Hej! Är det någon mer som provat beräkningen på rotavdraget på skatteverkets hemsida? Jag gjorde den lite snabbt och verkade få kvarskatt på 50000. Känns inte så troligt men det är klart att man blir lite skitnödig;)

Man ska ju ha en viss summa att dra av avdraget på!

Någon som kan förklara lite mer hur själva avdraget fungerar? T.ex. om man tjänar en viss summa så kan man vara lugn? :p
 
Nej, det beror nämligen på hur mycket ANDRA avdrag du har. Men tjänar du 40 kkr i månaden, och inte har några ränteavdrag eller andra avdrag för kapitalförlust så skall det nog gå vägen.

Men du fick alltså kvarskatt på 50 kkr? Det låter inte bra.
 
Det är väl så att avdraget dras från den skatt man skall betala, så om du har 50 000 i avdrag (alltså hantverkarkostnad på 100 000). Då måste du från början ha en skatt på 50 000. Vilket väl motsvarar en månadslön på ca 19 - 20 000. Och högre om du har andra avdrag, ex. ränteavdrag.

Nu skall jag tillägga att jag har inte detaljstuderat reglerna, så jag kan ha fel.
 
Exempelvis: jag tjänar t.ex. 300 000 om året och sen drar skatteverket 30 procent i skatt från det (det blir 90 000), sen drar skatteverket helt enkelt från säg, 50 000 som är maximalt i rotavdrag, från 90 000?! Då ska jag betala 40 000 i skatt istället för 90´ ? Och då har jag fortfarande ganska stort utrymme för andra avdrag utan att bli stående med kvarskatt?

Eller? Har jag fått det helt om bakfoten?

Sen är väl skatten inte 30% längre...?

Tack!
 
Om du tjänar 300000 skattar du antagligen knappt 80000, det
beloppet minskas sedan med allmän pensionsavgift, kyrkoavgift, begravningsavgift
och ränteavdrag. Vad det blir kvar att göra rotavdrag på vet bara du men
jag gissar på att det borde vara kvar ca 40000 att göra rotavdrag på.
 
det låter ju inte så dumt faktiskt! :) usch vilken djungel!

Men jag har ju lärt mig att man får vara lite försiktig med rotavdraget, det är nog inte alla inkomster som klarar av det. Lurigt!

Tack!
 
Att underlaget för ROT-avdrag ska minskas med den allmänna pensionsavgiften är lätt att förbise vid en slarvig koll. Pensionsavgiften är 7 % av förvärvsinkomsten och vid ex.vis 300.000:- i årsinkomst blir avgiften 21.000:-. Jag var själv nära att missa detta. Kan nämna att eftersom pensionsavgiften inte beräknas på allmän pension och tjänstepension, kan pensionärer på så sätt få ett större underlag för ROT-avdrag än andra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.