi massiva träluckor till lägre pris än laminatluckor hos tex HTH eller Marbodal.
 
Jag skulle inte bytt kök med såna planer. Har själv handmålat luckorna och bytt handtag i ett kök en gång vilket vart nog så snyggt. Alternativt kan du lämna bort luckorna och lådorna till nån som lackar om dom vilket också blir snyggt till en hyfsat låg penning.
OM jag skulle byta i din situation i ett sånt område är IKEA mitt val, bäst kvalitet av dom billiga köken om jag ska döma av köksbytarna i min omgivning.
Ska jag rekommendera ett kök så böt vi till HTH och det är vi väldigt nöjda med, men det är för dyrt i en lägenhet som man inte ska bo kvar i tycker nog jag.
 
vad menar du med dåligt planerat? Kan du göra det bättre utan alltför stora kompromisser?
Att byta slitna bänkskivor, sätta nytt kakel, måla väggar och fresha upp luckor med färg och nya handtag ger ofta ett bra lyft. Spottbelysning och ett runt ho gör inte maten bättre :)
gaia
 
gaia skrev:
Spottbelysning och ett runt ho gör inte maten bättre :)
gaia
Nä det är sant. Från om med nu ska jag sluta fräsha upp och renovera, för tydligen blir inget bättre av att man har fint omkring sig. Bra inställning...
 
Hej.

Om du är ute efter en upplyftning utan att det kostar multum så tycker jag att IKEA stommar och inredning i skåpen funkar utmärkt. Sedan kan man ju sätta in andra vitvaror beroende på vad man är ute efter.

Prisvärt-ja enligt mig, kanske inte lika unikt eller gediget som en del dyrare varianter. Men om ni inte har för avsikt att bo där speciellt länge så tycker jag inte att det är värt pengarna att sätta in något dyrare.
 
Det är smart tycker jag att fixa köket, det ger ju en värdeökning på lägenheten, förutsatt naturligtvis att det är stilrent. Välj inte färger som är hypermoderna just nu, för om några år är trenden en annan. Mitt förslag är att du kör IKEA rakt igenom, stommarna kan behållas om nästa ägare vill byta till kvik eller hth. Färger tex vitt/offwhite eller trä. Satsa på blandare nån annanstans om du vill lyfta kvalitén något. Bänkskivor i laminat finns i flera utföranden och är lätt att byta om en eventuell köpare vill personifiera lyan.
 
Jag ska väldigt snart bygga om mitt eget kök i en mindre bostadsrätt, inte så långt från dig. Kommer att köra IKEA-stommar och luckor fast med en lite annorlunda och roligare lösning på väggskåp. Allt annat köper jag separat.Detta i samråd med min hantverkarkompis som mest bygger restaurangkök. Personligen tycker jag att IKEA's bänkskivor är fula och för tjocka, annars är det säkert inget fel på dem. Är det ett litet kök blir det ändå ingen jättekostnad att beställa från t ex sigro.se istället. Diskhoarna känns klena och vitvaror och framför allt blandare råder alla jag talat med till att inte handla på IKEA.
 
ArtyFarty: Har du lust att berätta om den roligare lösningen på väggskåp kanske? :)
 
Affärshemlighet ;)

Nej men klart jag kan! Tänkte väl kanske dra igång en tråd om bygget med lite bilder och så så småning om, men om skåpen då: Det är inte alls särskilt avancerat. Jag kommer köra IKEA's fläktskåp 60x60 och sätta 2x2 på ena väggen och i en pelare (fläktmikro+fläktskåp) på den andra, ovanför hällen alltså. Eventuellt bygger jag ut med ett till fläktskåp åt något håll, över kylen t ex. Poängen med detta är framförallt att skåpen liksom kommer ut och hänger mitt på väggarna. Jag kommer att kakla upp på sidorna och ovanför och förhoppningsvis skapa en mkt bättre känsla av rymd i mitt ganska lilla kök. Dessutom är mitt blodröda kakel (mot mörk mörk fog) 5x5, så skåpen tar liksom upp den kvadratiska formen, både i sig själva och hur de sitter placerade.
 
kirlin skrev:
Det är smart tycker jag att fixa köket, det ger ju en värdeökning på lägenheten, förutsatt naturligtvis att det är stilrent. Välj inte färger som är hypermoderna just nu, för om några år är trenden en annan. Mitt förslag är att du kör IKEA rakt igenom, stommarna kan behållas om nästa ägare vill byta till kvik eller hth. Färger tex vitt/offwhite eller trä. Satsa på blandare nån annanstans om du vill lyfta kvalitén något. Bänkskivor i laminat finns i flera utföranden och är lätt att byta om en eventuell köpare vill personifiera lyan.
Detta är exakt min tanke. Jag gör ganska neutrala val, fast samtidigt så att jag själv trivs med det. Och att välja just Ikea gör det ju lättare för nästa ägare att på ett billigt sätt själv sätta egen prägel på köket. Bänkskivor har jag tänkt låta gjuta i betong och blandare/diskho köter jag på annat ställe. Vitvaror från Ikea har jag hört lite blandat om, en del är supernöjda och andra har haft enorma problem, så där är jag lite mer osäker på vad jag ska välja.
 
Jag tycker def. att du ska sätta in ett bra planerat Ikea-kök. Vitvarorna skulle jag dock inte köpa därifrån... Tror att du, vid försäljning, vinner mer på att ha vitvaror med lite "bättre märke". Alltså inte köra Miele för hela slanten, utan typ Bosch el likn.

Lycka till med köket!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.