Nyårsnattens festande förde dessvärre med sig en del tråkigheter i form av åtskilliga brännmärken i parketten, både lite större, c:a 5-8 mm och många något mindre.
Nu är frågan hur man gör för att få bort dem. Eller kanske mer en fråga om att reducera dem så att de inte syns lika bra. För jag inser att som det ser ut så är det nog bara omslipning och omlackning av hela parketten som hjälper fullt ut.

Parketten är en "vanlig" lackad ekparkett, inte mer än 10 år gammal.
Den positiva är väl att ingen av märkena har lyckats förstöra träet, d v s skadan ser ut att endast ligga i ytan.

Någon som har något bra tips om hur man kan rädda golvet hjälpligt?
 
Om det är många skador över ett större område, så är nog det bästa att slipa om golvet.

Enstaka prickar kan man försöka slipa just bara den punkten så att ytan ruggas upp just där brännmärket är, och sedan lägga på vax. Det brukar kunna tona bort en del av den starka kontrasten om märket sitter väldigt iögonfallande. Men det blir inte snyggt om man har många sådana fläckar, vilket du verkar ha.
 
Ja, det är tyvärr så att det är väldigt många fläckar. Men jag är glad om jag kan minska åsynen av dem en aning.
Att slipa eller lägga om golvet är just nu inget alternativ. Dessutom handlar det om c:a 40 kvm.
 
Sickla bort den skadade lacken, lägg på ny lack , låt torka och polera sedan ytan med bilrubbing så att den liknar omgivande ytor.
Värt att pröva kanske ??
 
Ja, jag tänkte prova försiktigt på några mindre fläckar först. Jag har nu sett vid närmare inspektion att det finns några större fläckar som är djupare och som går ned i träet en bit.
De kan jag dock leva med, man skulle kunna missta dem för en kvist, men det är alla andra småfläckar jag vi försöka få bort.

Frågan är hur det blir om man slipar ned lätt, lägger på lack och sedan rubbar upp ytan. Kommer man märka stor nyansskillnad. Vore intressant att höra om någon provat tidigare.
 
Sen skall man ju inte skjuta raketer inomhus...:)
 
verktygsgurun skrev:
Sen skall man ju inte skjuta raketer inomhus...:)
Nej, och än mindre röka vattenpipa inomhus. I alla fall om man inte är säker på att ens gäster inte avser att använda slangen till pipan som substitut för mikrofon när de skall sjunga med i låtarna. Vilket såklart får til följd att glödande kol hamnar på golvet. :eek:
 
  • Haha
D09
  • Laddar…
Ojdå, var det stark tobak , eftersom den skadade golvet ?..


Det finns en himla massa "parkettspackel" av varierande kvalite och färg,
det går att få till lagningar som igen märker om man lägger lite omsorg på det...
 
Tobaken var ju vanlig vattenpiptobak men kolet var ju glödande så det var ju förödande.

Nog kan jag lägga ned omsorg på det om det bara fungerar. Då antar jag att man köper dessa produkter på en vanlig byggmarknad eller?
 
Ja, det finns på tub eller burk, eller som vaxparaffinnånting, som du smälter på..
Du hittar det också hos färghandlare och golvbutiker
Burkar/tuber från 30:- till yrkeskit för 3000:-
 
Hej,
BRÄNNMÄRKE I LACK:
Har lyckats bränna ett bord genom att ställla en för varm kopp kaffe på bordet. Har således blivit någon form av brännskada. Hur får man bor det? Det är inget "traditionellt" brännmärke som ser förkolnat och brunt ut, utan det har liksom blivit ett vitt märke i träet. Jag antar att det är någon form av lack eller annan ytbehandling som blivit skadat, det ser nästan ut som att det smält på något sätt.. Vet inte vilket träslag, men det är ett gammalt bord i barockstil som är lite melerat. Hur fixar jag det?

Tacksam för all hjälp!!
 
Hej !
råkade för samma problem.... undrar om du fixat det och hur gjorde du det ? blev det bra ?
tack
 
U urk skrev:
Tobaken var ju vanlig vattenpiptobak men kolet var ju glödande så det var ju förödande.

Nog kan jag lägga ned omsorg på det om det bara fungerar. Då antar jag att man köper dessa produkter på en vanlig byggmarknad eller?

undrar också hur det gick då jag har liknande problem nu med briketter som ramlat ut ur kaminen :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.